Oświadczenie


Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Bogusława Litwińca, złożone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, 2002-07-26

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypo
spolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z przekazanym, przy piśmie z dnia 26 czerwca 2002 r. nr LP/043/210/02/V, oświadczeniem złożonym przez senatora Bogusława Litwińca podczas 19. posiedzenia Senatu RP w dniu 21 czerwca 2002 r., uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie następujących wyjaśnień:

System finansowania jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2002 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.).

Zgodnie z tą ustawą, głównym źródłem dochodów powiatów i województw, utworzonych z dniem 1 stycznia 1999 r., są: udziały w, stanowiących dochód budżetu państwa, wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, subwencja ogólna oraz dotacje celowe z budżetu państwa.

Zarówno zasady ustalania dochodów poszczególnych powiatów z tytułu udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i z tytułu poszczególnych części subwencji ogólnej, w skład której wchodzi część wyrównawcza, część oświatowa oraz część drogowa, są jednolite dla wszystkich powiatów.

Elementem wyrównującym nierównomierny rozkład w kraju wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych jest ww. część wyrównawcza subwencji ogólnej. Tę część subwencji otrzymują powiaty, w których wskaźnik podstawowych dochodów podatkowych na jednego mieszkańca, tzw. wskaźnik S, jest mniejszy od ustalonego w sposób określony ww. ustawą, najwyższego w kraju wskaźnika tych dochodów, zwanego wskaźnikiem Sw.

Ww. ustawa określa też rodzaje dotacji celowych, jakie mogą być przekazywane jednostkom samorządu terytorialnego z budżetu państwa. W przypadku dotacji celowych na finansowanie, bądź dofinansowanie bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego obowiązuje zasada, iż zadania na które przekazywana jest dotacja, muszą być określone przepisami.

Odnosząc się do obowiązujących zasad finansowania zadań z zakresu kultury, uprzejmie informuję, że do zakresu działania powiatu, zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.), należą m. in. określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. Nr 110, poz. 721 z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym. Oznacza to, iż wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, w tym powiaty, mają obowiązek wykonywania zadań publicznych w zakresie kultury.

Wejście w życie reformy ustrojowej państwa w dniu 1 stycznia 1999 r. spowodowało, iż prowadzenie większości dotychczasowych państwowych instytucji kultury stało się zadaniem własnym powiatów lub województw.

Zgodnie bowiem z art. 145 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.), powiaty i miasta na prawach powiatu przejęły instytucje kultury wpisane dotychczas do rejestrów prowadzonych przez wojewodów, z wyłączeniem instytucji określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 1998 r. w sprawie wykazu instytucji kultury o charakterze regionalnym wpisanych do rejestrów prowadzonych przez wojewodów, podlegających przekazywaniu do samorządów województw w celu ich prowadzenia, w ramach zadań własnych (Dz.U. Nr 148, poz. 971).

W świetle powyższego, finansowanie przez samorząd zadań z zakresu kultury, generalnie winno odbywać się bez udziału dotacji z budżetu państwa.

Jednakże, wobec stwierdzenia, iż wysokość planowanych dochodów własnych w odniesieniu do niektórych powiatów i województw nie pozwala na pełne finansowanie przejętych placówek kultury, co wynika głównie z ich terytorialnego usytuowania, począwszy od 1999 r. w ustawach budżetowych tworzona jest rezerwa celowa na dofinansowanie bieżących zadań własnych samorządów, związanych z prowadzeniem instytucji kultury przejętych z dniem 1 stycznia 1999 r.

Rezerwa ta dzielona jest między powiaty i województwa zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 maja 2000 r. sprawie określenia zakresu zadań w dziedzinie kultury objętych mecenatem państwa oraz szczegółowych zasad i trybu udzielania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji na te zadania i dotacji celowych na dofinansowanie bieżących zadań własnych, związanych z prowadzeniem instytucji kultury, przejętych w dniu 1 stycznia 1999 r. (Dz.U. Nr 40, poz. 463 z późn. zm.).

Przekazywanie dotacji z budżetu państwa na ten cel umożliwia art. 70 ustawy z dnia 21 stycznia 2002 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (Dz.U. Nr 12, poz. 136), zgodnie z którym jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje na dofinansowanie bieżących zadań własnych związanych z prowadzeniem instytucji kultury, przejętych w dniu 1 stycznia 1999 r.

W latach 1999 - 2001 i w roku 2002, z omawianej dotacji, która ma charakter działań interwencyjnych, a nie charakter systemowy, korzystało średnio 91 powiatów i miast na prawach powiatu.

Niezależnie od powyższego, zgodnie z ww. ustawą, jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje na zadania objęte mecenatem państwa w dziedzinie kultury, wykonywane przez instytucje kultury, dla których organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego.

Pragnę ponadto zwrócić uwagę na fakt, iż w świetle obowiązujących przepisów, jednostki samorządu terytorialnego mogą zawierać pomiędzy sobą porozumienia w sprawie wspólnego prowadzenia instytucji kultury, a co za tym idzie wspólnego ich finansowania. Nie ma zatem przeszkód, aby powiaty, na terenie których brak jest instytucji kultury, mając na uwadze ustawowy obowiązek zaspakajania potrzeb swoich mieszkańców w omawianym zakresie, zawierały porozumienia z sąsiednimi powiatami i w ten sposób współuczestniczyły w finansowaniu instytucji kultury, z usług których korzystają również mieszkańcy tych powiatów.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 traci moc obowiązującą w dniu 31 grudnia 2002 r. Możliwość udzielania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie określonych odrębnymi przepisami zadań własnych, w tym również na zadania z zakresu kultury, przewidziana jest w projekcie docelowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nad którą aktualnie trwają prace. Podział tej dotacji na poszczególne powiaty i województwa, podobnie jak obecnie, następowałby na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów. W wytycznych dla Rady Ministrów do wydania tego rozporządzenia proponuje się, aby jednym z kryteriów branych pod uwagę przy podziale tej dotacji była sytuacja finansowa zainteresowanej jednostki samorządu terytorialnego i instytucji kultury. Zapewni to przekazywanie dotacji do tych jednostek samorządu terytorialnego, których dochody własne nie pozwalają na dofinansowanie na odpowiednim poziomie przejętych placówek kultury.

Po przyjęciu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, projekt rozporządzenia, o którym mowa wyżej, będzie przekazany do zaopiniowania stronie samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W związku z powyższym możliwe będzie wypracowanie, przy współudziale strony samorządowej, racjonalnego i sprawiedliwego sposobu podziału dotacji.

Pragnę przy tym poinformować Pana Marszałka, iż projekt rozporządzenia będzie przygotowywany przez Ministra Kultury.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

Jacek Uczkiewicz

Podsekretarz Stanu

Jolanta Banach


Oświadczenie