Oświadczenie


Minister Środowiska przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Pieniążka, złożone na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 81):

Warszawa, dnia 21.03.2005 r.

Pan
Jerzy Pieniążek
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Senatorze,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora złożone na 77 posiedzeniu Senatu w dniu 18 lutego 2005 roku oraz na wcześniejsze wystąpienie pisemne z dnia 2 lutego 2005 roku w sprawie działania Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu przy rozstrzygnięciu konkursu na oddanie w użytkowanie obwodu rybackiego na rzece Warta nr 4 - zbiornika wodnego Jeziorsko, uprzejmie przedkładam poniższe wyjaśnienie.

Decyzje dyrektora RZGW w Poznaniu w związku z konkursem ofert na oddanie w użytkowanie obwodu rybackiego nr 4 na rzece Warta zostały podjęte po dokonaniu zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12.02.2003 r. w sprawie konkursu ofert na oddanie w użytkowanie obwodu rybackiego (Dz.U. nr 34 poz. 290 z późn. zm.) sprawdzeniu wykonania przez komisję czynności w toku postępowania konkursowego. W ramach dokonywanej oceny dyrektor był zobowiązany m.in. do zbadania prawidłowości oceny punktowej złożonych ofert (ust. 4 § 13).

Dyrektor RZGW będąc umocowanym do przeprowadzenia konkursu i zawarcia umowy na oddanie w użytkowanie obwodu rybackiego, tym samym ponosi w przyszłości odpowiedzialność za trafność dokonanej oceny i wyboru użytkownika.

Uprzejmie informuję Pana Senatora, że celem rozporządzenia wydanego na podstawie delegacji z art. 13 ust. 9 ustawy Prawo wodne poza określeniem trybu i warunków przeprowadzenia konkursu ofert było także spełnienie przy wyłonieniu oferenta, warunków wskazanych w ust. 10, w tym m.in. uzyskanie dobrego stanu ekologicznego wód obwodu rybackiego.

Stosując uregulowania prawne w zakresie gospodarowania wodami (określone w ustawie Prawo wodne) dyrektor zobowiązany był do uwzględnienia zasady zrównoważonego rozwoju, rozumianej - jak w definicji ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62, poz. 627 z późn. zm. art. 3 pkt 50), a także przepisów innych ustaw i wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych - dotyczących ochrony przyrody, ochrony środowiska i rybactwa śródlądowego.

Realizacja ciążących na dyrektorze obowiązków określonych i rozumianych w szerszym niż wskazanym w rozporządzeniu zakresie, spowodowała uznanie za konieczne poddania weryfikacji wysokości i struktury zaoferowanych przez oferentów nakładów rzeczowo-finansowych.

Wątpliwość: czy proponowane przez oferentów nakłady finansowe, jak i struktura gatunkowa ryb przewidzianych do wprowadzenia do wód zbiornika wodnego Jeziorsko są zgodne z zasadami racjonalnych zarybień sztucznych zbiorników zaporowych wymagała wyjaśnienia, bez którego rozstrzyganie o wyniku konkursu mogło spowodować nieodwracalne szkody (przekroczenia dopuszczalnego z punktu widzenia biocenozy zbiornika poziomu zarybienia i wprowadzenia do wód gatunków nieodpowiednich, co równałoby się z jego degradacją biologiczną).

W celu merytorycznej oceny ofert i ich obiektywnej weryfikacji dyrektor zwrócił się do Zarządu Głównego PZW z prośbą o ustosunkowanie się do wielkości nakładów rzeczowo finansowanych w ofertach i operatach rybackich przedstawionych przez Okręg PZW w Sieradzu i PZW Okręg w Poznaniu, prosząc Prezesa ZG PZW o poparcie stanowiska ZG opiniami dwóch niezależnych ekspertów. Wybór drogi w celu wyjaśnienia zasadnych wątpliwości dokonany został po uznaniu niezależności Zarządu Głównego PZW i osób uznawanych przez niego za ekspertów, od stron postępowania konkursowego oraz osób i instytucji zaangażowanych w toku postępowania (opiniujących operaty).

Ekspertyzy wydane przez dwóch naukowców w dziedzinie rybactwa śródlądowego - Pana doc. dr. hab. Wiesława Wiśniewolskiego oraz Pana prof. dr. hab. Piotra Eplera potwierdziły - wcześniejsze wątpliwości, co do poziomu nakładów rzeczowo-finansowych i ich merytorycznej zasadności.

W tej sytuacji uzasadnionym było podjęcie decyzji o unieważnieniu konkursu.

Problem dalszego toku postępowania w przedmiotowej sprawie - a więc zasadność ogłoszenia nowego konkursu na oddanie w użytkowanie obwodu rybackiego na rzece Warta nr 4 - zbiornika wodnego Jeziorsko, czy też potwierdzenia prawa dyrektora RZGW w Poznaniu do samodzielnego prowadzenia gospodarki rybackiej na zbiorniku Jeziorsko, jest obecnie przedmiotem dodatkowej, pogłębionej analizy.

Z wyrazami szacunku

Z up. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Andrzej Mizgajski


Oświadczenie