Oświadczenie


Minister Zdrowia przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):

Warszawa, 23.05.2003 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Janusza Lorenza na posiedzeniu Senatu w dniu 3 kwietnia 2003 r., przesyłam przy piśmie z dnia 8 kwietnia br. (znak: BPS/DSK-043-156-03), uprzejmie przedstawiam stanowisko do problemów poruszanych przez Pana Senatora.

Biorąc pod uwagę ogromne zadłużenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (spzoz) oraz brak możliwości bezpośredniego oddłużenia ze środków budżetu państwa, Rząd podjął szereg działań zmierzających do ograniczenia mechanizmów zadłużeniowych i poprawy gospodarki finansowej zakładów opieki zdrowotnej.

Przeprowadzono za pośrednictwem organów założycielskich badanie ankietowe dotyczące poziomu zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Badanie dało odpowiedź na temat szczegółowej struktury zadłużenia jednostek, co między innymi umożliwi skonstruowanie narzędzi do kontroli i zarządzania długiem.

Minister zdrowia zainicjował zmiany w poziomie opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Stosowana dotychczas najwyższa stawka tego podatku odpowiadająca podmiotom, które prowadzą działalność gospodarczą, skutkowała obciążeniem z tego tytułu zakładów opieki zdrowotnej w wysokości ok. 254 mln zł rocznie. W konsekwencji przyjętych zmian obniżono wartość podatku o 80% dla wszystkich zakładów opieki zdrowotnej.

Przewiduje się wprowadzenie w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej przepisów rozszerzających obowiązki informacyjne spzoz wobec Ministerstwa Zdrowia, głównie w zakresie szczegółowych informacji finansowych, pozwalających monitorować sytuację finansową spzoz w skali całego kraju, ze szczególnym uwzględnieniem struktury zadłużenia szpitali i skutków realizowanych postępowań naprawczych. Pozwoli to na relatywnie szybkie podejmowanie działań ograniczających procesy zadłużeniowe poszczególnych jednostek ochrony zdrowia.

Równolegle w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad wypracowaniem modelu finansowania, który byłby pomocny w procesie restrukturyzacji zadłużenia spzoz i pozwoliłby na rozłożenie obecnego długu w czasie oraz zmniejszenie kosztów jego obsługi, co naturalnie mogłoby przywrócić zdolność normalnego funkcjonowania wielu spzoz.

Z dniem 1 kwietnia 2003 r. w życie weszły przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, która zastąpiła ustawę o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Jednocześnie nastąpiło przekształcenie kas chorych w Narodowy Fundusz Zdrowia, zwany dalej "Funduszem". Z chwilą wprowadzenia Funduszu, środki finansowe przekazywane wcześniej, zgodnie z obowiązującymi zasadami, do poszczególnych kas chorych, aktualnie wchodzą do ogólnej puli środków, którymi dysponuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Fundusz - jeden płatnik świadczeń zdrowotnych, obejmujący swoją właściwością obszar całego kraju - poprzez swoje oddziały wojewódzkie będzie zawierał umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych bezpośrednio ze świadczeniodawcami. Wprowadzenie jednego płatnika świadczeń zdrowotnych oraz jednolitego systemu kontraktowania i finansowania tych świadczeń pozwoli na rzeczywiste kształtowanie poziomu zabezpieczenia i finansowania usług zdrowotnych w każdym regionie.

Należy zaznaczyć, że powierzenie dotychczasowych zadań kas chorych Funduszowi, pozwoli na stosowanie jednolitych zasad kontraktowania i finansowania świadczeń zdrowotnych, ustalenie uniwersalnego nazewnictwa świadczeń, oraz wyraźne określenie procedur będących podstawą kontraktacji.

Istotną rolę w procesie kontraktowania świadczeń przez Fundusz odgrywać będzie wielopłaszczyznowa współpraca z samorządami terytorialnymi i zawodowymi, której celem będzie przygotowanie planów zdrowotnych opartych na rzetelnej analizie potrzeb zdrowotnych społeczeństwa. Plany te będą podstawą kontraktacji świadczeń przez wojewódzkie oddziały Funduszu.

W Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad nowelizacją przepisów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, w tym między innymi nowelizacją ustawy o zakładach opieki zdrowotnej umożliwiającą poprawę sytuacji finansowej zakładów.

W sprawie ustawowego określenia kompetencji i źródeł finansowania wprowadzonego przyrostu wynagrodzeń dla pracowników spzoz uprzejmie informuję, że ustawa z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 45), zmieniająca ustawę z dnia 16 grudnia 1994 roku o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2 z późn. zm.), zaliczyła do grona przedsiębiorców samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, poddając je w zakresie kształtowania wynagrodzeń pracowników samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej przepisom tychże ustaw.

Stosownie do przyjętych przez autorów ustaw założeń, podwyższenie wynagrodzeń na zasadach określonych w ww. przepisach miało nie spowodować dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, a realizacja wzrostu wynagrodzeń miała nastąpić w ramach środków na wynagrodzenia, jakimi będą dysponować pracodawcy tj. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, pochodzących głównie (ale nie wyłącznie) ze sprzedaży świadczeń zdrowotnych kontraktowanych przez płatników świadczeń zdrowotnych.

Z inicjatywy Ministra Zdrowia, Prezes Rady Ministrów powołał Międzyresortowy Zespół do Spraw Opracowania Przepisów Regulujących Postępowania Naprawcze i Układowe SPZOZ. Do zadań Zespołu należy przygotowanie projektów przepisów regulujących postępowanie naprawcze w zakładach opieki zdrowotnej mających na celu poprawę sytuacji finansowej zakładów publicznych między innymi poprzez:

Przystąpiono również do realizacji idei zorganizowania konferencji programowej "okrągłego stołu". Zorganizowanie konferencji jest wyrazem działań Rządu, mających na celu stworzenie platformy do przeprowadzenia debaty partnerów społecznych i przedstawicieli samorządu terytorialnego, ułatwiającej zidentyfikowanie i dokonanie rozstrzygnięć najważniejszych problemów systemu ochrony zdrowia w Polsce. Pierwsze, inauguracyjne posiedzenie plenarne "okrągłego stołu" odbyło się dnia 23 kwietnia bieżącego roku.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia
Sekretarz Stanu
Ewa Kralkowska


Oświadczenie