Oświadczenie


Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Markowskiego, złożone na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24):

Warszawa, 2002.10.24

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Jerzego Markowskiego - Senatora RP, złożone w dniu 3 października 2002 r. na 25 posiedzeniu Senatu, pragnę poinformować, iż sprawy dotyczące kompleksowego rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej znajdują wyraz w ustawie z dnia 6 lipca 2001 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Program dla Odry 2006" (Dz.U. Nr 98, poz. 1067 z późn. zm.).

"Program dla Odry 2006" jest programem wieloletnim, realizowanym przez Radę Ministrów, obejmującym zadania dotyczące:

1) zbudowania systemu biernego i czynnego zabezpieczenia przeciwpowodziowego,

2) ochrony środowiska przyrodniczego i czystości wód,

3) usunięcia szkód powodziowych,

4) prewencyjnego zagospodarowania przestrzennego oraz renaturalizacji ekosystemów,

5) zwiększenia lesistości,

6) utrzymania i rozwoju żeglugi śródlądowej,

7) energetycznego wykorzystania rzek.

Do zakresu prac związanych z utrzymaniem i rozwojem żeglugi śródlądowej należą:

  1. dokończenie budowy stopnia wodnego Malczyce i jazu Lipki,
  2. budowa jazów: Chróścice, Ujście Nysy, Oława,
  3. budowle regulujące na rzece Odrze swobodnie płynącej i w dorzeczu Warty,
  4. modernizacja śluz Kanału Gliwickiego,
  5. modernizacja śluz Odry skanalizowanej,
  6. modernizacja Wrocławskiego węzła Wodnego.

Łączne nakłady przewidziane na finansowanie Programu do 2016 r. nie mogą przekroczyć kwoty 9.048.960.386 zł ,w tym 5.561.591.582 zł z budżetu państwa, ustalonej w cenach zadań z roku 2001 r. i przeliczonej na ceny z roku realizacji zadań.

Problem infrastruktury śródlądowych dróg wodnych znalazł swój wyraz także w załączniku nr 3 do Strategii Gospodarczej Rządu - "Infrastruktura - klucz do rozwoju", który stanowi, iż "(...) W ramach rozwoju infrastruktury śródlądowych dróg wodnych nastąpi rozpoczęcie realizacji <<Programu dla Odry 2006>>. Program ten, którego realizacja ma trwać 15 lat pozwoli nie tylko na podwojenie przewozów żeglugą śródlądową, najbardziej ekologiczną gałęzią transportu, lecz także zwiększy bezpieczeństwo przeciwpowodziowe oraz doprowadzi do poprawy sytuacji gospodarki wodnej. W wyniku realizacji "Programu dla Odry 2006" nastąpi istotne usprawnienie żeglugi morskiej w rejonie portów morskich Szczecin i Świnoujście oraz portów rzecznych dolnej Odry, pozwalającej na znaczne zwiększenie z tego rejonu przewozów żeglugą śródlądową ładunków, także tranzytowych, w kierunku aglomeracji Berlina i Niemiec. (...)".

Jednocześnie pragnę wskazać, iż pomimo faktu, że Ministerstwo Infrastruktury (dawne Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej) współpracowało w przygotowaniu "Programu dla Odry 2006" w części dotyczącej rozwoju żeglugi śródlądowej, osobą odpowiedzialną za realizację "Programu dla Odry 2006" jest Pełnomocnik Rządu do Spraw Programu dla Odry 2006, którym jest Wojewoda Dolnośląski ustanowiony rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do Spraw Programu dla Odry 2006 (Dz.U. Nr 31, poz. 278). Natomiast zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 1999 r., Nr 82, poz. 928 z późn. zm.) zagadnienia związane z utrzymaniem śródlądowych wód powierzchniowych, stanowiących własność Skarbu Państwa wraz z infrastrukturą techniczną związaną z tymi wodami, obejmującą budowle i urządzenia wodne oraz budową, modernizacją i utrzymaniem śródlądowych dróg wodnych - należą do kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej, którym aktualnie jest Minister Środowiska.

Z wyrazami szacunku

MINISTER INFRASTRUKTURY

Marek Pol


Oświadczenie