Wyjaśnienie w związku oświadczeniem senatora Włodzimierza Łęckiego, złożonym na 36. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35), przekazał Minister Infrastruktury:
Warszawa, 2003-04-25
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 4/6
00-902 Warszawa
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Włodzimierza Łęckiego przesłane przy piśmie z dnia 25 marca 2003 r. Nr LP/043/96/03/V i w nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji dotyczącej rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2002 r. w sprawie określenia liczby promes i licencji na międzynarodowy transport drogowy rzeczy do dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 173, poz. 1417) oraz zezwoleń wj
azdowych do Niemiec uprzejmie wyjaśniam, co następuje:Analiza ta przygotowana została pod kierownictwem Podsekretarza Stanu Mieczysława Muszyńskiego i na tej podstawie przygotowany został tekst rozporządzenia.
Po opublikowaniu tego rozporządzenia zostało ono gwałtownie oprotestowane przez największe organizacje zrzeszające międzynarodowych przewoźników drogowych, gdzie zarzucano, że jego realizacja spowoduje destabilizację rynku transportowego.
Wystąpienia te i argumentacja w nich zawarta były postawą korekty wydanego już przepisu.
2. Odnośnie podnoszonej sprawy zakupu przez przedsiębiorców pojazdów z atestem EURO-3 resort informuje, że obecnie pojazd nie jest ściśle związany z obszarem ważności licencji.
Nabyte pojazdy mogą zastąpić posiadane pojazdy o gorszej jakości bądź przedsiębiorca może wystąpić o licencję lub wypisy z licencji na obszary ważności gdzie nie ma reglamentacji zezwoleń zagranicznych i uprawnienia takie po spełnieniu warunków określonych prawem może otrzymać.
W wyniku działań podejmowanych przez Ministerstwo Infrastruktury kontyngent zezwoleń z Niemcami ulega corocznie systematycznemu zwiększaniu.
Firmy przewozowe mają np. obecnie możliwość w większym stopniu niż w latach ubiegłych korzystania z zezwoleń stałych. Na podstawie zezwoleń stałych można wykonać nielimitowaną ilość jazd w ciągu roku.
Ministerstwo Infrastruktury dostrzega potrzebę zwiększenia i kontyngentu zezwoleń niemieckich tak aby wzmocnić możliwości przewozowe polskich przedsiębiorców.
Działania w sprawie zwiększenia kontyngentu zezwoleń prowadzone są na szczeblu właściwych departamentów jak też ministrów odpowiedzialnych za sprawy transportu drogowego. Problem braku dostatecznej liczby zezwoleń podnoszony jest na wszelkich możliwych forach.
Co najmniej raz w roku odbywają się spotkania polsko-niemieckiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych towarowych przewozów drogowych, w których aktywny udział biorą przedstawiciele organizacji społecznych zrzeszających przewoźników drogowych. Przedstawiciele samorządu gospodarczego mają okazje przekonać się, że głównym oponentem zwiększenia kontyngentu zezwoleń są przewoźnicy niemieccy.
Brak znaczącego postępu w dziedzinie zezwoleń nie dotyczy wyłącznie Niemiec lecz także wielu innych państw Unii Europejskiej.
Podejmowane są także działania na szczeblu stowarzyszeń mające na celu pozyskanie dodatkowych zezwoleń. W obecnej sytuacji pożądane jest wsparcie ze strony samorządu gospodarczego. Właściwym krokiem do osiągnięcia postępu jest zbliżenie środowisk przewoźników obydwu krajów. Wyrazem tego jest seminarium polsko-niemieckie na temat kosztów funkcjonowania transportu drogowego w obu krajach, które z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury zostało zorganizowane w dniach 16-17.04.br. w Warszawie. Seminarium pozwoliło na zbliżenie stanowisk uczestników, zostało rozwianych wiele mitów związanych z funkcjonowaniem transportu drogowego zarówno w Polsce jak i w Niemczech.
4. W przypadku uzyskania przez resort infrastruktury wystarczającej liczby zezwoleń zagranicznych oraz przy braku zagrożenia destabilizacją rynku transportowego, możliwość uzyskania dodatkowych licencji i wypisów z licencji dotyczyć będzie wszystkich przedsiębiorców, którzy spełnią warunki określone w ustawie o transporcie drogowym.
Z wyrazami szacunku
MINISTER INFRASTRUKTURY
Z up. SEKRETARZ STANU
Andrzej Piłat