Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Lewickiego, złożone na 63. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64):
Warszawa, dnia 7 lipca 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszał
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na oświadczenie Senatora Mariana Lewickiego dotyczące sytuacji na polskim rynku telekomunikacyjnym, przesłane przy piśmie nr BPs/DSK-043-226-04 z dnia 8 czerwca 2004 r., przedstawiam co następuje.
Funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce określa ustawa z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 73, poz. 852 z późn. zm.). Przepisy tej ustawy w pełni liberalizują działalność podmiotów na rynku telekomunikacyjnym, tworząc warunki dla uczciwej konkurencji, co wpływa na podnoszenie jakości i dostępności usług oraz prowadzi do obniżenia cen. Nowelizacja tej ustawy obowiązująca od 1 października 2003 r. wprowadziła zmiany dostosowujące polskie Prawo telekomunikacyjne
do rozwiązań przyjętych w Unii Europejskiej, implementując pakiet Dyrektyw UE z 1998 r.Nowelizacja ta wprowadziła zmiany dotyczące m.in. warunków świadczenia usług powszechnych, przenośności numerów, dostępu do pętli abonenckiej oraz nakładania na operatorów obowiązków adekwatnych do pozycji jaką zajmują na rynku telekomunikacyjnym. Na mocy art. 59 ustawy Prawo telekomunikacyjne operatorzy uznani za operatorów o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług w stacjonarnych publicznych sieciach t
elekomunikacyjnych, dzierżawy łączy telekomunikacyjnych oraz usług na krajowym rynku połączeń międzyoperatorskich, w tym połączeń wewnątrzsieciowvch mają m.in. obowiązek prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów odrębnie dla każdej światowej usługi. Zastosowanie takiej regulacji pozwala wniknąć w system kształtowania cen danego operatora (na dzień dzisiejszy dotyczy to Telekomunikacji Polskiej S.A.) i rzetelną ocenę, czy zastosowane stawki są prawidłowe i czy nie służą monopolistycznej pozycji na rynku w zakresie świadczenia wielu rodzajów usług zarówno dla użytkowników końcowych jak i innych operatorów. Obowiązek prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów w sposób opisany w przedmiotowym rozporządzeniu powinien wpływać na relatywne obniżenie cen usług telekomunikacyjnych co umożliwi użytkownikom końcowym lepszy dostęp do nich.Ponadto na mocy art. 35 aktualnie obowiązującej ustawy Prawo telekomunikacyjne operator o znaczącej pozycji rynkowej jest zobowiązany do przedkładania prezesowi URTiP do oceny cenników i ich zmian w zakresie usług powszechnych, które to od 1 stycznia 2004 r. - wejścia w życie Rozporządzenia w sprawie prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów (Dz.U. z 2003 r. Nr 213, poz. 2087) - będą
ustalane na podstawie obiektywnych kryteriów.Odnosząc się do kwestii poruszonej przez Pana Senatora dotyczącej utrzymywania stref numeracyjnych sprzed reformy administracyjnej kraju w 1999 r., kiedy to zlikwidowano czterdzieści dziewięć województw pragnę wyjaśnić, że wprowadzenie jednolitej numeracji na terenie obecnych województw nie byłoby jednoznaczne ze zmianą opłat za połączenia, gdyż musiałyby być one w dalszym ciągu kierowane z wykorzystaniem tych samych elementów sieci co obecnie. Strefa numeracyjn
a jest pojęciem związanym z budową i strukturą sieci telefonicznej, a nie podziałem administracyjnym kraju. Zmiana granic istniejących stref numeracyjnych przez utworzenie stref równych obszarowo obecnym województwom oprócz działań technicznych wymagałaby zmiany numeracji abonentom przemieszczanym oraz abonentom o numerach kolizyjnych w istniejącej strefie. Koszty poniesione przez abonentów i operatorów w związku z dostosowaniem sieci krajowej do nowego podziału administracyjnego szacowane byłyby na kilka miliardów złotych. Z powyższych powodów nie jest wskazane dostosowywanie sieci telekomunikacyjnej Państwa do przebiegu granic nowych województw.W ramach działań dostosowawczych, tam gdzie jest to technicznie możliwe korygowane są granice stref numeracyjnych w obrębie powiatów podzielonych granicami stref.
Obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 5 września 2002 r. w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych określa, że wdrożenie w sieci krajowej zamkniętego, niegeograficznego planu numeracji nastąpi po 31 grudnia 2005 r. W połączeniach telefonicznych abonenci będą posługiwali się 9 cyfrowym numerem krajowym. Pierwsze dwie cyfry (lub trzy) będą związane z obszarem numeracyjnym, a nie z geograficznym obszarem administra
cyjnym. Schemat wybierania będzie identyczny ze stosowanym obecnie przy połączeniach z sieci komórkowych do sieci stacjonarnej. Zniknie więc pojęcie "numerów kierunkowych" i stref numeracyjnych w obecnym rozumieniu, a format wybieranego numeru będzie taki sam niezależnie od tego, czy połączenie będzie dokonywane w obrębie gminy, powiatu, województwa czy kraju.Ponadto pragnę poinformować, że w Ministerstwie Infrastruktury opracowano projekt nowego Prawa telekomunikacyjnego, który jest już w końcowym etapie prac legislacyjnych, dnia 18 czerwca został przyjęty przez Sejm i został skierowany do Senatu. Projekt ten implementuje regulacje telekomunikacyjne pakietu Dyrektyw UE z 2002 r. Zapewnia on dalszą liberalizację rynku telekomunikacyjnego, a przede wszystkim
wprowadza szereg zmian zapewniających lepszą ochronę praw i interesów konsumentów, w tym również lepszą przejrzystość taryf. Projekt ten wprowadza m.in. zapis korzystny dla użytkowników, zgodnie z którym można będzie zmieniać operatorów ruchomej publicznej sieci telefonicznej, zachowując dotychczasowy numer telefonu.Przedstawiając powyższe wyrażam nadzieję, że przekazane wyjaśnienia uzna Pan Senator za wyczerpujące.
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA INFRASTRUKTURY
Wojciech Hałka
Podsekretarz Stanu