Informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
Warszawa, 2003.12.11
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Władysława Mańkuta podczas 48 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 listopada 2003 r. w sprawie efektywności funkcjonowania Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje. Zgodnie z ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 2001 r. Nr 5 poz. 44, z późn. zm.), Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych jest upoważniona m.in. do:
- kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w produkcji i obrocie, w tym także tusz zwierząt rzeźnych;
- nadawania uprawnień rzeczoznawcom, w tym rzeczoznawcom ds. klasyfikacji tusz zwierząt rzeźnych;
Postępowanie kontrolne obejmuje m.in. sprawdzenie oznakowania i prezentacji artykułu rolno-spożywczego oraz ustalenie klasy jakości artykułu rolno-spożywczego. W obecnej strukturze organizacyjnej, zgodnej z aktualnie obowiązującym systemem administracji zespolonej, czynności kontrolne w IJHAR-S są realizowane za pośrednictwem wojewódzkich inspektorów, przez inspektorów wydziałów kontroli i zgodnie z wymaganiami stosownych przepisów krajowych, a po dniu akcesji przepisów Unii Europejskiej. Zasady postępowania kontrolnego IJHARS muszą być zgodne z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego. Informacje zbiorcze z kontroli powinny być przekazywane do Głównego Inspektoratu.
Ciągła współpraca Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych z wojewódzkimi inspektorami pozwala na bieżące rozwiązywanie wszelkich problemów organizacyjno-proceduralnych, a w efekcie właściwe prowadzenie nadzoru w zakresie klasyfikacji - stosownie do wymagań UE, z efektywnym wykorzystywaniem kadry Inspekcji.
Dnia 27 czerwca 2003 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy Prezesem Agencji Rynku Rolnego a Głównym Inspektorem Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w sprawie współdziałania przy realizacji zadań delegowanych wynikających z mecha
nizmów Wspólnej Polityki Rolnej.Agencja Rynku Rolnego będzie realizowała mechanizmy Wspólnej Polityki Rolnej jako agencja płatnicza. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych będzie w ramach realizacji zadań wynikających z WPR i delegowanych przez Agencję Rynku Rolnego jednostką realizującą część zadań służb technicznych agencji płatniczej w rozumieniu Rozporządzenia Komisji Europejskiej Nr 1663/95 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieni
u do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR.Szeroki zakres zadań Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych delegowanych przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego dotyczyć będzie w szczególności:
1. Ilościowo-jakościowej oceny artykułów objętych mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, w tym wykonywania analiz laboratoryjnych;
2. Wydania opinii techniczno-technologicznych lub świadectw atestacji potwierdzających przystosowanie magazynów, pomieszczeń i urządzeń do wykonywania zadań wynikających z przystąpienia do realizacji mechanizmów WPR.
Zacieśnieniu współpracy IJHARS i ARR oraz uszczegółowieniu warunków wspólnych działań ma służyć podpisana dnia 19 listopada 2003 r. przez Prezesa ARR, i Głównego Inspektora IJHARS umowa dotycząca realizacji mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.
Obecnie trwają prace nad zakończeniem tworzenia dokumentów systemowych tj. procedur oraz instrukcji postępowania w ramach powyższych działań. Aktualnie odbywa się testowanie wypracowanych dokum
entów systemowych dla poszczególnych rynków rolnych przez pracowników Inspekcji IJHARS i pracowników ARR.Przedstawiając powyższe informacje, pragnę podkreślić, że jednym z celów reformy administracji publicznej było zwiększenie skuteczności i efektywności działania urzędów administracji publicznej oraz zarządzania finansami publicznymi na poziomie powiatowym oraz wojewódzkim. W wyniku reformy w ramach dekocentracji i decentralizacji dostosowano obszary działania większości dotychczasowych administracji
specjalnych, do których należy Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, poprzez ich zespolenie na poziomie województwa.Wojewoda musi być wyposażony w instrumenty zapewniające mu wpływ na funkcjonowanie i właściwe wykonanie, w układzie terytorialnym, zadań z określonego działu administracji, co zostało zrealizowane poprzez zwierzchnictwo wojewody oraz zespolenie służb, inspekcji i straży z wojewodą w zakresie organizacyjnym, osobowym, kompetencyjnym i finansowym.
W związku z tak określoną organizacją na szczeblu wojewódzkim na posiedzeniu Rady Ministrów, które odbyło się w dniach 22 i 25 lipca br. członkowie Rady Ministrów zostali zobowiązani do niepodejmowania prób centralizacji administracji publicznej i demontażu wojewódzkiej administracji
zespolonej pozostających w sprzeczności i przyjętą przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej koncepcją decentralizacji i dekoncentracji władzy publicznej oraz uproszczenia struktur administracji rządowej, a także ograniczenia kosztów jej działania.Z poważanie
mWojciech Olejniczak