Oświadczenie


Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, 2004-01-28

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Se
natu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z przesłanym, przy piśmie z dnia 14 stycznia 2004 r. Nr BPS/DSK-043-19/04, oświadczeniem Pana Senatora Mariana Lewickiego w sprawie ponownego przeliczenia i przeanalizowania wysokości subwencji ogólnej planowanej dla Gminy i Miasta Przemków na 2004 r., uprzejmie wyjaśniam, że planowana na 2004 r. subwencja ogólna w podziale na części została ustalona dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 2003, poz. 1966).

Zgodnie z art. 20 ustawy cytowanej na wstępie, jeżeli wskaźnik dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca (wskaźnik G) dla danej gminy jest niższy od 92% analogicznego wskaźnika obliczonego łącznie dla wszystkich gmin w kraju (wskaźnik Gg), gmina otrzymuje kwotę podstawową wchodzącą w skład części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin.

Wysokość kwoty podstawowej części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin ustalana jest w oparciu o dochody podatkowe. Zgodnie z art. 20 ust. 3 ww. ustawy, przez dochody podatkowe rozumie się łączne dochody z tytułu: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej, wpływów z opłaty skarbowej, wpływów z opłaty eksploatacyjnej, udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Podstawę dla ustalenia części wyrównawczej subwencji ogólnej stanowią dane ze sprawozdań z wykonania dochodów podatkowych gminy za 2002 r., z uwzględnieniem korekt, złożonych do właściwych regionalnych izb obrachunkowych, w terminie do dnia 30 czerwca 2003 roku oraz dane o liczbie mieszkańców według stanu na dzień 31 grudnia 2002 r., ustalonej przez Główny Urząd Statystyczny.

W 2004 r. - zgodnie z art. 76 ww. ustawy - część równoważącą subwencji ogólnej otrzymują gminy, w których dochody przeliczeniowe są niższe od dochodów bazowych. Dochody bazowe ustalane są na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach i wnioskach jednostek samorządu terytorialnego sporządzonych za rok 2002 oraz w informacjach sporządzonych za 2002 r. przez właściwych dysponentów, natomiast dochody przeliczeniowe - na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach sporządzonych za rok 2002 oraz części wyrównawczej subwencji ogólnej ustalonej na 2004 r.

Z analizy danych, o których mowa wyżej, wynika, że Miasto i Gmina Przemków nie spełnia warunku otrzymania części równoważącej na 2004 r.

Przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie pozwalają Ministrowi Finansów na uznaniowe potraktowanie Miasta i Gminy Przemków i zwiększenie zaplanowanej na 2004 r. subwencji ogólnej, bowiem została ona naliczona zgodnie z zobiektywizowanymi kryteriami, ściśle określonymi w cytowanej ustawie.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że dokonano porównania planowanych dochodów w 2004 r. według ustawy, która obowiązywała do końca 2003 roku z planowanymi dochodami, ustalonymi na podstawie nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Z porównania wynika, że dla Miasta i Gminy Przemków na realizację tego samego zakresu zadań zaplanowano na 2004 r. (według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego) dochody wyższe o prawie 4% w porównaniu do dochodów, jakie otrzymałoby, gdyby obowiązywała ustawa, która utraciła moc z dniem 31grudnia 2003 r.

Jeśli zaś chodzi o kwestię dotyczącą zaniżenia liczby mieszkańców gminy przyjętej do wyliczenia subwencji ogólnej planowanej na 2004 r., to - zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 13 grudnia 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - ilekroć w ustawie jest mowa o liczbie mieszkańców, rozumie się przez to liczbę mieszkańców faktycznie zamieszkałych na terenie jednostki samorządu terytorialnego (w tym przypadku gminy), według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok bazowy, ustaloną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Do kategorii ludności faktycznie zamieszkałej zalicza się:

- ludność zameldowaną w danej gminie i autentycznie mieszkającą w tej gminie (czyli bez ludności wymeldowanej na pobyt czasowy powyżej 2 miesięcy z powodu pracy, nauki itp.),

- ludność zameldowaną na stałe w innej gminie, ale mieszkającą czasowo na terenie danej gminy (czyli osoby zameldowane na pobyt czasowy powyżej 2 miesięcy z powodu pracy, nauki itp.).

Podana przez Główny Urząd Statystyczny liczba mieszkańców Miasta i Gminy Przemków, wynika z bilansu ludności faktycznie zamieszkałej, prowadzonego przez ten Urząd dla podstawowych jednostek podziału administracyjnego kraju.

Podstawą (bazą wyjściową) dla bilansu, o którym mowa wyżej, jest liczba ludności faktycznie zamieszkałej, ustalona na bazie wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z dnia 20 maja 2002 roku. Zgodnie z zapisami ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań (Dz.U. z 2000 r. Nr 1, poz. 1 z późn. zm.) za przeprowadzenie spisu na terenie gminy oraz jego wyniki, odzwierciedlające między innymi stan i strukturę ludności, odpowiedzialni byli wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast - jako gminni komisarze spisowi. Zgodnie z metodologią spisu (zawartą w instrukcji metodologicznej, w którą były wyposażone gminne biura spisowe), spisem powinny być objęte wszystkie osoby zameldowane na pobyt stały w gminie (bez względu na to gdzie przebywały w czasie spisu, np. za granicą) oraz osoby przebywające/mieszkające czasowo w gminie (bez względu na to czy dokonały czasowego zameldowania, czy też nie).

Stany ludności na 30 czerwca oraz 31 grudnia 2002 r. zostały opracowane metodą bilansową, która polega na "nakładaniu" na stan wyjściowy (na wyniki spisu 2002) poszczególnych składników - elementów ruchu naturalnego (urodzenia, zgony) oraz migracji ludności (wewnętrznych i zagranicznych; stałych i czasowych), jakie miały miejsce w okresie po 20-tym maja 2002 r. - do 30 czerwca lub do 31 grudnia 2002 roku. Należy zaznaczyć, że wszystkie ujmowane w bilansie ludności dane z ruchu naturalnego oraz migracji dotyczą prawie udokumentowanych faktów i pochodzą z urzędu stanu cywilnego oraz ewidencji ludności poszczególnych gmin:

a) źródłem danych o urodzeniach i zgonach jest dla Głównego Urzędu Statystycznego sprawozdawczość gmin (urzędów stanu cywilnego), której kompletność gwarantują numery aktów stanu cywilnego umieszczone na przekazywanych statystyce (urzędom statystycznym) dokumentach podstawowych (Zgłoszenie urodzenia noworodka i Karta statystyczna do karty zgonu),

b) informacje o migracjach (zameldowaniach na pobyt stały w gminie oraz wymeldowaniach na stałe za granicę) Główny Urząd Statystyczny otrzymuje z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (rejestr PESEL), który także jest zasilany przez biura ewidencji gmin,

c) dane dotyczące migracji na pobyt czasowy ponad 2 miesiące Główny Urząd Statystyczny pozyskuje w oparciu o wyniki corocznie przeprowadzanego badania (na formularzach "DW-"), w którym podmiotami są biura ewidencji ludności wszystkich urzędów gmin w kraju. Wyniki badania stanowią podstawę ustalenia przemieszczeń ludności; dane te są udokumentowane pod względem formalno-prawnym.

Jeżeli gmina stwierdziła rozbieżności między liczbą mieszkańców podaną przez Główny Urząd Statystyczny a liczbą mieszkańców ustaloną przez gminę samodzielnie, może zwrócić się - za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego - do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o weryfikację odpowiednich danych.

Kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2004 dla poszczególnych gmin, powiatów i województw samorządowych zostały naliczone zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2004 (Dz.U. nr 225, poz. 2231).

Podstawę do naliczenia kwot części oświatowej subwencji ogólnej na 2004 r. stanowił zakres zadań oświatowych określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 z późn. zm.), w tym zadań szkolnych i pozaszkolnych, realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto, do naliczenia kwot części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2004 wykorzystane zostały dane statystyczne o liczbie uczniów i wychowanków zawarte w sprawozdaniach GUS (druki typu S) na rok szkolny 2003/2004, których adresatem jest Ministerstwo Edukacji i Sportu.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że pismem z dnia 16 grudnia 2003 r. Nr Fn. 3014/66/03 Burmistrz Miasta i Gminy Przemków zwrócił się z wnioskiem o ponowne przeliczenie i przeanalizowanie wysokości subwencji na 2004 r. w zakresie dotyczącym zastrzeżeń do wysokości części oświatowej subwencji ogólnej, wniosek ten został przekazany - zgodnie z właściwością - do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu przy piśmie z dnia 7 stycznia br. Nr ST5-4802/os-176/2003/14688.

Ponadto pragnę wyjaśnić, że:

- nie zostały zlikwidowane dotacje na dożywianie uczniów - środki na ten cel zostały ujęte w projekcie ustawy budżetowej na rok 2004 w części 83 - Rezerwy celowe,

- w 2004 r. gminy otrzymają część rekompensującą subwencji ogólnej z tytułu ostatecznego rozliczenia części rekompensującej subwencji ogólnej, określonej w art. 24 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.) za 2003 r.,

- według wstępnych szacunków, realizacja dochodów gmin z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych stanowić będzie ok. 92,5% kwot zaplanowanych na rok 2003 (wykonanie tych dochodów za 2001 r. wynosiło 89,9% planowanej kwoty, natomiast za 2002 r. odpowiednio 92,5%..

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

Jacek Uczkiewicz

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie