Oświadczenie


Minister Skarbu Państwa przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Wiesławy Sadowskiej, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):

Warszawa, dnia 19.04.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Wiesławy Sadowskiej (znak: BPS/DSK-043-171-04) w sprawie sytuacji w PKS Sp. z o.o. w Kozienicach uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Spółka Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w Kozienicach (Spółka) została zawiązana w dniu 31.10.2001 r. w trybie art. 39 ust. 1 pkt 2) oraz art. 49 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. nr 118 poz. 561 z późn. zm.), a także Zarządzenia nr 226/01 Wojewody Mazowieckiego z dnia 4 października 2001 r. w sprawie prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Kozienicach. Spółka przejęła wszystkie prawa i obowiązki prywatyzowanego Przedsiębiorstwa bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązki wynikały. Podstawą prawną przejęcia praw i obowiązków był art. 40 ust. 1 ww. Ustawy.

Udział w kapitale zakładowym wspólnicy objęli w sposób następujący:

- Skarb Państwa objął 4.804 udziałów (49%), o łącznej wartości 2.402.000 złotych, w zamian za wniesiony wkład niepieniężny (aport) w postaci przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55' Kodeksu cywilnego, będącego do dnia przekazania Spółce we władaniu przedsiębiorstwa państwowego pn. PKS w Kozienicach, w skład którego weszły wszystkie składniki materialne i niematerialne majątku przedsiębiorstwa;

- Instytut Postępowania Twórczego Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi objął 5.000 udziałów (51%), o łącznej wartości 2.500.000 złotych, w zamian za wniesiony wkład pieniężny.

Umowa Spółki zawiera zapisy dotyczące zobowiązań w zakresie ochrony miejsc pracy oraz zobowiązania inwestycyjne wobec Skarbu Państwa z których, zgodnie z Raportem Delegatury MSP w Ciechanowie sprawującej kontrolę nad ich realizacją, Spółka wywiązuje się bez zarzutu.

Odnosząc się do wniosku o podjęcie działań zmierzających do unieważnienia zawartej ponad 2,5 roku temu umowy prywatyzacyjnej informuję, że działania takie nie są możliwe.

Co zaś się tyczy zaistniałego konfliktu pomiędzy Zarządem a załogą PKS Sp. z o.o. Minister Skarbu Państwa może podejmować działania ściśle określone przepisami prawa. Skarb Państwa, posiadający 49% udziału w kapitale zakładowym Spółki, nie dysponuje kompetencjami umożliwiającymi ingerowanie w sprawy zarządzania firmą. Organem umocowanym do prowadzenia spraw Spółki jest Zarząd i to członkowie tego organu, przy dochowaniu należytej staranności, z uwzględnieniem zawodowego charakteru dokonywanych czynności oraz ograniczeń wynikających zobowiązujących przepisów prawa i postanowień statutowych biorą odpowiedzialność za decyzje podejmowane w ramach czynności zwykłego zarządu przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia utrzymania dobrej kondycji podmiotu i jego dalszego rozwoju. Podkreślenia w tym miejscu wymaga fakt, iż prowadzenie spraw pracowniczych i rozwiązywanie powstałych na tym tle konfliktów należy do czynności zwykłego zarządu. Rada Nadzorcza - jako organ statutowy sprawujący stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności - weryfikuje pod względem merytorycznym działania podejmowane przez Zarząd - jednak bez możliwości wydawania temu ostatniemu wiążących zaleceń. Skarb Państwa, przy 49% udziale w kapitale zakładowym Spółki posiada jednego przedstawiciela w 3 osobowej Radzie Nadzorczej. Wspólnicy, w tym i Skarb Państwa, nie mają uprawnień do wydawania wiążących zaleceń organom zarządzającym Spółki, a zgodnie z zapisem § 25 Umowy Spółki wyłączona jest indywidualna kontrola Spółki przez wspólników. W dniu 22 marca 2004 r., na Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników spółki PKS Sp. z o.o. w Kozienicach pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa zgłosił wniosek o odwołanie Zarządu. Wniosek o odwołanie Zarządu nie został poparty przez drugiego Wspólnika, posiadającego 51% w strukturze kapitału zakładowego i Zarząd PKS Sp. z o.o. w Kozienicach nie został odwołany.

Przedstawiciele MSP wnikliwie monitorują stan faktyczny oraz uczestniczą w rozmowach prowadzonych w ramach instytucji dialogu społecznego. Pragnę zapewnić, iż cały czas są podejmowane próby zawarcia porozumienia pomiędzy pracownikami a Zarządem Spółki, które może doprowadzić do rozwiązania konfliktu i umożliwienia prowadzenia przez Spółkę swojej działalności statutowej w normalnym trybie.

Za potwierdzenie niech posłużą notatki ze spotkań jakie odbywały się z inicjatywy i przy uczestnictwie reprezentantów Ministerstwa Skarbu Państwa. Pierwsze z nich miało miejsce już dwa dni po rozpoczęciu akcji strajkowej przez pracowników PKS Sp. z o.o. w Kozienicach.

Notatka ze spotkania, odbytego w siedzibie Ministerstwa Skarbu Państwa w dniu 26 lutego 2004 roku, w sprawie sytuacji w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w Kozienicach.

Spotkanie odbyło się z inicjatywy Departamentu Nadzoru Właścicielskiego II MSP, w nadzorze którego znajduje się PKS Sp. z o.o. w Kozienicach. W spotkaniu uczestniczyli:

- Prezes Zarządu spółki PKS Sp. z o.o. w Kozienicach;

- reprezentanci Rady Nadzorczej PKS Sp. z o.o. (z ramienia SP jak i IPT Sp. z o.o.);

- reprezentanci Zarządu Instytutu Postępowania Twórczego Sp. z o.o.;

- przedstawiciele Dyrekcji i pracowników DNW II;

- reprezentant Kierownictwa MSP.

Tematem spotkania była napięta sytuacja społeczna panująca w Spółce. W dniu 24 lutego br. ponad połowa pracowników Przedsiębiorstwa wszczęła strajk okupacyjny wyrażając swe niezadowolenie z polityki kadrowej Spółki, przebiegu procesu prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PPKS w Kozienicach, a przede wszystkim z faktu rozwiązania przez Zarząd PKS Sp. z o.o. w Kozienicach umowy o pracę z Panem Mirosławem Posłowskim - Przewodniczącym KZ NSZZ "Solidarność".

Głos zabierali głównie przedstawiciele IPT Sp. z o.o. i Prezes Zarządu PKS Sp. z o.o., którzy w skrócie przedstawili aktualną sytuację w Przedsiębiorstwie, powód wręczenia wypowiedzenia (brak jakiegokolwiek wyjaśnienia powodów i przyczyn naruszenia tachografu rejestrującego przebieg kilometrów i zużycie paliwa w autobusie użytkowanym przez pana M. Posłowskiego) oraz problemy z jakąkolwiek próbą komunikacji ze strajkującymi. Przedstawiciele Rady Nadzorczej poinformowali o uzgodnionym z pracownikami Spółki spotkaniu, mającym odbyć się w dniu 26.02.2004 r. Do spotkania z Radą nie doszło z winy tychże pracowników, którzy w dniu 24.02.2004 r. wszczęli na terenie siedziby PKS Sp. z o.o. w Kozienicach strajk okupacyjny. Kończąc spotkanie Wicedyrektor DNW II zobowiązał Zarząd Spółki do szukania rozwiązań konfliktu i prowadzenia negocjacji deklarując wszelką, możliwą pomoc ze strony Ministerstwa Skarbu Państwa.

Notatka ze spotkania, odbytego w siedzibie Ministerstwa Skarbu Państwa w dniu 3 marca 2004 roku, w sprawie trwającego dziewiąty dzień strajku okupacyjnego w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w Kozienicach.

Spotkanie odbyło się z inicjatywy Departamentu Nadzoru Właścicielskiego II. W tym spotkaniu udział wzięli:

- przedstawiciele Komitetu Strajkowego;

- reprezentant Zarządu Regionu NSZZ "Solidarność" Ziemia Radomska;

- Zarząd spółki PKS Sp. z o.o. w Kozienicach;

- reprezentanci Rady Nadzorczej PKS Sp. z o.o.;

- przedstawiciele PIGTSiS delegowani, w charakterze obserwatorów, przez posła J. Piechocińskiego;

- reprezentanci Zarządu Instytutu Postępowania Technicznego Sp. z o.o., głównego udziałowca Spółki;

- przedstawiciele Dyrekcji i pracowników DNW II;

- reprezentant Kierownictwa MSP.

Spotkanie poprowadziła Pani Elżbieta Niebisz - Dyrektor DNW II. Tematem była sytuacja w PKS Sp. z o.o. w Kozienicach oraz przebieg wydarzeń mających miejsce w dniach 24.02.2004 r. - 02.03.2004 r. Głos zabrali, w pierwszej kolejności, przedstawiciele pracowników Spółki (Komitet Strajkowy), którzy w skrócie przedstawili aktualną sytuację w Przedsiębiorstwie oraz główne postulaty, które - nie spełnione - stanowić będą bariery do rozwiązania konfliktu.

Niezadowolenie pracowników skupiało się na realizowanej przez Zarząd i Radę Nadzorczą polityce, prowadzonej przez większościowego udziałowca Spółki.

Sygnalizowane sprawy to:

- zaniżenie wyceny przedprywatyzacyjnej PKS;

- nie wywiązywanie się, zdaniem Załogi, z zapisów Umowy Spółki dotyczących nakładów inwestycyjnych;

- udzielanie wysokich, długoterminowych pożyczek Spółkom, których współwłaścicielami jest IPT Sp. z o.o.;

- zwolnienie pracownika wbrew ustawie o Związkach Zawodowych;

- wręczenie wypowiedzeń z art. 52 Kp strajkującym pracownikom (114 osób).

Żądania Komitetu Strajkowego były następujące, cyt.:

1. Wycofanie wypowiedzenia przewodniczącemu ZZ "Solidarność" kol. Posłowskiemu Mirosławowi.

2. Ochrona miejsc pracy dla pracowników zatrudnionych w PKS Sp. z o.o. Kozienice.

3. Odnowienie taboru samochodowego zgodnie z umową kupna zakładu.

4. Wymiana kierownictwa stosującego restrykcje wobec swoich pracowników.

5. Nie wyciąganie wniosków wobec osób biorących udział w strajku.

6. Unieważnienie prywatyzacji.

Na spotkaniu tym proponowano rozwiązania kompromisowe, które wymagają ustępstw z każdej ze stron. Zarząd Spółki domagał się by kwestię rozwiązania umowy o pracę z Panem Mirosławem Posłowskim rozstrzygnąć w Sądzie Pracy. Przedstawiciele MSP również byli zdania, że Sąd Pracy bezstronnie oceniłby zasadność i kwestie sporne związane z rozwiązaniem stosunku pracy. Przewodniczący KZ "Solidarność" początkowo gotów był poddać się wyrokowi Sądu Pracy. Jednak po krótkiej przerwie, ogłoszonej w celu dokonania uzgodnień pomiędzy Zarządem PKS a przedstawicielami IPT Sp. z o.o. odnośnie wycofania wypowiedzeń wszystkim strajkującym pracownikom (na które w konsekwencji Zarząd przystał), zabrakło wystarczającej woli dążenia do kompromisu i pomimo początkowego zbliżenia stanowisk, nie doszło do zakończenia konfliktu. Na tym spotkanie przerwano.

W dniu 10 marca 2004 r. odbyło się posiedzenie Rady Nadzorczej Spółki w trakcie którego uzgodniono i zaproponowano dalszy scenariusz działań, zmierzających do przerwania strajku. W dniu następnym Zarząd PKS Sp. z o.o. spotkał się, w siedzibie i obecności Starosty oraz Burmistrza miasta Kozienice, z przedstawicielami Komitetu Strajkowego proponując raz jeszcze cofnięcie wręczonych wypowiedzeń i zatrudnienie, na zasadach umowy cywilno-prawnej, wszystkich kierowców, którzy wcześniej zarejestrują indywidualne prowadzenie działalności gospodarczej. Ta forma zatrudnienia jest dość powszechna w wielu Przedsiębiorstwach PKS (np. Dębica, Brodnica, Mińsk Mazowiecki itd.). Na życzenie Zarządu Spółki spotkanie to odbyło się bez udziału przedstawicieli Zarządu Regionu "Solidarność" Ziemia Radomska. W trakcie dyskusji doszło do porozumienia i uzgodniono szczegóły dalszego postępowania tj. między innymi wyjazd w dniu następnym Zarządu wraz z częścią kierowców do PKS w Dębnicy S.A. celem zapoznania się z tą formą zatrudnienia. Następnego dnia strajkująca załoga Przedsiębiorstwa wycofała się z dokonanych uzgodnień domagając się wypłaty zaliczki na poczet poborów za miesiąc luty. Zarząd zaproponował wypłatę całości wynagrodzenia na co Komitet Strajkowy nie wyraził zgody pomimo protestu pozostałych pracowników Spółki. Strajk trwa nadal, nikt na teren siedziby Spółki nie ma prawa wstępu, łącznie z jej członkami Zarządu.

W dniach 17 i 23 marca 2004 r., w siedzibie Delegatury Urzędu Marszałkowskiego w Radomiu odbyło się spotkanie, którego celem było zażegnanie konfliktu w PKS Sp. z o.o. w Kozienicach. Spotkanie prowadził Pan Bogusław Kowalski - Wicemarszałek Zarządu Województwa Mazowieckiego a uczestnikami byli przedstawiciele Komitetu Strajkowego, Zarząd Spółki, Zdzisław Maszkiewicz - Przewodniczący Zarządu Regionu "Solidarność" Ziemia Radomska, przedstawiciele Skarbu Państwa, Instytutu Postępowania Twórczego Sp. z o.o. oraz Starostwa Powiatowego w Kozienicach. Obserwatorem negocjacji była pani Wanda Łyżwińska - posłanka Samoobrony oraz liczne grono dziennikarzy z regionalnych stacji radiowych i telewizyjnych.

Komitet Strajkowy przedstawił projekt porozumienia zawieszającego strajk oraz postulaty, których nie spełnienie spowoduje odwieszenie strajku (w załączeniu).

Pomimo długo trwających dyskusji do porozumienia nie doszło.

Po przerwaniu negocjacji ze strony reprezentantów Skarbu Państwa padła propozycja spotkania przedstawicieli Udziałowców, Komitetu Strajkowego oraz Zarządu Spółki z panem Ignacym Bochenkiem - Podsekretarzem Stanu w MSP. Spotkania te odbywały się w siedzibie Ministerstwa Skarbu Państwa trzykrotnie (tj. w dnia 25, 29 i 31 marca 2004 r.). Omówione zostały wszystkie postulaty Związkowców i dzięki ustępstwom obu stron nastąpiło zbliżenie stanowisk, jednak do całkowitego porozumienia nie doprowadzono. W tej sytuacji pan Ignacy Bochenek uznał, że kontynuacja negocjacji powinna przebiegać na szczeblu zaangażowanych stron o co zaapelował do Przedstawicieli Komitetu Strajkowego i Zarządu Spółki.

Informuję jednocześnie, że przyczyną wszczęcia strajku było wręczenie wypowiedzenia umowy o pracę jednemu pracownikowi Spółki i w tej kwestii MSP stoi na stanowisku, że do rozstrzygania spraw z zakresu prawa pracy właściwy jest Sąd Pracy, który ocenia zasadność i kwestie sporne związane z rozwiązaniem stosunku pracy i zdaniem MSP na tej drodze zwolniony pracownik powinien dochodzić swoich praw. Natomiast dalsze wypowiedzenia były skutkiem podjęcia nielegalnej, zdaniem Zarządu Spółki, akcji strajkowej a nie jej powodem. O legalności trwającego strajku również rozstrzygnąć ma właściwy organ tj. Prokuratura Rejonowa w Kozienicach, która powiadomiona została przez Zarząd Spółki już w pierwszych godzinach strajku.

Odnosząc się do cyt. "ewidentnego łamania Umowy przez inwestora, tj. IPT w Łodzi" przedstawiam raport w sprawie wywiązywania się spółki działającej pod firmą Instytut Postępowania Twórczego Spółka z o.o. w Łodzi z zobowiązań inwestycyjnych i socjalnych, wynikających z Umowy Spółki PKS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Kozienicach, zawartej w dniu 23 października 2001 r.

Zobowiązania inwestycyjne

Zgodnie z zapisem § 15 Umowy Wspólnik IPT zobowiązał się wobec Skarbu Państwa, że Spółka zrealizuje w przedsiębiorstwo wniesione do Spółki od dnia zarejestrowania w okresie pierwszych trzech lat działalności Spółki nakłady inwestycyjne w majątek trwały w łącznej kwocie 1 800 000 zł, w tym do 31 grudnia 2002 r. - 500 000 zł, do 31 grudnia 2003 r. - 600 000 zł, do 31 grudnia 2004 r. - 700 000 zł. Spółka w okresie od dnia 23 października 2001 r. do dnia 31 grudnia 2002 r. zrealizowała nakłady inwestycyjne w majątek trwały w łącznej kwocie 783 000 zł, z tego na:

1) środki trwałe - 764 300 zł, w tym na:

- zakup 2 szt. autobusów CACCAMALI - 515 800 zł,

- zakup 3 wiat przystankowych - 200 000 zł,

- zakup maszyn i urządzeń - 71 600 zł

- zakup komputerów i kas fiskalnych - 57 900 zł

- oddanie do użytku stacji paliw LPG - 60 000 zł

- rozbudowę stacji diagnostyki - 39 000 zł

2) zakup wartości niematerialnych i prawnych 18 700 zł.

Do informacji Spółka dołączyła potwierdzoną przez głównego księgowego "Tabelę amortyzacji i umorzenia środków trwałych przyjętych do eksploatacji od 24 października 2001 r. do 31 grudnia 2002 r." oraz "Wykaz dokumentów wartościowych wystawionych od 1 stycznia 2002 r. do 31 grudnia 2002 r. MS - Modernizacja środka trwałego". Dokumenty te potwierdzają wydatkowanie kwoty 783 025,25 złotych na zakup i modernizację środków trwałych. Poniesienie nakładów inwestycyjnych w ww. wysokości zostało potwierdzone przez biegłego rewidenta, który w sprawozdaniu przesłanym w dniu 4 kwietnia 2003 r. stwierdził, że "Naszym zdaniem Wspólnik wypełnił swoje zobowiązania stosownie do par. 15.3. Suma Rocznych Nakładów Inwestycyjnych (zdefiniowana w par. 15.2 Umowy Spółki) w okresie od 23 października 2001 r. do 31 grudnia 2002 r. wynosiła 783 025,25 zł, a Nadwyżka Inwestycji (zdefiniowana w par. 16.2 Umowy Spółki) wyniosła 283 025,25 zł." Sprawozdanie zawiera dane dotyczące rodzaju i wartości poszczególnych wydatków inwestycyjnych. Źródłem finansowania inwestycji były środki własne Spółki.

Prezes Zarządu Spółki przekazał pismem z dnia 14 stycznia 2004 r. informację o nakładach inwestycyjnych zrealizowanych przez Spółkę w 2003 r.

W 2003 r. Spółka zrealizowała nakłady inwestycyjne o wartości 881,2 tys. złotych. Wydatki inwestycyjne zostały poniesione na zakup i modernizację środków trwałych, z tego na:

- zakup komputerów i kas fiskalnych 14,1 tys. zł,

- zakup maszyn i urządzeń - 72,6 tys. zł,

- leasing finansowy 2 samochodów Fiat Seicento - kapitał spłacony w 2003 r. - 8,6 tys. zł,

- leasing finansowy 2 autobusów CACCAMALI - kapitał spłacony w 2003 r. - 96,8 tys. zł,

- rozbudowa budynków (diagnostyki, tachografów, serwis ogumienia) - 317,9 tys. zł,

- modernizacja autobusów - 356,6 tys. zł,

- ułożenie kostki brukowej - 4,2 tys. zł,

oraz zakup programów komputerowych - 10,4 tys. zł.

Powyższe dane wskazują, że nakłady inwestycyjne poniesione przez Spółkę w 2003 r. przekraczają o 281,2 zł kwotę wymaganą umową (600.000 zł).

Zobowiązania socjalne

1. Zgodnie z zapisem § 14 ust. 1 Umowy Spółka przejęła wszystkich pracowników zatrudnionych w prywatyzowanym Przedsiębiorstwie. Według stanu na dzień 22 października 2001 r. w prywatyzowanym przedsiębiorstwie zatrudnionych było na czas nieokreślony 219 pracowników i ta liczba pracowników zgodnie z Umową objęta została gwarancją zatrudnienia przez okres 24 miesięcy od dnia wniesienia przedsiębiorstwa do Spółki. Według stanu na dzień 31 grudnia 2002 r. zatrudnienie wynosiło 210 osób. Zmniejszenie zatrudnienia nastąpiło z następujących przyczyn:

- przejście na emeryturę - 5 osób,

- ustawowe wypowiedzenie przez zakład - 1 osoba,

- porozumienie stron - 3 osoby,

- zgon pracownika - 1 osoba,

- rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron z przyczyn leżących po stronie pracodawcy - 25 osób.

W analizowanym okresie zawarto umowy o pracę z 26 osobami.

Z przedstawionej informacji wynika, że zobowiązanie było realizowane.

2. Pakiet Socjalny był częściowo realizowany.

Ust. IV. Pakietu zawiera zapis stanowiący o corocznym wzroście funduszu wynagrodzeń o wskaźnik inflacji powiększony o 2 % w przeliczeniu na jednego zatrudnionego w przypadku wzrostu przychodu co najmniej o 1,5 wskaźnika inflacji.

Prezes Zarządu Spółki poinformował, że "W 2002 roku pracownicy nie otrzymali podwyżek wynagrodzeń, gdyż rok obrachunkowy zgodnie z podpisaną Umową Spółki trwał od 23 października 2001 r. do 31 grudnia 2002 roku".

Zgodnie z ust. VIII Pakietu Socjalnego, w terminie 3 miesięcy od daty rozpoczęcia działalności Spółki miały odbyć się negocjacje niektórych punktów Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy przez przedstawicieli Związków Zawodowych i Zarząd Spółki.

Negocjacje te nie odbyły się. Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy został wypowiedziany przez Zarząd Spółki w dniu 23 grudnia 2002 r.

Zarząd Spółki realizował pozostałe zapisy zawarte w Pakiecie:

ad. V 1. W Spółce tworzony jest Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Wykorzystanie funduszu odbywa się na podstawie Regulaminu korzystania ze środków ZFŚS i zatwierdzonego preliminarza wydatków na dany rok.

Normy przydziału odzieży ochronnej i roboczej oraz środków czystości nie zostały zmienione.

ad. V 2. W Spółce funkcjonuje kasa zapomogowo-pożyczkowa na dotychczasowych zasadach.

ad. V 3. Pracownicy Spółki i członkowie ich rodzin oraz emeryci i renciści korzystają z bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji Spółki.

ad. V 4. Spółka pokrywa koszty badań okresowych i psychotechnicznych pracowników.

ad. VI Spółka pokrywa koszty szkoleń pracowników.

ad. VII. Spółka realizowała zobowiązania w zakresie gwarancji działalności Związków Zawodowych.

Przedstawiając powyższe wyrażam przekonanie, że udzieloną Pani Senator odpowiedź uzna Pan za wyczerpującą.

Z poważaniem

MINISTER

Zbigniew Kaniewski


Oświadczenie