Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Krystyny Sienkiewicz, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002.01.23

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Se
natu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Ustosunkowując się do oświadczenia Pani Senator Krystyny Sienkiewicz w sprawie wydawania zaświadczeń o wysokości zaległości podatkowych przez urzędy skarbowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych, złożonego na 5 posiedzeniu Senatu w dniu 13 grudnia 2001 r. przesłanego przy piśmie z dnia 18 grudnia 2001 r. Nr LP/043/70/01/V, uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Urzędy skarbowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydają zaświadczenia na podstawie przepisów działu VII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.). Obowiązek wydawania zaświadczeń na podstawie ww. przepisów w odniesieniu do urzędów skarbowych wynika z art. 3 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, zaś w odniesieniu do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z art. 123 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.).

Zgodnie z art. 217 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej wydaje zaświadczenie na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie.

Zaświadczenie wydaje się, jeżeli:

  1. urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa,
  2. osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Postępowanie w sprawie wydania zaświadczenia jest wszczynane na podstawie żądania osoby uprawnionej. Przepisy nie dają podstaw do wystawiania zaświadczeń z urzędu. Osoba ubiegająca się o zaświadczenie powinna zatem wykazać swój interes prawny lub powołać przepis prawny dający podstawę tych starań. Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni (art. 217 § 3 Kpa). Stosownie do art. 218 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego, to w takim przypadku organ administracji publicznej obowiązany jest wydać zaświadczenie, gdy chodzi o potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez ten organ ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu. Organ administracji publicznej przed wydaniem zaświadczenia, może przeprowadzić w koniecznym zakresie postępowanie wyjaśniające (art. 218 § 2 Kpa).

Rozważając propozycję Pani Senator, zastąpienia zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych oświadczeniem składanym przez przedsiębiorcę należy zwrócić szczególną uwagę na zupełnie odmienny charakter prawny takich dokumentów. Zaświadczenie stanowi dokument urzędowy. Przepisy art. 76 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego i art. 194 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 137, poz. 926 ze zm.) nadają dokumentom urzędowym szczególną moc dowodową uznając, że stanowią one dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Szczególna moc dowodowa zaświadczenia ma na celu uproszczenie postępowania, w którym istotnym jest stan zaległości podatkowych podatnika. Istnienie zaświadczenia wyłącza bowiem potrzebę przeprowadzenia dowodów co do faktów stwierdzonych w zaświadczeniu. Natomiast oświadczenie stanowi typ dokumentu prywatnego. Dokument prywatny jest dowodem na to, że osoba która go podpisała twierdzi to, co znajduje się w treści dokumentu. Wartość dowodowa oświadczenia zbliżona jest więc do wartości dowodowej zeznań strony lub świadka i w przeciwieństwie do zaświadczenia, oświadczenie wymaga dodatkowej weryfikacji przy wykorzystaniu innych dowodów. Nadanie oświadczeniu klauzuli o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań bez wątpienia podniesie wiarygodność danych w nim zawartych ale i tak nie zwalnia organu prowadzącego postępowania od jego weryfikacji.

Mając na względzie powyższe należy uznać, że wyeliminowanie przepisów prawnych, które nakładają obowiązek przedłożenia zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych i w zamian za to wprowadzenie obowiązku przedłożenia oświadczenia składanego pod rygorem odpowiedzialności karnej za składnie fałszywych zeznań tylko pozornie upraszczałoby działalność gospodarczą. Przykładowo, obecnie w postępowaniu o zamówienie publiczne przedłożone zaświadczenie rozstrzyga kwestię braku zaległości podatkowych i zamawiający nie musi na tę okoliczność przeprowadzać żadnych dodatkowych czynności dowodowych. W sytuacji gdyby zostało złożone oświadczenie o braku zaległości obowiązkiem zamawiającego stałoby się wystąpienie do właściwego urzędu skarbowego (jednostki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) o jego weryfikację, co powodowałoby znaczne przedłużenie postępowania o zamówienie publiczne. Nakłady pracy w urzędzie skarbowym na dokonanie czynności sprawdzających stan zobowiązań przedsiębiorcy byłyby zaś identyczne.

Obowiązek przedłożenia zaświadczenia o braku zaległości podatkowych jest też istotnym bodźcem do uregulowania zaległości podatkowych pod sankcją wyeliminowania z procedury przetargowej, czy też odmowy udzielenia kredytu. Praktyka wskazuje wiele przypadków gdy podatnik obowiązek uregulowania zaległości podatkowych "uświadamia" sobie dopiero w ramach ubiegania się o zaświadczenie o ich braku. W sytuacji gdy wystarczyłoby jedynie przedłożenie oświadczenia o braku zaległości podatkowych podatnik, często nieświadomie, narażałby się na odpowiedzialność karną nie znając rzeczywistego stanu swoich zobowiązań podatkowych.

Należy też zauważyć, że nawet gdyby prawny obowiązek przedkładania zaświadczenia został wyeliminowany, prawdopodobnie, przedsiębiorcy dążąc do uwiarygodnienia swojej sytuacji finansowej i tak wybraliby uzyskanie zaświadczenia niż złożenie oświadczenia, którego wartość dowodowa ze swej istoty jest nieporównywalnie mniejsza, z narażeniem się na odpowiedzialność karną.

Dokument urzędowy, jakim jest zaświadczenie o braku zaległości podatkowych (zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne) żądane w postępowaniu o zamówienie publiczne, podnosi wiarygodność finansową podmiotu ubiegającego się o zamówienie. To zaś gwarantuje właściwą i terminową realizację zamówienia i trafne wydatkowanie środków publicznych. Oświadczenie zamiast zaświadczenia znacznie podwyższałoby ryzyko w wyborze kontrahenta. Wykluczyć należy zmianę przepisów (art. 217 § 2 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego), w wyniku której obywatel nie miałby prawnej możliwości uzyskania zaświadczenia z organu administracji publicznej ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego, albowiem stanowiłoby to zbyt głęboką ingerencję w sferę stosunków cywilnoprawnych, np. bank, czy też organizator przetargu nie mógłby wymagać od klienta przedłożenia zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych lub zaświadczenia o wysokości dochodu.

Odnosząc się do oświadczenia Pani Senator w kwestii terminowości wydawania zaświadczeń pragnę zauważyć, urzędy skarbowe wydają w większości przypadków zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych w terminie krótszym niż 7 dni. Siedmiodniowy termin ma umożliwić zebranie przez właściwy urząd skarbowy informacji z innych urzędów skarbowych, jeżeli zachodzi konieczność zamieszczenia tych informacji w zaświadczeniu. Obecnie w urzędach skarbowych jest wdrażany system informatyczny POLTAX, który ma umożliwić natychmiastowe gromadzenie pełnych danych o podatku co w znacznym stopniu przyspieszy i uprości proces wydawania zaświadczeń.

Natomiast z wyjaśnień uzyskanych od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika zaś, że przyczyną występujących obecnie niedogodności przy uzyskiwaniu przez płatników składek zaświadczeń o niezaleganiu z opłacaniem składek jest niepełne funkcjonowanie Kompleksowego Systemu Informatycznego. Z uwagi na występujące problemy z przetwarzaniem dokumentów ubezpieczeniowych, których główną przyczyną są występujące w nich błędy, zgromadzone dane są niejednokrotnie niewystarczające do wystawienia zaświadczenia. Stąd też zachodzi konieczność przedkładania przez płatnika składek, ubiegającego się o zaświadczenie, dokumentów ubezpieczeniowych potwierdzających brakujące dane. W przypadku zastąpienia zaświadczeń oświadczeniami, zdaniem Zakładu, mogą jednak wystąpić problemy z weryfikacją oświadczenia. W obecnej sytuacji weryfikacja oświadczeń stanowiłaby większy problem dla Zakładu, niż wydawanie zaświadczeń - z uwagi na brak wystarczających danych. W przypadku ubiegania się o wydanie zaświadczenia, dokumenty ubezpieczeniowe potwierdzające brakujące dane dostarcza do Zakładu płatnik składek, zaś uzyskanie brakujących danych w przypadku weryfikacji oświadczenia byłoby o wiele trudniejsze, albowiem obecnie nie można stwierdzić, czy brak danych w bazie jest zawiniony przez płatnika składek, czy też przez Zakład.

Konkludując, poprawy sytuacji przedsiębiorców należy poszukiwać w usprawnieniu i przyspieszeniu procedur wydawania zaświadczeń, a nie w likwidacji prawnego obowiązku przedkładania zaświadczeń. Działania w tym kierunku są realizowane zarówno w urzędach skarbowych, jak i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Z wyrazami szacunku

dla Pana i Pani Senator K. Sienkiewicz

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg


Oświadczenie