Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 7. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 7), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, dnia 18 lutego 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie senatora Mariana Lewickiego złożone na posiedzeniu Senatu w dniu 30 stycznia br. w sprawie wprowadzenia elementów wiedzy konsumenckiej do programów szkół, uprzejmie informuję:

Problematyka praw konsumentów znajduje odzwierciedlenie w podstawie programowej dla szkół ponadgimnazjalnych w przedmiocie o nazwie Podstawy przedsiębiorczości. W treściach nauczania w punkcie 6 zapisano Gospodarstwa domowe - dochody i wydatki, ochrona praw konsumentów, inwestowanie własnych pieniędzy.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego zawiera kanon obowiązujących każdą szkołę treści nauczania, precyzuje, jakie umiejętności powinien opanować uczeń w toku kształcenia i w jakim kierunku powinna zmierzać praca wychowawcza w szkole. Jednocześnie dokument pozostawia dowolność w doborze dróg realizowania celów i zadań oraz stosowanych metod wspomagania uczniów w uzyskiwaniu oczekiwanych osiągnięć.

W szkołach ponadgimnazjalnych, które rozpoczną funkcjonowanie we wrześniu 2002 r., wprowadza się obowiązkowy przedmiot ogólnokształcący o nazwie Podstawy przedsiębiorczości, a do programów nauczania treści kształcenia umożliwiające nabycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii i prawa oraz umiejętności zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym również wiedzę z zakresu ochrony praw konsumentów,

Również w odniesieniu do dotychczasowego systemu szkolnego zostało podjętych szereg działań na rzecz upowszechnienia wiedzy w tym zakresie wśród uczniów.

Wprowadzenie do programów nauczania treści z zakresu przedsiębiorczości wiąże się z koniecznością odpowiedniego przygotowania nauczycieli. Realizację tych zadań prowadzą publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli, państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe, zakłady kształcenia nauczycieli, stowarzyszenia i fundacje prowadzące działalność oświatową.

Uważamy, że przygotowanie młodzieży do świadomego funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej jest jednym z ważnych zadań współczesnej szkoły jak również rozpoczętej reformy systemu edukacji.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA
Podsekretarz Stanu

Tadeusz Sławecki


Oświadczenie