Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Włodzimierza Łęckiego, złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):
Warszawa, 19 listopad 2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W związku z oświadczeniem Pana Senatora Włodzimierza Łęckiego złożonym podczas 47 posiedzenia Senatu w dniu 23 października 2003 r. przesłanym pismem Marszałka Senatu znak: BPS/DSK-043-462/03 z dnia 29.10.2003 r. przedstawiam następujące wyjaśnienia:
Katalog świadczeń w zakresie opieki paliatywnej został opracowany przez Zespół Ekspertów Konsultanta Krajowego i Zespołu ds. Opieki Długoterminowej powołany w celu ujednolicenia zasad kontraktowania świadczeń. W zespole ekspertów powołanych przez Konsultanta Krajowego w dziedzinie medycyny paliatywnej Panią Prof. dr hab. Krystynę de Walden-Gałuszko uczestniczyli:
Dr n. med. Jadwiga Pyszkowska - Konsultant Wojewódzki w dziedzinie medycyny paliatywnej Województwa Śląskiego i Opolskiego
Lek med. Wiesława Pokropska - Konsultant Wojewódzki w dziedzinie medycyny paliatywnej Województwa Warmińsko-Mazurskiego,
dr n. med. Andrzej Stachowiam - Dyrektor Zespołu Opieki Paliatywnej - Dom Sue Ryder w Bydgoszczy, Konsultant Wojewódzki w dziedzinie medycyny paliatywnej Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
Lek. med. Mirosław Batko - Z-ca Dyrektora ds. Medycznych Hospicjum Św. Jerzego w Elblągu,
Lek. med. Zbigniew Kaczmarek - Dyrektor Zespołu Opieki Domowej PTOP we Włocławku, Prezes Polskiego Towarzystwa Opieki Paliatywnej.
Opracowane w/w zasady kontraktowania świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki paliatywnej zostały przyjęte w całości przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
W ostatecznej wersji opublikowanych materiałów w sprawie udzielania świadczeń zdrowotnych włączono kontraktowanie świadczeń w opiece domowej nad dziećmi - Hospicjum domowe dla dzieci. Do opracowania tego produktu został wykorzystany Standard Domowej Opieki nad Dziećmi - Zakładu Opieki Paliatywnej Instytutu Matki i Dziecka (autorzy: Tomasz Dangel, Artur Januszaniec, Marek Karwacki).
Odnosząc się do uwag odnośnie zakresu świadczeń w geriatrii uprzejmie wyjaśniam: Kontraktowanie świadczeń w geriatrii jest możliwe w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej i oddziałach geriatrycznych lecznictwa szpitalnego. W tym wypadku należy rozróżnić świadczenia zdrowotne udzielane osobom w wieku starszym w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego od opieki ze względów społecznych, która jest wpisana w kompete
ncje organów administracji samorządowej i pomocy społecznej. W zakresie świadczeń "Opieka Długoterminowa" są kontraktowane świadczenia w różnych formach organizacyjnych zakładów:- opieka paliatywna - Poradnia Medycyny Paliatywnej, Oddział Medycyny Paliatyw
nej, Hospicjum stacjonarne, Hospicjum domowe, Hospicjum domowe dla dzieci,- Oddział dla przewlekle chorych, Zakład opiekuńczo-leczniczy dla dorosłych i dla dzieci, w tym dla pacjentów w stanie apalicznym oraz pacjentów wentylowanych mechanicznie,
- Zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy dla dorosłych i dla dzieci,
- Opieka domowa dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
- Pielęgniarska opieka domowa (skierowana do pacjentów przewlekle chorych).
Jednocześnie należy wyjaśnić, że przyjęty w zasadach kontraktowania procentowy podział pacjentów objętych opieką z chorobami nowotworowymi i nienowotworowymi został określony w dokumencie: Standard świadczenia usług medycznych "Medycyna Paliatywna" - materiały dla świadczeniodawców i płatników, opracowanym przez Prof. dr
hab. n. med. Jacka Łuczaka, wydanym przez Ministerstwo Zdrowia - Warszawa, lipiec 1999 r. Przyjęcie przez Narodowy Fundusz Zdrowia takich wytycznych, które zostały opracowane przez niekwestionowany autorytet w dziedzinie medycyny paliatywnej i zatwierdzony przez Ministerstwo Zdrowia należy uznać za prawidłowe. Cytowane powyżej standardy stanowiły wytyczne dla kas chorych do zawierania umów na świadczenia.W przypadku pacjenta wymagającego opieki hospicyjnej, zasady kontraktowania określają średni czas opieki: 30 dni w zakładach stacjonarnych, 90 dni w hospicjum domowym. Nie znaczy to, że pacjentowi wymagającemu opieki ponad wymienioną liczbę dni nie będą udzielane świadczenia. Określenie średniego czasu pobytu zostało przyjęte przez Zespół Krajowego Konsulta
nta na podstawie dotychczasowych doświadczeń w opiece paliatywnej. Czas przeżycia pacjenta nie jest i nigdy nie był stosowanym kryterium do objęcia opieką. Zapisy zamieszczone w "Szczegółowych materiałach informacyjnych w sprawie kontraktowania świadczeń" bardzo mocno podkreślają, że każdy zgłoszony pacjent w terminalnej fazie choroby, musi być objęty opieką. Poprawę dostępności do świadczeń w hospicjum zapewniają zapisy umożliwiające oprócz kierowania pacjentów przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, samodzielne zgłaszanie się chorych na świadczenia, rodzinę lub zgłaszanie przez innych pracowników.W przyjętych przez Narodowy Fundusz Zdrowia zasadach kontraktowania, opiekę nad pacjentami przewlekle chorymi, w tym nienowotworowaymi przejmuje pielęgniarska opieka długoterminowa. Cytowane w oświadczeniu Pana Senatora założenia NFZ, że "opiekę domową nad pacjentami ma przejąć pielęgniarka środowiskowa pod nadzorem lekarza" nie są zgodne z opublikowanym dokumentem przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Pielęgniarka śro
dowiskowa, a obecnie rodzinna, ma określone kompetencje i obejmuje opieką około 2 500 osób. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 2 września 1997 r. w sprawie zakresu i rodzaju świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych, wykonywanych przez pielęgniarkę samodzielnie, bez zlecenia lekarskiego, oraz zakresu i rodzaju takich świadczeń wykonywanych przez położną samodzielnie (Dz.U. Nr 116, poz. 750) określa szczegółowo zakres uprawnień pielęgniarki do wykonywania świadczeń w tej dziedzinie.Odnośnie uwag w sprawie przyjętego granicznego wieku dzieci na poziomie 18 lat uprzejmie wyjaśniam, że jest to podyktowane przepisami prawa. Określenie jednolitych grup wiekowych dla celów statystyki medycznej i statystyki GUS nie wyklucza możliwości rozpatrywania indywidualnych przypadków.
Reasumując powyższe wiele wątpliwości świadczeniodawców wynika z powodu niedokładnego zapoznania się z materiałami konkursowymi. Narodowy Fundusz Zdrowia opracowując materiały konkursowe korzysta z doświadczenia świadczeniodawców i specjalistów w danej dziedzinie. Szczególnie ceniona jest opinia Konsultanta Krajowego.
Z poważaniem
Leszek Sikorski