Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Lewickiego, złożone na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 21-22):
Warszawa, 2002.10.18
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana senatora Mariana Lewickiego podczas 24. Posiedzenia Senatu RP w dniu 12 września 2002 roku w sprawie połączeń kolejowych terenów Dolnego Śląska, Karkonoszy i Gór Izerskich ze stolicami Ukrainy, Białorusi i Rosji, uprzejmie wyjaśniam, iż PKP Intercity Sp. z o.o. od początku swojej działalności stara się doskonalić swoją ofertę przewozową skierowaną na rynek wschodni.
Odnosząc się do poruszonego przez Pana Posła problemu niedostatecznej podaży miejsc w wagonach kursujących z Wrocławia w kierunku wschodnich sąsiadów Polski uprzejmie informuję, iż w obecnym rozkładzie jazdy, obowiązującym do 14 grudnia br., w relacji Kijów - Wrocław stale kursują 3 wagony sypialne i 1 wagon sypialny uruchamiany na zarządzenie w okresach wzmożonego popytu na przewody lub na indywidualne zamówienia ze strony firm. Każdy z wagonów sypialnych posiada 30 miejsc. Jednak konieczność rezerwacji przedziałów dla służb celnych, granicznych i dla kolei obcych sprawia, że podaż w wagonach stałego kursowania wynosi 84 miejsca, zaś w wagonie fakultatywnym (kursującym na zarządzenie) - 30 miejsc. Mimo, że średnie wykorzystanie miejsc w tych wagonach w 2002 roku kształtowało się od 70% w styczniu do 48% w marcu to w niektóre dni zapełnienie wynosiło 100%. Z uwagi na stosunkowo niewielką podaż miejsc wystąpiły problemy z rezerwacją dla większych grup pasażerów. Dlatego w przyszłym rozkładzie jazdy, ważnym od 15 grudnia 2002 roku oferta przewozowa zakłada kursowanie dwóch wagonów fakultatywnych, co powinno złagodzić sytuację w okresach zwiększonego popytu na przewozy.
Natomiast w relacji Wrocław - Moskwa stale kursują 2 wagony i 1 fakultatywny. Średnie miesięczne wykorzystanie miejsc dla tych wagonów w 2002 roku kształtowało się od 75% w lipcu do 50% w lutym. W przyszłym rozkładzie jazdy liczba wagonów i podaż miejsc nie ulegnie zmianie. Natomiast dzięki zmianie organizacji przewozu na terenie Polski ta grupa wagonów będzie miała znacznie korzystniejsze czasy odjazdu do i z Wrocławia. Obecnie odjazd z Wrocławia ma miejsce o godz. 01.20 a przyjazd do Wrocławia o godz. 00.06. W przyszłym rozkładzie jazdy wyjazd z Wrocławia nastąpi o godz. 22.57, zaś przyjazd z Moskwy o godz. 04.37.
W relacji Wrocław - Mińsk Białoruski nie kursują wagony bezpośrednie. Pasażerowie mogą korzystać z wagonów Wrocław - Moskwa lub z połączeń przesiadkowych przez Warszawę na pociągi bezpośrednie jadące do Mińska i Moskwy.
Jednocześnie informuję, iż dzięki zainteresowaniu kolei ukraińskiej wykorzystaniem polskiego systemu samoczynnej zmiany rozstawu kół wagonach SUW 2000 pozwalającego na płynne pokonywanie bariery szerokości toru w czasie jazdy wagonu lub konieczności czasochłonnej i kosztownej operacji p
rzestawienia pudła wagonu na wózki o innym rozstawie kół, będzie możliwe jego zastosowanie na przejściu granicznym Medyka - Mostiska. System ten pozwala na skrócenie czasu jazdy o ok. 2 godziny w każdym kierunku. W oparciu o taką technologię koleje polskie i ukraińskie planują również uruchomienie dodatkowego pociągu w relacji Kraków - Kijów - Kraków oraz w następnej kolejności uruchomienie dziennego pociągu ekspresowego łączącego Kraków ze Lwowem.Z poważaniem
Mieczysław Muszyński