Oświadczenie


Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Krystyny Sienkiewicz, złożone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 29.08.2002 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Sen
atu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Krystyny Sienkiewicz, złożone na 23 posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2002 r., dotyczące przestępczości związanej z prowadzeniem pojazdów w stanie nietrzeźwym, uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Obserwacja praktyki funkcjonowania przepisów karnych obowiązujących od wejścia w życie z dniem 1 września 1998 znowelizowanego Kodeksu karnego, pokazała, że niektóre rozwiązania przyjęte w Kodeksie karnym w sposób niewystarczający chroniły społeczeństwo przed pewnymi kategoriami przestępstw i przestępców, wymagających szczególnie dotkliwej represji karnej jako jedynej drogi do obrony przed skutkami ich działań.

Zaostrzenia wymagała między innymi odpowiedzialność za spowodowanie wypadku w stanie nietrzeźwym i podjęto w tym kierunku stosowne kroki legislacyjne.

Ustawa z dnia 14 kwietnia 2000 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny (Dz.U. Nr 48, poz. 548) która weszła w życie z dniem 15 lipca 2000 r., rozszerzyła zakres stosowania środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów, poprzez dodanie do art. 42 paragrafu 3 w następującym brzmieniu "Sąd może orzec zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na zawsze, jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa określonego w art. 143 lub 174, którego następstwem jest śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, albo w czasie popełnienia przestępstwa określonego w art. 177 § 2 lub art. 355 § 2 był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem ośrodka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia", oraz § 4 - "Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na zawsze w razie ponownego skazania osoby prowadzącej pojazd mechaniczny w warunkach określonych w § 3".

Cytowana wyżej ustawa zmieniła też brzmienie wart. 178 § 1 kk i zaostrzyła sankcję karną przewidzianą dla nietrzeźwych sprawców katastrof lub wypadków w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym.

Kolejna nowelizacja kodeksu karnego, która weszła w życie z dniem 15 grudnia 2000 r., podniosła do rangi przestępstwa poprzez wprowadzenie art. 178 a § 1 i § 2 - prowadzenie pojazdu mechanicznego w ruchu lądowym, wodnym i powietrznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego oraz prowadzenie w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środka odurzającego po drodze publicznej lub w strefie zamieszkania, innego pojazdu niż określony w § 1.

Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, iż liczba osób osądzonych na podstawie wskazanych wyżej przepisów ustawy, świadczy o tym, iż są one często stosowane w praktyce.

W roku 2001 za przestępstwa opisane w art. 178 kk w zw. z art. 177 § 1 kk, a więc polegające na spowodowaniu przez nietrzeźwego sprawcę wypadku w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, w którym inna osoba doznała naruszenia narządu ciała lub rozstroju zdrowia innego niż ciężki uszczerbek na zdrowiu, skazane zostały ogółem w kraju 774 osoby, w tym 765 osób na karę pozbawienia wolności, z czego w stosunku do 680 osób wykonanie kary warunkowo zawieszono. Najczęściej orzekano karę pozbawienia wolności w wymiarze od roku do 2 lat - w stosunku do 520 osób.

W I półroczu 2002 r. za w/w przestępstwo skazanych zostało ogółem 465 osób, z tego w stosunku do 461 osób orzeczono karę pozbawienia wolności, w tym w stosunku do 216 z warunkowym zawieszeniem jej wykonania. Najczęściej, bo w stosunku do 305 osób orzekano karę pozbawienia wolności w wymiarze od roku do 2 lat.

Za przestępstwo opisane w art. 178 kk w zw. z art. 177 § 2 kk różniące się od opisanego wyżej (art. 178 kk w zw. z art. 177 § 1 kk) skutkiem w postaci śmierci innej osoby lub ciężkiego uszczerbku na jej zdrowiu, skazanych zostało w roku 2001 ogółem 329 osób w tym 327 na karę pozbawienia wolności. Zawieszenie wykonania kary pozbawienia wolności orzeczono wobec 110 osób zaś wobec 217, co stanowi 66,4% skazanych, orzeczono karę bezwzględną.

W I półroczu 2002 r. skazano ogółem za w/w przestępstwo 209 osób, z tego 205 na karę pozbawienia wolności. Wykonanie kary pozbawienia wolności warunkowo zawieszono w stosunku do 62 osób,, a w stosunku do 143 osób - co stanowi blisko 70%, orzeczono karę bezwzględną.

W odniesieniu do środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów, Ministerstwo Sprawiedliwości dysponuje danymi za rok 2000. Wynika z nich, iż w 2000 r. w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, zakaz prowadzenia pojazdów orzeczono w stosunku do 1310 osób - w trybie art. 42 § 1 kk oraz wobec 2318 osób w trybie art. 42 § 2 kk. W roku 2000 orzeczono od 1604 osób skazanych za przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji nawiązki, a od 65 osób także świadczenia pieniężne.

Przedstawiając powyższe dane statystyczne pragnę jednocześnie podkreślić, iż art. 178 ust. 1 Konstytucji stanowi, że sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tyko Konstytucji i ustawom. Dlatego też art. 39 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych określa, że czynności nadzorcze Ministra Sprawiedliwości nie mogą wkraczać w treść wyroków w tym więc w rodzaj i wymiar orzekanych kar oraz środków karnych. Prawidłowość orzeczeń może być badana wyłącznie w trybie przewidzianym w kodeksie postępowania karnego, a więc przez wnoszenie apelacji do sądu II instancji, a po uprawomocnieniu się orzeczenia kasacji do Sądu Najwyższego. O tym bowiem jak realizowane są normy prawne decyzją sądy, czyli składy orzekające w konkretnych warunkach.

Między innymi wszczęte zostało i trwa nadal postępowanie dyscyplinarne wobec sędziego toruńskiego sądu rejonowego w związku z uchybieniami polegającymi na tym, że w latach 1999-2000 orzekł w 120 sprawach nawiązki lub świadczenia pieniężne na rzecz Klubu Strzeleckiego "Magnum", którego był członkiem, a świadczeń tych ani nawiązek nie można uznać za orzeczone na cel społeczny. Nie stwierdzono jednak aby członkami Klubu "Magnum" byli także skazani.

Uprzejmie dziękuję Pani Senator za zainteresowanie problemami wymiaru sprawiedliwości i troskę o jego prawidłowe funkcjonowanie

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Marek Staszak

PODSEKRETARZ STANU


Oświadczenie