Minister Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wojciecha Saługi, złożonym na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84):
Warszawa, dnia 2005.05.05
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Wojciecha Saługi, przekazane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 6 kwietnia 2005 r., znak: BPS/DSK-043-154/05, w sprawie interpretacji przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem VAT opłat z tytułu użytkowania wieczystego, uprzejmie udzielam wyjaśnień w zakresie poruszonych zagadnień.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przepisy tej ustawy regulują kwestie opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT). Przepisy podatkowe dotyczące czynności dostawy towarów i usług, pozostają niewątpliwie w związku z kwestiami uregulowanymi w przepisach innych ustaw. Ma to miejsce m.in. w przypadku opodatkowania podatkiem VAT opłat pobieranych z tytułu oddania nieruchomości Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego w użytkowanie wieczyste. Pomimo powiązania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z przepisami zarówno ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), jak i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a także z przepisami innych ustaw dotyczących użytkowania wieczystego, w ramach posiadanych kompetencji nie mogę udzielić odpowiedzi na pytania postawione przez Pana Senatora Wojciecha Saługę, które dotyczą konkretnych kwestii:
- ustalenia podatnika i płatnika podatku VAT,
- wskazania momentu powstania obowiązku podatkowego,
- ustalenia podstawy opodatkowania, a także samego naliczania tego podatku.
Pragnę wskazać, iż wymienione wyżej pytania Pana Senatora, dotyczą zagadnień uregulowanych w kolejnych działach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dział II, III, IV tejże ustawy).
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548 z późn. zm.), wyżej wymienione kwestie uregulowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, zostały sklasyfikowane w dwóch działach administracji rządowej: budżet oraz finanse publiczne. Natomiast na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz.U. Nr 134, poz. 1427), działami administracji rządowej budżet oraz finanse publiczne kieruje Minister Finansów. Stąd wyjaśnianie wątpliwości związanych z podatkiem VAT nie może należeć do innego resortu, niż resort finansów.
Równocześnie jednak chciałbym się ustosunkować do przedstawionego w interpelacji poglądu, zgodnie z którym w celu uregulowania kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług prawa użytkowania wieczystego, należałoby znowelizować przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Pragnę podkreślić, iż ewentualna zmiana przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, w zakresie ustalania opłat za użytkowanie wieczyste, wymuszałaby tym samym zmianę charakteru prawa użytkowania wieczystego przepisów Kodeksu cywilnego. Wiązałoby się to z ingerencją w ukształtowany w Polsce system praw, których przedmiotem mogą być nieruchomości gruntowe.
Opierając się zatem na głębokiej analizie problemu, nie mogę podzielić ww. poglądu, zasugerowanego w oświadczeniu Pana Senatora i uważam, że uregulowanie przedmiotowej sprawy powinno nastąpić w drodze nowelizacji przepisów, które stanowiły źródło zaistniałego problemu.
Równocześnie pragnę poinformować Pana Marszałka, że z uwagi na rozbieżne poglądy i praktykę organów dotyczącą ustalania podatku VAT od opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości, w związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w piśmie z dnia 22.04.2005 r., przedstawiłem Ministrowi Finansów stanowisko w zakresie regulacji dotyczących użytkowania wieczystego zawartych w Kodeksie cywilnym oraz w przepisach innych ustaw, należących do właściwości resortu infrastruktury. W powyższym stanowisku wskazałem, iż z punktu widzenia systemu istniejących w Polsce praw, których przedmiotem mogą być nieruchomości gruntowe należałoby uznać, że prawo użytkowania wieczystego spełni kryteria zawarte w definicji dostawy towaru zawartej w Szóstej Dyrektywie Rady Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. (znak 77/388/EEC), a tym samym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na względzie właściwość Ministra Finansów w zakresie budżetu państwa oraz finansów publicznych prosiłem jednocześnie o podjęcie w tym zakresie stosownych działań.
Wobec powyższego wydaje się, że ostateczne rozstrzygnięcie wątpliwości przedstawionych w oświadczeniu Pana Senatora, dotyczących kwestii podatkowych, zależy od stanowiska Ministra Finansów.
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA INFRASTRUKTURY
Andrzej Bratkowski