Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Laty, złożonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):
Warszawa, 2002.04.06
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku
W związku z otrzymanym przy piśmie Nr LP/043/110/02/V z dnia 25 marca 2002 r. oświadczeniem złożonym przez senatora Grzegorza Lato w sprawie zmiany organu założycielskiego wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego - uprzejmie informuje, co następuje:
1) zmiana ustawy - Prawo o ruchu drogowym w zakresie podległości administracyjnej WORD-ów (z wojewody na zarząd województwa) dokonana została przepisami ustawy "Prawo wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną" - z inicjatywy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przy negatywnym stanowisku Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Na skutek tej zmiany wojewoda pełni funkcje nadzorcze wyłącznie w stosunku do egzaminatorów (pracowników WORD), a zarząd województwa w stosunku do WORD-u jako jednostki - mając narzędzia prawne umożliwiające wpływanie na pracę tej jednostki w postaci powoływania i odwoływania dyrektora oraz ustalania mu wynagrodzenia,
2) z kilkuletniego doświadczenia wynika, iż tak określona podległość sprawia trudności w skutecznej realizacji zadań związanych z pełnieniem przez wojewodę nadzoru nad egzaminowaniem, a jest to obszar, gdzie występują zjawiska patologiczne (o czym informuje ostatni raport NIK), jak również w prowadzeniu przez wojewodę działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
3) w najbliższym czasie będzie przygotowany projekt zmiany ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w którym Ministerstwo zaproponuje powrót do stanu poprzedniego (jeden decydent - wojewoda), jednakże podstawową trudnością jest zaprojektowanie rozwiązań prawnych związanych z dotychczasowym majątkiem WORD-ów,
4) biorąc pod uwagę wskazany w raporcie NIK:
a) nieskuteczny nadzór wojewody nad egzaminowaniem kandydatów na kierowców,
b) całkowity brak nadzoru starosty nad szkoleniem kandydatów na kierowców,
- które są głównym powodem występowania negatywnych zjawisk w procesie uzyskiwania przez osoby uprawnień do kierowania pojazdami, Ministerstwo rozważa również wzorem innych krajów, objęcie procesu szkolenia i egzaminowania nadzorem centralnym prowadzonym przez nowo powołany "Inspektorat" lub jednostkę upoważnioną przez Ministra Infrastruktury.
Skala zachodzącego zjawiska (1,3 mln egzaminów rocznie) oraz troska o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w kraju i niemożliwość rozwiązywania problemów w dotychczasowych uwarunkowaniach prawnych - w pełni uzasadnia konieczność przygotowania nowych rozwiązań prawnych w zakresie innej struktury działania WORD-ów oraz jednostek sprawujących na
dzór.Z wyrazami szacunku
Mieczysław Muszyński