Oświadczenie


Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Matuszaka, złożone na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, 2003-05-13

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sen
atu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 24.04.2003 r. znak: BPS/DSK-043-163/03 tekstem oświadczenia założonego przez Pana Senatora Grzegorza Matuszaka podczas 38. posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia 2003 r., uprzejmie informuję.

W przypadku wspólnot mieszkaniowych czynności polegające na realizowaniu zaliczek w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów związanych z zarządem nieruchomością wspólną, nie są obrotem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Na koszty zarządu nieruchomością wspólną - zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), składają się w szczególności:

  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Natomiast w sytuacji, gdy wspólnota nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług podejmuje się "pośredniczenia" w zakresie rozliczeń dostaw za energię elektryczną i cieplną, gaz i wodę, które nie są związane z obsługą części wspólnej budynku, ale które są dostarczane na rzecz innych właścicieli (w tym gmin, które z kolei wynajmują lokale osobom trzecim), będących podatnikami podatku VAT dochodzi w niektórych przypadkach do podwójnego naliczania podatku od towarów i usług za dostarczane media.

Jak słusznie Pan Senator zauważył w złożonym oświadczeniu, z systemu funkcjonowania podatku VAT (nie tylko w Polsce) wynika, iż nie mają prawa do wystawiania faktur z wyodrębnionym podatkiem jednostki, które korzystają z podmiotowego lub przedmiotowego zwolnienia od podatku VAT lub nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT. W sytuacji, gdy jednostki te "pośredniczą" w obrocie towarami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT powstaje wspomniany efekt podwójnego naliczania podatku, tj. raz w jednostkach początkowego ogniwa łańcucha rozliczeniowego, a drugi raz w jednostkach będących na końcu tego łańcucha, czyli ostatecznych odbiorców towarów i usług (gdy gmina wynajmuje lokal). Wynika to wprost z przepisów ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r.

Należy również zauważyć, że przyczyną sytuacji, w której najemcy lokali komunalnych będących własnością gminy ponoszą wyższe koszty związane z utrzymaniem nieruchomości, niż pozostali właściciele lokali tworzących wspólnoty mieszkaniowe może być mniej efektywny sposób zarządu i administrowania prowadzony przez gminę (np. wynajęcie "droższej" ekipy remontowej) oraz wyższe koszty zarządu (związane np. z mniejszą ilością osób zamieszkujących te lokale), co powoduje, że przy rozdziale kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości są one wyższe niż w pozostałych lokalach należących do wspólnoty mieszkaniowej.

Oznacza to, że problematyka przedstawiona w oświadczeniu Pana Senatora nie ma jedynie charakteru podatkowego. System podatku VAT nie ma bowiem wpływu na wysokość kosztów zarządu związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem nieruchomości, które mogą wynikać z różnych umów cywilno-prawnych zawartych pomiędzy członkami wspólnoty.

W zastępstwie MINISTRA FINANSÓW

SEKRETARZ STANU

dr Wiesław Ciesielski


Oświadczenie