Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mirosława Lubińskiego , złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dn. 19 listopada 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na zagadnienia przedstawione w Oświadczeniu złożonym przez Pana Senatora Mirosława Lubińskiego na 47 posiedzeniu Senatu w dniu 23 października 2003 r. przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Zgodnie z ustawą z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391) i Rozporządzeniem MZ z dnia 9 kwietnia 2003 r. w sprawie ogólnych warunków udzielania świadczeń zdrowotnych oraz trybu wyboru przez ubezpieczonego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 63, poz. 589) Narodowy Fundusz Zdrowia określił warunki oraz zasady realizacji świadczeń, jakie powinny być spełnione przez podmioty zainteresowane zawieraniem umów o udzielanie świadczeń w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna (POZ) w ramach powszechnego ubezpieczenia. W Szczegółowych materiałach informacyjnych (...) do konkursu ofert określono zasady realizacji świadczeń w systemie opieki całodobowej. W godzinach podstawowej działalności POZ tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00 lekarz realizuje świadczenia w swojej praktyce oraz poprzez świadczenie wizyt domowych niezależnie od ilości zadeklarowanych ubezpieczonych. Natomiast po godzinach podstawowej działalności POZ tj. po godz. 18.00 w dni powszednie oraz w soboty, niedziele, i dni ustawowo wolne od pracy całodobowo usługi zabezpieczane są w formie ambulatoryjnych świadczeń realizowanych przez lekarzy POZ w oparciu o ambulatoryjny punkt opieki całodobowej, zorganizowany we własnej praktyce lub praktyce innego świadczeniodawcy POZ, a w uzasadnionych przypadkach, na bazie praktyki innego świadczeniodawcy działającego na tym samym obszarze administracyjnym (gmina, dzielnica). Mogą być one realizowane rotacyjnie z innymi lekarzami POZ. Zgodnie z art. 115 ust. 2 Ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w NFZ pomoc wyjazdowa, zgodna z zakresem kompetencji lekarza POZ jest realizowana przez świadczeniodawcę POZ lub poprzez innego świadczeniodawcę. Świadczenia w tym zakresie dotyczą udzielania ubezpieczonym pomocy medycznej, w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia po godzinach funkcjonowania placówek POZ. Tak, więc opisane powyżej warunki umożliwiają oferentom, różne sposoby zabezpieczenia tych świadczeń bez konieczności zapewniania ich osobiście przez jednego lekarza przez 24 godziny.

Przyjęte w szczegółowych materiałach informacyjnych założenia dotyczące czasu trwania porady specjalistycznej uwzględniają uśredniony czas świadczenia. Wiadomym jest, iż inny jest czas konieczny na przeprowadzenie wizyty pierwszorazowej, a inny kontrolnej.

Współfinansowanie kosztów transportu sanitarnego pacjentów reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 maja 2003 r. w sprawie określenia wykazu grup jednostek chorobowych, stopni niepełnosprawności oraz wysokości udziału własnego ubezpieczonego w kosztach przejazdu środkami transportu sanitarnego. Ta regulacja prawna została przywołana jako podstawa określenia warunków współpłatności ubezpieczonego w transporcie sanitarnym. Ta regulacja prawna została przywołana jako podstawa określenia warunków współpłatności ubezpieczonego w transporcie sanitarnym.

Normy osób przypadających na jednego lekarza, pielęgniarkę, położną POZ zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać wojewódzkie plany zdrowotne, oraz zakresu danych niezbędnych do przygotowania takiego planu.

Zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy ubezpieczony ma prawo wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej będących świadczeniodawcami, z którymi zawarto umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych. Wybór lekarza pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej potwierdza oświadczenie woli ubezpieczonego złożone w formie deklaracji wyboru lekarza, deklaracji wyboru pielęgniarki, i deklaracji wyboru położnej, zwanej "deklaracją wyboru". Oświadczenie o którym mowa składane jest na formularzu Funduszu. Wzór deklaracji wyboru przedstawiony został przez NFZ jak załącznik do Uchwały Zarządu nr 205/2003 z dnia 11 września 2003 roku "w sprawie przyjęcia do stosowania w Narodowym Funduszu Zdrowia wzoru deklaracji wyboru lekarza/pielęgniarki/położnej podstawowej opieki zdrowotnej oraz wzoru rezygnacji z deklaracji wyboru lekarza/pielęgniarki/położnej podstawowej opieki zdrowotnej". Świadczeniodawca ponosi odpowiedzialność kontraktową wobec NFZ, a lista ubezpieczonych jest podstawą płatności. Świadczeniodawca jest administratorem danych osobowych zawartych w złożonych deklaracjach. Dlatego też Świadczeniodawca nie może dobrowolnie przypisywać ubezpieczonego do innego lekarza, pielęgniarki i położnej. Analogicznie lekarz, pielęgniarka i położna nie może żądać od świadczeniodawcy wydania deklaracji wyboru i posługiwania się nimi w ramach własnej praktyki lub u innego świadczeniodawcy. Wybór lekarza, pielęgniarki i położnej u danego świadczeniodawcy, jest oświadczeniem woli ubezpieczonego i nie może być zmieniany przez osoby trzecie.

Zapisy umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych w POZ określają godziny podstawowej działalności POZ tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 18.00 w miejscu wykonywania praktyki oraz, jeżeli stan zdrowia ubezpieczonego tego wymaga, poprzez świadczenie wizyt domowych. Jest to pięć dni roboczych. Na szkolenia i podnoszenie kwalifikacji zawodowych pozostawiono do dyspozycji świadczeniodawcy soboty.

Transport sanitarny zapewniany jest przez lekarza POZ w przypadku gdy w czasie wizyty domowej stwierdza konieczność przywiezienia pacjenta do szpitala, poradni specjalistycznej lub na badanie diagnostyczne oraz gdy u pacjentów występują dysfunkcje narządu ruchu uniemożliwiające korzystanie ze środków transportu publicznego w myśl art. 70 ustawy.

W dokumentach konkursowych w zakresie kompetencji lekarza POZ w Części I pt. 3 pdp 3 zapisano, że lekarz koordynuje wykonanie i dokonuje kwalifikacji do obowiązkowych i zalecanych szczepień ochronnych podopiecznych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami - Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.

Badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne wymagane przez orzeczników ZUS nie są finansowane przez NFZ.

Należność za świadczenia, udzielone ubezpieczonym w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia się stanu zdrowia, spoza terenu objętego właściwością Oddziału Funduszu, wypłaca Oddział Funduszu. Obowiązuje zryczałtowana stawka w wysokości: 15,00 zł, za poradę lekarza POZ wraz z niezbędną diagnostyką i innymi świadczeniami wchodzącymi w zakres kompetencji lekarza POZ w tym poradę kontrolną, 4,00 zł, za świadczenia udzielane przez pielęgniarkę lub położną POZ.

Kwalifikacje lekarzy POZ przedstawione w materiałach konkursowych na 2004 r. zostały uzgodnione z przedstawicielami środowisk medycznych w tym z Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce współpracujących w Zespole ds. POZ w Ministerstwie Zdrowia.

Przyjęte, ujednolicone dla całego kraju wskaźniki korygujące stawkę kapitacyjną zostały oparte o wskaźniki demograficzne ubezpieczonych jako pochodne nakładanych, w tych wydzielonych grupach wiekowych, środków finansowych na diagnostykę lekarską oraz specyficzne procedury lekarsko-pielęgniarskie.

Zawieranie umów n czas dłuższy niż jeden rok jest przewidywane w latach następnych. Jednak obecnie NFZ stoi na stanowisku uwzględniającym dopracowanie warunków konkursu na lata późniejsze po szczegółowej analizie wyników monitoringu obecnego przygotowanego konkursu.

Pragnę podziękować Panu Senatorowi za zgłoszone uwagi oraz postulaty względem organizacji i finansowania świadczeń zdrowotnych w roku 2004. Jednocześnie podzielam opinię Pana związaną z propozycją tworzenia standardów świadczeń zdrowotnych w oparciu o szerokie konsultacje środowisk lekarskich i pielęgniarskich w kształtowaniu spójnego systemu ochrony zdrowia.

Mając na uwadze powyższe, uważam za niezwykle cenne wszelkie uwagi kierowane przez przedstawicieli organizatorów ochrony zdrowia, samorządów zawodowych, stowarzyszeń a także konsultantów krajowych w poszczególnych dziedzinach, którzy w istotny sposób przyczyniają się do tworzenia materiałów służących kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych w roku 2004.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie