Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Sergiusza Plewy, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002.02.05

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem znak: LP/043/72/01/V z dnia 18 grudnia 2001 r. przy którym nadesłano oświadczenie Pana Senatora Sergiusza Plewy w sprawie polityki podatkowej państwa odnoszącej się do oleju napędowego produkowanego z olejów roślinnych, złożone na 5. posiedzeniu Senatu w dniu 13 grudnia 2001 r. uprzejmie informuję.

Tzw. "biodiesel" będący mieszaniną estrów metylowych kwasów tłuszczowych otrzymywanych z oleju rzepakowego estryfikowanego alkoholem metylowym i tradycyjnego oleju napędowego wykonywanego z ropy naftowej wykorzystywany jest głównie do napędu silników wysokoprężnych.

Biorąc pod uwagę, iż tzw. "biodiesel", czy też "biopaliwo" w przeważającej części składa się z oleju napędowego (ok. 67%), otrzymywanego z ropy naftowej i wykorzystywane jest jako paliwo silnikowe, powinno być zaklasyfikowane do grupy obejmującej paliwa płynne.

Należy zauważyć, iż usystematyzowanie grup produktów w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług następuje w oparciu o podstawowe kryteria klasyfikacyjne, którymi m.in. są kryterium surowcowe i kryterium przeznaczenia.

Z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego wynika, iż tylko mieszanina samych metyloestrów kwasów tłuszczowych mieści się w zakresie grupowania PKWiU 24.66.48-90.90, SWW 1244-98 "Mieszaniny związków organicznych" . Na podstawie powyższych wyjaśnień Ministerstwo Finansów wystosowało pismo do wszystkich izb skarbowych z informacją, iż tylko mieszanina samych metyloestrów kwasów tłuszczowych mieści się w wykazie grupowania PKWiU 24.66.48-90.90, SWW 1244-98 "Mieszaniny związków organicznych".

Zgodnie z art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), do celów poboru podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r. stosuje się klasyfikacje statystyczne obowiązujące przed dniem 1 lipca 1997 r., tzn. Systematyczny Wykaz Wyrobów i Polską Scaloną Nomenklaturę Towarową Handlu Zagranicznego.

Zgodnie z poz. 1 załącznika nr 6 do w/w ustawy podatkiem akcyzowym objęte są wyroby klasyfikowane do grupy SWW 024 Produkty naftowe i syntetyczne paliwa płynne. Należy zaznaczyć, iż paliwa silnikowe nie są klasyfikowane w innej grupie, niż grupa SWW 024.

W związku z powyższym, wprowadzenie do krajowego obrotu i wykorzystanie do celów napędowych mieszaniny oleju napędowego i metyloestru oleju rzepakowego stosowanej jako paliwo silnikowe jest opodatkowane podatkiem akcyzowym w wysokości takiej jak dla oleju napędowego.

Podstawą do zastosowania podatku był przepis § 19 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 119, poz. 1259 ze zm.), zgodnie z którym podatnikami podatku akcyzowego są również osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby prawne dokonujące sprzedaży wyrobów akcyzowych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, od których nie zapłacono podatku.

Również, w myśl przepisów wynikających z § 19 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia, podatnikami podatku akcyzowego są osoby fizyczne lub prawne, bądź jednostki organizacyjne wytwarzające paliwa w drodze mieszania lub przeklasyfikowania produktów naftowych. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2000 r., w przypadku sprzedaży paliw silnikowych wytwarzanych w drodze mieszania obowiązywały stawki podatku akcyzowego określone dla paliw silnikowych w załączniku nr 1 do w/w rozporządzenia.

Ponadto trzeba zaznaczyć, iż w przypadku wprowadzania do obrotu tej mieszaniny jako oleju napędowego, warunkiem koniecznym jest aby spełniała ona wymagania dla olejów napędowych, określone w polskiej normie PN-EN 590 wprowadzonej do obowiązkowego stosowania rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 14 września 1999 r. w sprawie obowiązku stosowania niektórych Polskich Norm (Dz.U. Nr 80, poz. 911).

Odnosząc się do stwierdzenia Pana Senatora o niekonstytucyjności przepisów uprzejmie informuję, że do Trybunału Konstytucyjnego wpłynęło pytanie prawne składu orzekającego Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodka Zamiejscowego we Wrocławiu z dnia 10 marca 2001 r. (sygn. akt I S.A./Wr 2281/98), "czy przepis art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) jest zgodny z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej" uzupełnione dnia 20 sierpnia 2001 r., o pytanie "czy wydany na podstawie art. 35 ust. 4 cyt. ustawy przepis § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 2, poz. 3, Nr 80, poz. 518, Nr 129, poz. 857, Nr 144, poz. 936) jest zgodny z powołanym wyżej przepisem Konstytucji. Sprawa nie została jeszcze rozpatrzona przez Trybunał Konstytucyjny.

Zdaniem Ministra Finansów, co zostało również przedstawione w piśmie Ministra Finansów do Trybunału Konstytucyjnego, pismo znak: PP4-816/182-1/2001/TK/A1. z dnia 2001-09-28, uregulowania te nie są niezgodne z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg


Oświadczenie