Oświadczenie złożone
przez senatora Jerzego Markowskiego
Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra infrastruktury Marka Pola
Międzynarodowa Komisja Ochrony Odry przed Zanieczyszczeniem oraz Polsko-Brandenburska Grupa Robocza "Odra 2006" przygotowały w ramach wspólnego programu "Przyszłość i bezpieczeństwo dla dorzecza Odry" założenia systemu ochrony przeciwpowodziowej. Elementem tej współpracy jest "Studium zagospodarowania przestrzennego pasma Odry".
Uzgodnione są zasady wymiany informacji w przypadku wystąpienia powodzi. Istnieje współpraca polskich i niemieckich gmin nadodrzańskich. Kilkanaście obszernych badań jest w trakcie realizacji bądź zostało zakończonych.
We współpracy międzynarodowej są też tematy kontrowersyjne i trudne.
Sprawą kontrowersyjną, budzącą wiele emocji, jest zbudowanie po niemieckiej stronie dużego portu rzecznego w Szwedt oraz przygotowania do budowy równoległego do Odry kanału Hohensaaten - Friedrichsthaler - Wasserstrasse. Przedsięwzięcie to zagraża interesom gospodarczym portów przeładunkowych w Szczecinie i w Świnoujściu.
Aby zabezpieczyć nasze interesy transportowe, pilnie musimy poprawić warunki żeglugi na odcinku dolnej Odry. W związku z tym uprzejmie proszę Pana Premiera o to, by Ministerstwo Infrastruktury zwróciło większą uwagę na transportową funkcję Odry. Modernizacja szlaku wodnego na całej jego długości, od portu w Gliwicach do Szczecina, przyczyni się do aktywizacji terenów nadodrzańskich i do powstania ta
k potrzebnych na tym obszarze miejsc pracy.Z szacunkiem
Jerzy Markowski