Oświadczenie złożone
przez senatora Mariana Lewickiego
Oświadczenie skierowane do ministra finansów Andrzeja Raczki
Szanowny Panie Ministrze!
W związku ze zmianą systemu finansowania samorządów, powodującego poważne zmniejszenie dochodów, zwrócił się do mnie burmistrz gminy Przemków, który wnosi zastrzeżenie co do sposobu naliczenia subwencji na 2004 r. Zastrzeżenie to w całości przedkładam niżej.
Po pierwsze, wykazana liczba mieszkańców gminy została zaniżona o sto dziewięćdziesiąt siedem osób. Liczba mieszkańców faktycznie zamieszkałych w gminie, według stanu na dzień 31 grudnia 2002 r., wynosi dziewięć tysięcy sto siedemdziesiąt cztery, a wykazano osiem tysięcy dziewięćset siedemdziesiąt siedem.
Po drugie, otrzymana część oświatowa subwencji, według stanu na dzień 30 listopada 2003 r., jest mniejsza o 2 tysiące 144 zł od kwoty otrzymanej w 2003 r. Ponadto nie uwzględnia kwoty 20 tysięcy 815 zł, otrzymanej w 2003 r. na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli - emerytów i rencistów. Zgodnie z załączonymi wyjaśnieniami w części oświatowej subwencji na 2004 r. uwzględniono między innymi środki na: odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami; wdrożenie od 1 września 2004 r. czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego dla uczniów V i VI klas szkół podstawowych; wzrost wydatków płacowych wynikających z planowanej w projekcie ustawy budżetowej waloryzacji wynagrodzeń; i inne.
Bez dokonywania wyliczeń widać, że środki te nie mają odbicia w wysokości subwencji naszej gminy. Nie wspominam o otrzymanym zwiększeniu, z dnia 4 grudnia 2003 r., związanym z dofinansowaniem wzrostu zadań szkolnych od 1 września bieżącego roku, wynikającym z utworzenia nowej szkoły, które również powinno być uwzględnione w projektowanej wysokości na rok 2004.
Po trzecie, nastąpiła likwidacja dotacji na dofinansowanie między innymi: dodatków mieszkaniowych - około 196 tysięcy 889 zł; oświetlenia drogowego dróg, dla których gmina nie jest zarządcą - 60 tysięcy zł; dożywiania uczniów - 50 tysięcy 700 zł; subwencji rekompensującej, drogowej - 332 tysiące 518 zł; subwencji rekompensującej ustawowe ulgi podatkowe - 36 tysięcy 673 zł. Spowodowało to, że dochody gminy uległy zmniejszeniu o 676 tysięcy 780 zł.
Po czwarte, zmniejszając dochody gminie, nie przyznano części równoważącej subwencji ogólnej w celu wyrównania różnic w dochodach. Również część wyrównawcza subwencji nie pokrywa utraconych dochodów.
Po piąte, równoważenie dochodów wzrostem procentowym w udziałach w podatku dochodowym od osób fizycznych o 8,12% - gdy weźmie się pod uwagę wykonanie w latach ubiegłych, które jest na poziomie 80-85% wykazywanego planu - jest jawnym tworzeniem środków, których samorządy nie otrzymają. Proponowany wzrost procentowy udziałów, a tym samym wpływ środków z PIT i CIT - gdy weźmie się pod uwagę realia gospodarcze - może okazać się poważnie przeszacowany.
Po szóste, dodatkowy dochód w postaci 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej to dla naszej gminy kwota 826 zł rocznie.
Wobec powyższego wnoszę o ponowne przeanalizowanie subwencji dla gminy Przemków w sposób rekompensujący utracone dochody oraz zapewniający realizację ustawowych zadań. Za zadaniami powinny iść pieniądze, które zapewnią ich realizację.
Nowe zasady finansowania powodują, że gmina nie będzie w stanie sprostać dotychczasowym i obecnie nałożonym obowiązkom.
Mając powyższe na uwadze, zwracam się do Pana Ministra o ustosunkowanie się do tej niezwykle ważnej sprawy.
Z wyrazami szacunku
Marian Lewicki