Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2004.01.14

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senat
u
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 15 grudnia 2003 r. znak: BPS/DSK-043-527/03, przy którym przesłane zostało do Pana Leszka Millera, Prezesa Rady Ministrów oświadczenie złożone przez senatora Janusza Lorenza podczas 50 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 grudnia 2003 r., uprzejmie informuję, co następuje.

W swoim oświadczeniu Pan Senator Janusz Lorenz zgłosił postulat pozostawienia w budżecie Agencji Nieruchomości Rolnych środków, dotychczas przeznaczonych na pomoc środowiskom postpegeerowskim i utrzymania w gestii agencji działań w tym zakresie.

Postulat ten należy jednak rozpatrywać na tle działań zmierzających do uporządkowania stanu prawnego w Polsce. To uwarunkowanie leży u podstaw opracowanego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie innych ustaw. Projekt ten ma na celu stworzenie warunków, w których wszelka tematyka związana z udzielaniem pomocy społecznej regulowana jest przez przepisy wydawane bądź inspirowane przez ministra właściwego do spraw pracy oraz zabezpieczenia społecznego. Obecnie przepisy z tego zakresu są zawarte w:

- ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,

- ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,,

- ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej,

- ustawie z dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami Rolnymi Skarbu Państwa oraz

- ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.

Uporządkowanie obecnego stanu wymaga odciążenia Agencji Nieruchomości Rolnych od obowiązków związanych z prowadzeniem działań z zakresu pomocy społecznej. Stąd też w przypadku, gdy zmiany legislacyjne nastąpią, Agencja Nieruchomości Rolnych zaprzestanie prowadzenia działań z zakresu pomocy społecznej, będzie jedynie kontynuowała zawarte dotychczas umowy (stypendia, programy lokalne) do czasu ich wygaśnięcia. Agencja będzie realizowała zadania wynikające z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, a związane z rozwojem przedsiębiorczości, w tym przede wszystkim z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych oraz ze wspomaganiem pozarolniczych form aktywności zawodowej i gospodarczej mieszkańców wsi.

Osoby zamieszkałe na obszarach wiejskich, w tym również dzierżawcy, właściciele byłych majątków należących do ppgr, jak i byli pracownicy ppgr, na zasadach ogólnych, mogą korzystać z istniejących obecnie programów pomocowych . Wsparcie dla mieszkańców wsi, jak i byłych pracowników ppgr, po integracji możliwe będzie w ramach takich programów jak: Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich", Sektorowy Program Operacyjny "Rozwój Zasobów Ludzkich" oraz Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.

W ramach priorytetu I "Wspieranie zmian i dostosowań w rolnictwie" SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich", wdrażane będą działania nastawione m.in. na szkolenia dla rolników i innych osób pracujących w rolnictwie. Natomiast, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego prowadzone będą działania na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne oraz reorientacji zawodowej osób odchodzących z rolnictwa i osób dotkniętych procesami restrukturyzacyjnymi. Programy stypendialne z przeznaczeniem np. na pokrycie kosztów zakwaterowania i zakupu materiałów do nauki, będą kierowane do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i pochodzącej z obszarów wiejskich.

Przedstawiając powyższe należy zwrócić uwagę, że obecne zapisy prawne w projektowanej ustawie były przedmiotem konsultacji z partnerami społecznymi. Natomiast zakres regulacji projektowanej ustawy wychodzi naprzeciw kierunkom działań prowadzonych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego tzn. sprawowanie przez niego prac nad aktami prawnymi regulującymi wszelkiego rodzaju działania z zakresu pomocy społecznej. Ponadto przewiduje się, że zmiany w projektowanej ustawie nie spowodują żadnych istotnych zmian na rynku pracy jak również nie wywołają negatywnych skutków dla sytuacji i rozwoju regionów.

Z poważaniem

Andrzej Raczko


Oświadczenie