Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Włodzimierza Łęckiego, złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 19.11.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 29 października 2003 r. znak: BPS/DSK-043-462/03 w sprawie oświadczenia złożonego przez Senatora Włodzimierza Łęckiego podczas 47 posiedzenia Senatu RP uprzejmie wyjaśniam:

Z dniem 1 kwietnia 2003 r. weszła w życie ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45 poz. 391 z późn. zm.). Stosownie do przepisu art. 198 ust. 1 ustawy Fundusz zapewnia ciągłość udzielania świadczeń zdrowotnych ubezpieczonym, w szczególności wstępuje w prawa i obowiązki kas chorych wynikające z umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy.

Do priorytetowych zadań Narodowego Funduszu Zdrowia należało ujednolicenie zasad kontraktowania świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza w zakresie określenia jednolitego katalogu, jednolicie nazwanych procedur, jak również zminimalizowania różnic jakie występują w cenach świadczeń na terenie kraju. Pace nad ujednoliconymi zasadami kontraktowania i finansowania zostały przyjęte uchwałą Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia nr 220/2003 z 25 września 2003 r. w sprawie ogłoszenia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych od dnia 1 stycznia 2004 r. oraz określenia przedmiotu konkursu ofert, warunków wymaganych od świadczeniodawców oraz kryteriów oceny spełniania tych warunków.

Opracowany katalog świadczeń oraz ich wycena punktowa spotkał się z wieloma krytycznymi uwagami, które napływały do Ministerstwa Zdrowia ze strony Konsultantów Krajowych, towarzystw medycznych oraz innych organizacji. W każdym przypadku otrzymywane informacje były kierowane do Narodowego Funduszu Zdrowia celem uwzględnienia ich w prowadzonych pracach. W chwili obecnej zgodnie z informacją z Narodowego Funduszu Zdrowia trwa proces ustalania ostatecznej wersji projektu ogólnych warunków zawierania umów na świadczenia zdrowotne w 2004 roku oraz prace nad katalogami świadczeń. Zgodnie z deklaracjami Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia uwagi i postulaty kierowane przez świadczeniodawców, które ułatwią placówkom ochrony zdrowia świadczenie usług na rzecz pacjentów, a tym samym ułatwią pacjentom dostęp do lekarza i pomogą poprawić możliwości i warunki leczenia, są i będą uwzględniane przez Fundusz w dalszych pracach.

W dniu 29 października br. zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia przyjął uchwałę wprowadzającą korzystne dla świadczeniodawców, postulowane przez nich zmiany. Zrównoważono m.in. prawa i obowiązki obu stron w zakresie rozwiązywania lub wypowiadania umów, w taki sposób, aby Fundusz nie był stroną dominującą, zlikwidowano inne niż kodeksowe kary umowne dla świadczeniodawców oraz wprowadzono szereg innych zmian. Efektem tych prac stało się między innymi rozszerzenie katalogu świadczeń szpitalnych o dodatkowe świadczenia.

Równocześnie informuję, że zgodnie z stanowiskiem otrzymanym z NFZ w aktualnym katalogu świadczeń szpitalnych neurologicznych, Narodowy Fundusz Zdrowia przyjął zasadę kwalifikacji poszczególnych procedur do oddziałów szpitalnych określonego typu. Wynikało to z wymogów zapewnienia pacjentom maksymalnego bezpieczeństwa wykonania zabiegu w oparciu o właściwe zabezpieczenie sprzętowe i kwalifikacje personelu medycznego. Ponadto Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia, uwzględniając różnice i potrzeby regionalne oraz aktualny stan przygotowania placówek upoważnił Dyrektorów Oddziałów Wojewódzkich NFZ do zastosowania odstępstw od obowiązujących wymogów pod warunkiem określenia okresu dostosowawczego lub po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego ze względu na zakres świadczeń Konsultanta.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie