Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Wiesławy Sadowskiej, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):
Warszawa, 01.03.2003
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Nawiązując do pisma Pana Marszałka z dnia 12 marca w sprawie oświadczenia złożonego przez Panią Senator Wiesławę Sadowską na 35. posiedzeniu Senatu w dniu 6 marca 2003 r., pragnę wyrazić zadowolenie, iż turystyka jako dział gospodarki narodowej i uwarunkowania jej dalszego rozwoju są w polu zainteresowania Senatu. Szczególne podziękowanie wyrażam Pani senator Wiesławie Sadowskiej, bowiem każdy głos w dyskusji na temat realnych możliwości i działań, służących poprawie sytuacji w polskiej turystyce jest rozpatrywany i brany pod uwagę w pracach nad doskonaleniem dotychczasowych rozwiązań i zamierzeniach na przyszłość.
Uprzejmie informuję, że materiał, przygotowany w lipcu 2002 roku przez Pana dr Romana Budzyńskiego, Prezesa Ogólnokrajowej Spółdzielni Turystycznej "Gromada", przekazany był do Ministra Gospodarki, a zasygnalizowane w nim problemy oraz postulaty były przedmiotem analizy, w tym także pod kątem możliwości ich zastosowania w praktyce.
Uważam, że dialog administracji rządowej z samorządami gospodarczymi i organizacjami pozarządowymi, działającymi w turystyce, jest niezwykle ważny w procesie przygotowywania i wdrażania instrumentów legislacyjnych i ekonomicznych, mających wspierać zarówno gospodarkę turystyczną jak i przedsiębiorców sektora turystyki. Pragnę podkreślić, iż z wdzięcznością przyjmuję wszelkie sugestie i inicjatywy, a zwłaszcza bardzo konkretne propozycje rozwiązań, stymulujących rozwój gospodarki turystycznej.
To właśnie przy szerokim współudziale samorządu gospodarczego i marszałków województw, w roku 2001 w Ministerstwie Gospodarki opracowano "Strategię rozwoju turystyki w latach 2001-2006. Rządowy program wsparcia rozwoju turystyki w latach 2001-2006", która określa miejsce gospodarki turystycznej w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju.
Wyrazem wymiany doświadczeń jak i wspólnego działania administracji rządowej, samorządu gospodarczego i organizacji pozarządowych na rzecz rozwoju gospodarki turystycznej jest Rada Turystyki przy Ministrze Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, powołana w kwietniu 2001 roku.
Posiedzenia Rady to również okazja dla Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej do przekazywania informacji o działaniach podejmowanych przez administrację rządową, które mogą wpływać na rozwój gospodarki turystycznej, w tym wspierać prowadzenie działalności gospodarczej przez małe i średnie przedsiębiorstwa, wspierać promocję eksportu, a także funkcjonowanie turystycznego samorządu gospodarczego i organizacji pozarządowych.
Rada w szczególności zajmuje się opiniowaniem rozwiązań systemowych sprzyjających rozwojowi turystyki i krajowego produktu turystycznego oraz spraw związanych z turystycznym zagospodarowaniem kraju; oceną funkcjonowania sektora usług turystycznych oraz działań mających na celu zwiększenie konkurencyjności polskiej oferty turystycznej; opiniowaniem kierunków promocji polskiej turystyki oraz opiniowaniem działań podejmowanych w zakresie kształcenia i szkolenia kadr dla turystyki.
W odniesieniu do wyrażonego przez Panią Senator postulatu, aby polskie biura podróży zajmowały się pośrednictwem wizowym uprzejmie informuję, iż zgodnie z informacją Ministerstwa Spraw Zagranicznych nie prowadzi ono rozmów z rosyjskimi biurami turystycznymi w sprawie pośrednictwa w zbieraniu i kompletowaniu wniosków wizowych. Ministerstwo generalnie dopuszcza możliwość takiej współpracy z instytucjami godnymi zaufania i ustabilizowanymi na miejscowym rynku. Wyraża przy tym chęć, aby udział polskich i polonijnych organizacji turystycznych, znających realia i specyfikę działalności gospodarczej w Rosji, na Białorusi i Ukrainie był w tym procesie jak największy. Odnośnie do form takiej współpracy Ministerstwo Spraw Zagranicznych uważa, że konsulaty z racji swego statusu nie powinny wiązać się z żadnym biurem podróży, polskim lub zagranicznym, w sposób formalno-prawny, lecz powinny mieć możliwość natychmiastowego odstąpienia od ewentualnej współpracy. O jej nawiązaniu z danym biurem turystycznym powinien decydować każdorazowo kierownik właściwego urzędu konsularnego, biorąc w pierwszej kolejności pod uwagę instytucje polskie i polonijne. Kryterium dopuszczenia do współpracy winna być przede wszystkim rzetelność w kompletowaniu dokumentów i wypełnianiu aplikacji wizowych oraz niewygórowany poziom opłat manipulacyjnych pobieranych od interesantów. Polskie placówki są w trakcie rozpoznawania możliwości współpracy z biurami turystycznymi, kierując się powyższymi kryteriami. Ostrożność w tych sprawach wynika przede wszystkim z doświadczenia konsulatów państw Unii Europejskiej.
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, wielokrotnie przekazywanym na piśmie do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, mając na uwadze rozwój turystyki bardzo ważne jest doprowadzenie do zapewnienia płynności wydawania wiz, nie dopuszczając do spadku wielkości ruchu turystycznego z ww. krajów, tak ważnych dla polskiej turystyki przyjazdowej, poprzez odpowiednio wczesne organizacyjne przygotowanie do realizacji czasochłonnych procedur związanych z wydawaniem wiz, a także ochroną interesów polskiej branży turystycznej.
Należy podkreślić, że w sytuacji, gdy polska granica wschodnia stanowić będzie zewnętrzną granicę Unii Europejskiej, sposób jej uszczelnienia będzie uważnie monitorowany przez właściwe organy Unii, a wszelkie przejawy działania niezgodnego ze Wspólną Instrukcją Konsularną państw Schengen (przewidującą m.in. wymóg osobistego stawiennictwa w konsulacie osoby występującej o wizę) mogą stać się po stronie unijnej argumentem opóźniającym przystąpienie Polski do systemu Schengen, co jest - jak wiadomo - naszym celem.
W załączeniu pozwalam sobie przekazać na ręce Pana Marszałka "Odniesienie do wybranych problemów, poruszonych w materiale Ogólnokrajowej Spółdzielni Turystycznej "Gromada"."
Jerzy Hausner