Oświadczenie


Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Lorenza, złożone na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):

Warszawa, dnia 15 lipca 2005 r.

Pan
Prof. dr hab. Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Janusza Lorenza przekazanego przy piśmie nr BPS/DSK-043-325/05 z dnia 5 lipca 2005 roku w sprawie restrukturyzacji Poczty Polskiej przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

Na wstępie chciałbym poinformować, że Pan Senator Janusz Lorenz niezależnie od skierowanego do mnie ww. oświadczenia, już raz składał oświadczenie w tej sprawie, na które udzieliłem wyjaśnień w piśmie z dnia 5 kwietnia br., podejmował też kilkakrotnie indywidualnie lub wspólnie z Posłem Mieczysławem Aszkiełowiczem oraz przedstawicielami związków zawodowych działających w Poczcie Polskiej, interwencje w sprawie reorganizacji ppup "Poczta Polska" na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego domagając się zmiany decyzji Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej na tym obszarze. Pomimo, wyczerpujących wyjaśnień udzielonych przeze mnie w odpowiedzi na siedem kolejnych wystąpień tj. w pismach z dnia 25 marca 2005 r., z dnia 1, 5, 15 i 27 kwietnia 2005 r. oraz z 17 maja i 9 czerwca 2005 r. jak również przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej w pismach z dnia 19 i 27 kwietnia br. oraz z 19 maja br. a także w trakcie spotkań zorganizowanych w dniu 22 i 30 marca r. w siedzibie Dyrekcji Generalnej Poczty Polskiej z udziałem parlamentarzystów z terenu województwa warmińsko-mazurskiego i przedstawicieli władz samorządowych, Pan Senator nie przyjmuje do wiadomości argumentów uzasadniających podjętą przez Dyrektora Generalnego decyzję i w każdym ze swoich wystąpień zwraca się o podjęcie przeze mnie działań, które miałyby doprowadzić do zmiany wydanego przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej Zarządzenia Nr 31 z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie utworzenia Centrum Usług Pocztowych, używając różnych możliwych argumentów począwszy od niezgodności struktury organizacyjnej Poczty Polskiej z podziałem administracyjnym kraju poprzez intensywność strumieni przesyłek pocztowych w kierunku Olsztyna i Białegostoku, po sprawy socjalno-bytowe pracowników Poczty Polskiej i ich rodzin.

Jakkolwiek w wyżej wymienionych pismach i na spotkaniach były już omawiane kwestie, które porusza Pan Senator Janusz Lorenz w swoim oświadczeniu, pozostając na niezmienionym stanowisku raz jeszcze wyjaśniam, co poniżej.

Dyrekcja Generalna Poczty Polskiej, a konkretnie powołany przez Dyrektora Generalnego zespół ds. opracowania modelu logistyki pocztowej bardzo wnikliwie przeanalizował wszystkie możliwe warianty organizacji funkcjonowania jednostek organizacyjnych w rejonie województwa warmińsko-mazurskiego i rekomendował opcję, która gwarantuje zachowanie oczekiwanej przez klientów dostępności do usług i terminowości doręczeń. Przyjęte rozwiązanie i argumenty przemawiające za nim Dyrektor Generalny szczegółowo przedstawił na spotkaniu, które odbyło się w dniu 26 kwietnia 2005 r., w którym uczestniczyli m.in. przedstawiciele samorządu i związkowcy z województwa warmińsko-mazurskiego oraz parlamentarzyści. Ponadto, Dyrektor Generalny Poczty Polskiej przy piśmie z dnia 27 kwietnia 2005 r. znak: DGPP/443/DZZ/-075/377/2005 i załączonej do niego "Rekomendacji docelowego modelu logistyki Poczty Polskiej" szczegółowo wyjaśnił Panu Senatorowi jakie aspekty były brane pod uwagę przy opracowywaniu modelu logistyki i wskazał, że przepływy strumieni przesyłek jak i ilość obsługiwanych klientów mają wpływ na kształtowanie efektywnego systemu komunikacji pocztowej ale nie decydujący. Najistotniejszym miernikiem efektywności tego systemu jest jakość i terminowość usług. System logistyczny Poczty Polskiej musi w taki sposób funkcjonować, aby w celu bieżącego zaspokojenia potrzeb ludności zapewnić bezpieczeństwo obrotu pocztowego i terminowość doręczeń przesyłek w kraju i z granicą. Należy tu podkreślić, że ustalony w ramach nowej struktury organizacyjnej przepływ strumieni przesyłek pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi Poczty Polskiej nie będzie dla klientów Poczty Polskiej miało najmniejszego znaczenia, albowiem jak dotychczas będą oni obsługiwani przez te same placówki pocztowe, a to czy przesyłka trafi do adresata poprzez węzeł pocztowy w Białymstoku, Olsztynie, Bydgoszczy czy Gdańsku nie ma dla klienta żadnego znaczenia. Ważne jest aby nadana przez niego przesyłka trafiła do adresata w jak najkrótszym czasie i to nie tylko przesyłka priorytetowa (droższa) ale także ekonomiczna (tańsza). Ważne jest również dla klienta, aby Poczta Polska nie musiała podwyższać cen na swe usługi, po to aby rekompensowały one nieefektywny system komunikacji pocztowej i aby nie było konieczności dofinansowywania działalności Poczty Polskiej z budżetu państwa.

Należy mieć także na uwadze to, że głównym zdaniem Poczty Polskiej, dla którego została powołana jest zapewnienie ciągłości świadczenia powszechnych usług pocztowych, na obszarze całego kraju, na jednolitych warunkach oraz zapewnienie bezpieczeństwa obrotu pocztowego, w celu bieżącego i nieprzerwanego zaspokajania potrzeb ludności, organów państwowych, samorządu terytorialnego oraz gospodarki narodowej. Wykonując te zadania Poczta Polska ma obowiązek jednocześnie kierować się zasadą racjonalizacji kosztów i efektywności ekonomicznej, tak aby jej działalność nie przynosiła strat i nie wymagała dotacji z budżetu państwa. Pragnę w tym miejscu zapewnić Pana Marszałka i Pana Senatora, że w ramach sprawowanego nadzoru nad Pocztą Polską, z dużą uwagą śledzę wszystkie zmiany zachodzące w tym przedsiębiorstwie i uważam, że podjęta przez Dyrektora Generalnego decyzja w sprawie organizacji świadczenia przez poszczególne jednostki organizacyjne powszechnych usług pocztowych opiera się na analizach potwierdzających ww. zasadę i wywieranie w tej sytuacji nacisku na Dyrektora Generalnego do jej zmiany z powodu niezgodności struktury organizacyjnej Poczty Polskiej z podziałem administracyjnym kraju, który to czynnik nie jest dla działalności samofinansującego się przedsiębiorstwa priorytetowy ani wiążący, czy też z powodu innych, nie mających w tym wypadku istotnego dla znaczenia, przesłanek jest nieuzasadnione i niezgodne z interesem Poczty Polskiej i zasadami praworządności.

Przedstawiając powyższe, uważam sprawę na tym etapie wdrażania zmian organizacyjnych w Poczcie Polskiej za ostatecznie wyjaśnioną. Proces ten niedługo zostanie zakończony i dopiero po pewnym okresie funkcjonowania nowych struktur i uzyskanych przez te jednostki wynikach finansowych, także po ewentualnym ujawnieniu się tzw. słabych punktów w komunikacji pocztowej będzie możliwe, wręcz konieczne, podjęcie działań w kierunku ich wyeliminowania. Obecnie nie ma ku temu żadnych przesłanek istotnych z punktu widzenia interesu Poczty Polskiej, dla zabezpieczenia którego zmiany są wdrażane.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Wojciech Hałka

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie