Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Wojciecha Pawłowskiego, złożone na 57. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 58):

Warszawa, dnia 2 kwietnia 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Wojciecha Pawłowskiego na 57 posiedzeniu Senatu w dniu 4 marca 2004 r. przesłane pismem Pana Marszałka z dnia 10 marca 2004 r. (znak: BPS/DSK-043-114-04), w sprawie sposobu wdrażania systemu sprawozdawczości wykonywanej przez świadczeniodawców, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Odnosząc się do kwestii przekazywania danych osobowych wraz z kodem jednostki chorobowej pragnę zauważyć, że w Kodeksie Etyki Lekarskiej, w artykule 25 punkt 3, zawarto zapis dopuszczający zwolnienie z zachowania tajemnicy lekarskiej jeżeli zobowiązują do tego przepisy prawa. Właściwym przepisem prawa jest przede wszystkim ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.Ust. Nr 45, poz. 391), która w art. 141, wymienia uprawnienia Funduszu m.in. do uzyskiwania i przetwarzania danych osobowych osób ubezpieczonych w celu kontroli rodzaju, zakresu i przyczyny udzielanych świadczeń. Akt wykonawczy został wydany jeszcze na podstawie obowiązującej wcześniej ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.Ust. 97.28.153 z późn. zm.). Nowelizacja tej ustawy z dnia 22 grudnia 2000 roku zobowiązywała Ministra Zdrowia w art. 141e do ustalenia w drodze rozporządzenia zakresu niezbędnych danych gromadzonych przez świadczeniodawców oraz ich udostępniania kasom chorych, w tym także rodzaje nośników informacji oraz wzory dokumentów. Nowelizacja ustawy weszła w życie 1 stycznia 2001 r. Rozporządzenie zostało podpisane 11 października 2001 r. z datą wejścia w życie 1 stycznia 2002 r. Rozporządzenie zostało znowelizowane rozporządzeniem z dnia 20 grudnia 2001 r. Nowelizacja polegała wyłącznie na przesunięciu daty wejścia w życie na 1 stycznia 2003 r. Miała to być data wejścia w życie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Ustawa weszła w życie 1 kwietnia 2003 r. W art. 221 ustawy zawarto stwierdzenie, że zachowują moc te akty wykonawcze, które nie są z nią sprzeczne. Rozporządzenie nie było sprzeczne, ale już w tym momencie zarysowała się konieczność jego dostosowania do jednolitych zasad kontraktowania świadczeń w całym NFZ, co spowodowało dalsze przesunięcie w czasie jego realizacji. Vacatio legis, o które występuje Pan Senator, było aż nadmiernie długie.

Obecnie przygotowane jest nowe rozporządzenie wynikające z delegacji ustawowej tj art. 143 ust. 1 ustawy o NFZ.

Z wyroku Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności ustawy o NFZ z Konstytucją nie można wyciągać wniosku co do celowości zbierania danych od świadczeniodawców. Przedstawię jeden z konkretnych problemów dotyczących właśnie finansowania podstawowej opieki zdrowotnej. Otóż nie we wszystkich przypadkach finansowanie p.o.z. oparte jest na stawce kapitacyjnej. Świadczeniodawcy, a wraz z nimi dyrektorzy Wojewódzkich Oddziałów NFZ, władze lokalne i posłowie z województw masowo odwiedzanych przez turystów i wczasowiczów, domagają się większych środków na p.o.z., niż wynikałoby to z liczby ubezpieczonych w danym Oddziale Wojewódzkim NFZ. Aby spełnić te żądania potrzebne są informacje o skali korzystania ze świadczeń medycznych przez osoby przyjezdne. Wobec wprowadzonego w ustawie o NFZ swobodnego wyboru świadczeniodawcy, również poza województwem zamieszkania, ten sam problem dotyczy innych typów świadczeń zdrowotnych.

Aby efektywnie poświęcać siły i środki na cel, jakim jest zdrowie społeczeństwa potrzebna jest znacznie większa wiedza na ten temat. Postulat uwzględnienia przy podziale środków nie tylko liczby ludności, ale również jej stanu zdrowotnego, wymaga szczegółowej statystyki epidemiologicznej. Pierwotnym źródłem danych na ten temat są świadczeniodawcy usług medycznych.

Budowa systemu tak wielkiego ze względu na liczbę podmiotów i ilość przekazywanych informacji jest przedsięwzięciem skomplikowanym dlatego proszę o przyjęcie następujących informacji dotyczących wdrażania systemu ze szczególnym uwzględnieniem województwa podkarpackiego.

W związku z prowadzonym wdrożeniem "Pakietu Świadczeniodawcy", według informacji udzielonych przez Podkarpacki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia, nie były stosowane i nie stosuje się praktyk rozsyłania drogą elektroniczną ofert firm informatycznych, które komercyjnie świadczą usługi na rzecz świadczeniodawców. Na potrzeby wsparcia technicznego dotyczącego obsługi "Pakietu Świadczeniodawcy" zostało uruchomione konto poczty elektronicznej (serwis@ nfz-rzeszow.pl), poprzez które jest możliwość rozwiązywania zgłaszanych problemów. Pomimo utworzenia powyższego konta, najczęstszą drogą rozwiązywania problemów, wybieraną przez świadczeniodawców, jest kontakt telefoniczny oraz kontakt osobisty.

W grudniu 2003 roku wszystkim świadczeniodawcom z grupy lecznictwa zamkniętego został zainstalowany i skonfigurowany "Pakiet Świadczeniodawcy", a także zostało skonfigurowane połączenie służące do komunikacji świadczeniodawców z Oddziałem NFZ. Od stycznia do lutego 2004 r. było prowadzone ze wszystkimi świadczeniodawcami szkolenie w zakresie instalacji i konfiguracji "Pakietu Świadczeniodawcy". Według zapewnień Podkarpackiego Oddziału NFZ, szkolenia odbywały się w sposób szczegółowy i profesjonalny.

Odnosząc się do poruszonego problemu wymiany sprzętu komputerowego, systemu operacyjnego i aplikacji współdziałających z "Pakietem Świadczeniodawcy" uprzejmie informuję, że aplikacja rozliczeniowa ma bardzo małe wymagania sprzętowe, co za tym idzie, może pracować na systemach operacyjnych począwszy od Microsoft Windows 98 wzwyż a to natomiast wiąże się z innymi aplikacjami - np. wspomnianym arkuszem kalkulacyjnym Excel. Reasumując powyższe zagadnienie, sprzęt komputerowy wraz z systemem operacyjnym i dodatkowymi aplikacjami, zakupiony przez świadczeniodawcę w przybliżeniu 5 lat temu spełnia wymagania do pracy z aplikacją "Pakietu Świadczeniodawcy".

System informatyczny umożliwia przekazywanie danych ewidencyjnych i rozliczeniowych o zrealizowanych świadczeniach w bezpieczny sposób, ponieważ przesyłane dane są zaszyfrowane a tor komunikacyjny zabezpieczony przed niepowołanym dostępem. Komunikacja pomiędzy świadczeniodawcą a Oddziałem NFZ odbywa się dwustronnie: Świadczeniodawca wysyła dane do Oddziału, ten zaś potwierdza świadczeniodawcy przetworzenie tych danych. W przypadku gdy świadczeniodawca nie otrzyma potwierdzenia odbioru kompletu danych, system automatycznie ponownie wysyła dane do Oddziału.

Zdaniem Podkarpackiego Oddziału NFZ, dane dotyczące sprawozdawczości można wysłać za pomocą stałego łącza a nie tylko za pomocą połączenia modemowego. Jeżeli występują problemy komunikacyjne, to są one związane z konfiguracją systemu po stronie świadczeniodawcy. Na proces komunikacji ma wpływ wiele czynników np. jakość usług oferowanych przez dostawców usług internetowych, konfiguracji ustawień sieciowych po stronie świadczeniodawcy.

Odnosząc się do zagadnienia potrzeby wstecznego uzupełniania przez świadczeniodawcę systemu sprawozdawczego informuję, że wypłata należnych zobowiązań wobec świadczeniodawcy przez Fundusz może nastąpić jedynie po przedstawieniu sprawozdania z udzielonych świadczeń zdrowotnych.

Jednocześnie, zgodnie z uchwałami nr 28/2004 z dnia 29 stycznia 2004 roku i nr 56/2004 z dnia 4 marca 2004 roku Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia, a także w związku z pismem Prezesa NFZ z dnia 19 marca br. w sprawie opłacenia należności świadczeniodawców za realizację świadczeń zdrowotnych w miesiącach styczniu, lutym i marcu 2004 r., które mówią, że w przypadku świadczeniodawców nie mogących przedstawić Funduszowi rachunków oraz sprawozdań na zasadach ustalonych w umowie o udzielenie świadczeń zdrowotnych, podstawę opłacenia należności na realizację świadczeń zdrowotnych w tych miesiącach stanowi dostarczony przez świadczeniodawcę rachunek, wystawiony za wykonane miesięczne świadczenia zdrowotne w wysokości nie przekraczającej 1/12 wartości umowy zawartej na 2004 r.

Ponadto sprawozdawczość wraz z ewentualnym rachunkiem korygującym dotyczącym opłaconych należności za miesiąc styczeń, luty i marzec 2004 r. powinna zostać przedstawiona do dnia 30 kwietnia 2004 r.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z wyżej wymienionym pismem Prezesa NFZ, świadczeniodawcy świadczący usługi w zakresie POZ muszą przesłać dane o udzielonych świadczeniach do 31 marca 2004 r.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie