Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki Pracy przekazał informację w związku z oświadczenie senatora Bogusława Litwińca, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74):
Warszawa, 03.12. 2004 r,
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na tekst oświadczenia złożonego przez senatora Bogusława Litwińca na 71. Posiedzeniu Senatu RP w dniu 4 listopada 2004 r. w sprawie wytycznych jakimi kierują się powiatowe urzędy pracy przy kwalifikowaniu młodych absolwentów na staże przekazuję wyjaśnienia w przedmiotowej kwestii.
Zasady kierowania osób bezrobotnych na staż i przygotowanie zawodowe reguluje art. 53 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004 roku w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy (Dz.U. Nr 185, poz.
1912).Zgodnie z przywołanymi przepisami prawnymi, o skierowanie na staż mogą ubiegać się bezrobotni do 25 roku życia lub bezrobotni, którzy nie ukończyli 27 roku życia (dotyczy osób zarejestrowanych jako bezrobotni w okresie do upływu 12 miesięcy od ukończenia szkoły wyższej) nie posiadający doświadczenia zawodowego w miejscu pracy. Celem skierowania bezrobotnego do odbycia stażu jest umożliwienie nabycia umiejętności praktycznych do wykonywania pracy osobom, które dotychczas nie miały możliwości uzyskania
jakiegokolwiek doświadczenia zawodowego w miejscu pracy.Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę z pracodawcą, według programu określonego w umowie. Okres odbywania stażu określony został na nie krótszy niż 3 miesiące oraz nieprzekraczający 12 miesięcy.
Przyjmuje się więc, że już samo odbycie stażu w minimalnym okresie pozwala osobie bezrobotnej zrealizować założony program stażu, i co się z tym wiąże, nabyć umiejętności praktyczne do samodzielnego wykonywania pracy.
W związku z powyższym Ministerstwo Gospodarki i Pracy stoi na stanowisku, że nie jest uzasadnione kierowanie na staż bezrobotnych, którzy przed zarejestrowaniem w powiatowym urzędzie pracy byli już zatrudnieni na podstawie stosunku pracy bądź na podstawie umowy zlecenia lub o
dbyli staż w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące.Konieczność optymalizacji racjonalnego wydatkowania środków budżetu Państwa oraz środków Europejskiego Funduszu Społecznego wymaga wnikliwego analizowania przez powiatowe urzędy pracy każdego złożonego wniosku o zawarcie umowy stażowej. Na staż należy zatem kierować tylko te osoby, które rzeczywiście nie posiadają doświadczenia zawodowego w miejscu pracy, a nie zaś umożliwiać odbycie wspomnianej formy aktywizacji zawodowej, w wielu przypadkach po raz kolejny
, osobom już mającym wystarczające umiejętności do samodzielnego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy.Z drugiej zaś strony młodym bezrobotnym, którzy pomimo posiadania już pewnego doświadczenia zawodowego z różnych przyczyn nie znaleźli zatrudnienia - powiatowe urzędy pracy mogą oferować instrument pod nazwą przygotowanie zawodowe. Celem skierowania do odbycia przygotowania zawodowego w miejscu pracy jest bowiem ułatwienie ponownego wejścia na rynek pracy wszystkim bezrobotnym będącym w szc
zególnej sytuacji na rynku pracy - bez względu na poziom wykształcenia oraz rodzaj zdobytego już doświadczenia zawodowego.Tak więc obowiązujące przepisy prawne w pełni pozwalają na stosowanie instrumentów aktywizacji zawodowej umożliwiających płynne wejście na rynek pracy młodym bezrobotnym, którzy nie posiadają żadnego doświadczenia zawodowego, jak również pozwalają uzyskać lub przywrócić zdolność zatrudnieniową tym bezrobotnym, którzy wprawdzie posiadają już określone umiejętności zawodowe, ale w chwil
i obecnej mają trudności ze znalezieniem zatrudnienia.Z poważaniem
Jerzy Hausner