Minister Infrastruktury przedstawił informację w związku z oświadczeniem senatora Sergiusza Plewy, złożonym na 61. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 61):
Warszawa, 19.05.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 27 kwietnia br. Znak: BPS/DSK-043-203-04 oświadczeniem Pana Senatora Sergiusza Plewy złożonym podczas 61. posiedzenia Senatu w dniu 22 kwietnia 2004 r. przedstawiam następujące stanowisko.
Z dniem 15 kwietnia 2004 r. tj. z dniem ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 30 marca 2004 r. (sygn. akt K 32/03) straciły swoją moc przepisy art. 172 ust. 2 oraz art. 178 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).
Uchylenie tych dwóch przepisów nie powoduje bezpośrednich skutków dla skuteczności roszczeń spółdzielni mieszkaniowych w stosunku do niebędących członkami posiadaczy spółdzielczych własnościowych praw do lokali z tytułu opłat za użytkowanie lokali.
Zgodnie z art. 4 ust. 6 powołanej wyżej ustawy osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali odpowiadają za opłaty za użytkowanie lokali tak jak członkowie spółdzielni.
Odrębnym problemem są uwarunkowania metodologiczne związane z ustalaniem opłat za użytkowanie lokali osobom niebędącym członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, ponieważ:
- osoby te nie mają obowiązku uczestniczenia w wydatkach na działalność społeczno-kulturalną spółdzielni (art. 4 ust. 5),
- osoby te nie mają prawa do udziału w pożytkach i w innych przychodach z działalności własnej spółdzielni (art. 5 ust. 2).
Ustanowiona wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego niewygaszalność spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu po ustaniu członkostwa z przyczyn innych niż śmierć uniemożliwi spółdzielniom mieszkaniowym występowanie do sądu z pozwami eksmisyjnymi w stosunku do osób wykluczonych ze spółdzielni z powodu nieuregulowania zobowiązań finansowych. Niewątpliwie osłabi to siłę psychologicznego oddziaływania sankcji organizacyjnej, jaką jest pozbawienie członkostwa.
Należy jednak pamiętać, że rzeczywista zdolność spółdzielni do egzekwowania swoich należności zależna była nie tyle od orzeczenia eksmisji, ile od faktycznego jej wykonania, a tym samym egzekucja ze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nie jest ograniczeniem praw spółdzielni.
Odnośnie stosowania sankcji w stosunku do niebędących członkami spółdzielni posiadaczy spółdzielczych własnościowych praw do lokali naruszających porządek domowy lub uniemożliwiających korzystanie z innych lokali, wyjaśniam że co prawda sankcja przewidująca możliwość sprzedaży lokalu w drodze licytacji określona w art. 1710 ww. ustawy może być stosowana tylko wtedy, gdy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu należy do kilku osób, jednakże możliwe jest również zastosowanie sankcji na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 ze zm.).
Wobec powyższego, wyrażam pogląd, że nie zachodzi potrzeba występowania przez Rząd z inicjatywą ustawodawczą odnośnie spraw przedstawionych w oświad
czeniu Pana Senatora Sergiusza Plewy.Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia MINISTRA INFRASTRUKTURY
Wiesław Szczepański
Podsekretarz Stanu