Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Janiny Sagatowskiej, złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2003-11-12

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Se
natu
Rzeczypospolitej Polskiej

Warszawa

W odpowiedzi na oświadczenie z dnia 23 października 2003 r. złożone przez Panią Senator Janinę Sagatowską dotyczące wejścia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustawy regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 1302), zwaną dalej "ustawą o WKS", uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Wydając rozporządzenie regulujące organizację wyspecjalizowanych urzędów skarbowych do obsługi "dużych" podatników Minister Finansów wykorzystał delegację zawartą w art. 5 ust. 9c ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych. Delegacja ta służy Ministrowi Finansów od dnia 1 września 2003 r. i ma na celu podjęcie wszelkich działań które umożliwią powstanie z dniem 1 stycznia 2004 r. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Z tą datą przewidziane jest więc wejście w życie rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów powołującego wyspecjalizowane urzędy skarbowe do obsługi podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych.

Uprawnienie Ministra Finansów do tworzenia wyspecjalizowanych urzędów skarbowych z dniem 1 stycznia 2004 r. jest bezsporne. Przemawiają za tym m.in. takie argumenty, jak dopuszczalność prawna skorzystania z delegacji w dacie jej nabycia oraz fakt, iż do wyspecjalizowanych urzędów skarbowych utworzonych w dniu 1 stycznia 2004 r. przechodzą wszyscy podatnicy, którzy w okresie poprzedzającym rok podatkowy 2004 spełniali kryteria określone w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych w brzmieniu nadanym art. 15 ustawy o WKS. Teza, iż zaistnienie przesłanek kwalifikujących do statusu "dużego podatnika" przed dniem 1 stycznia 1004 r. nie stanowi podstawy do zmiany właściwości urzędu skarbowego na wyspecjalizowany urząd skarbowy jest nietrafna i przeczy oczywistej woli ustawodawcy.

Należy bowiem zauważyć, iż art. 40 ustawy o WKS przewiduje uprzednie w stosunku do art. 5 ust. 9b, tj. z dniem 1 września w życie przepisu art. 5a wskazującego zasady kwalifikowania podatników do wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Taka sekwencja wchodzenia w życie poszczególnych przepisów ustawy o WKS wskazuje na jednoznaczne uprawnienie Ministra Finansów do utworzenia wyspecjalizowanych urzędów skarbowych z dniem 1 stycznia 2004 r. Właściwość określa się bowiem z reguły na podstawie zdarzeń, które miały miejsce w przeszłości i nie uległy zmianie. Nie ma więc żadnych wątpliwości co do podstawy zmiany właściwości naczelników urzędów skarbowych od dnia 1 stycznia 2004 r. I tak np. w przypadku kryterium przedmiotowego określonego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług w wysokości co najmniej 5 mln Euro określa się w oparciu o zatwierdzone sprawozdanie finansowe za 2002 r.

W związku z powyższym podatnicy spełniający cechy określone w ustawie o urzędach i izbach skarbowych dla "dużych podmiotów" zostali poproszeni do złożenia w terminie do dnia 15 października br. do dotychczas właściwego urzędu skarbowego zawiadomienia określonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 września 2003 r. o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego (Dz. U. Nr 175, poz. 1698). Wzór formularza określony przez rozporządzenie ma jedynie charakter informacyjny i instrukcyjny. Dlatego też termin opublikowania przedmiotowego aktu wykonawczego, który był wynikiem złożonego i czasochłonnego trybu uzgodnień wewnątrzresortowych i międzyresortowych nie jest istotny. Nie wywołuje on żadnych skutków prawnych w postaci jakichkolwiek sankcji wobec podatników, którzy spełniają kryteria "dużego" podatnika i złożą takie zawiadomienie po wskazanym terminie, tj. po 15 października br.

Pojawienie się wszelkich problemów organizacyjno-technicznych było spowodowane złożonością i wielowątkowością działań związanych z wprowadzeniem w życie ustawy o WKS. Ponadto szereg publikacji w mass mediach kwestionujących rozpoczęcie pracy przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe z dniem 1 stycznia 2004 r. negatywnie wpłynęło na nastroje podatników, a tym samym na tempo składania przez nich zawiadomień o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego. Przewiduję, iż zawiadomienie takie powinno złożyć ok. 30 tys. podatników, zaś do tej pory odnotowano już 20 tys. zawiadomień. Niezależnie od zgłoszeń ze strony podatników urzędy skarbowe w oparciu o posiadaną dokumentację same odszukują podatników kwalifikujących się do przeniesienia do "dużych urzędów".

Pragnę zapewnić Pana Marszałka i Panią Senator, iż obecnie nie występują zagrożenia dla realizacji reformy administracji skarbowej w zakresie określonym ustawą o WKS.

W zastępstwie Ministra Finansów

Sekretarz Stanu

dr Wiesław Ciesielski


Oświadczenie