Oświadczenie
Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Anny Kurskiej, złożonym na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):
Warszawa, 2003-01-31
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
R
zeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa
Szanowny Panie Marszałku,
W nawiązaniu do przekazanego pismem Marszałka Senatu z dnia 21.01.2003 r. znak JD/043/05/03/V tekstu oświadczenia złożonego przez Panią Senator Annę Kurską podczas 32 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 stycznia 2003 r., uprzejmie informuję co następuje.
- Rząd aktywnie uczestniczy w działaniach zmierzających do ratowania polskiego sektora stoczniowego wykorzystując przede wszystkim takie instrumenty wsparcia jak poręczenia Skarbu Państwa oraz gwarancje i regwarancje Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.
Należy mieć na uwadze, iż poręczenia Skarbu Państwa za zobowiązania kredytowe sektora stoczniowego są udzielane pomimo faktu, iż związane są one z bardzo wysokim ryzykiem finansowym, a także pomimo, iż ryzyko to obciąża budżet państwa w trudnym roku 2003.
- Odnośnie do sytuacji Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o. uprzejmie informuję, iż:
- w dniu 6 sierpnia 2002 r. i 29 października 2002 r. Rada Ministrów podjęła uchwalę w sprawie udzielenia poręczeń spłaty kredytów zaciąganych w PKO Bank Polski S.A. i Banku Handlowym w Warszawie S.A. na częściowe sfinansowanie budowy statków B 178-I/4, B 178-I/6, B 178I/5 oraz B 588-III/2 i B 183/8,9. Na podstawie podjętych uchwał podpisano
cztery umowy poręczenia. W przypadku statku B 588-III/2 trwają negocjacje w celu ostatecznego uzgodnienia umowy kredytowej. Łączne, dotychczasowe zaangażowanie Skarbu Państwa wynikające z tytułu już udzielonych poręczeń spłaty kredytów zaciąganych przez Stocznię Szczecińską Nowa Sp. z o.o. wynosi 332,5 mln zł, natomiast łącznie z planowanym do udzielenia na podstawie podjętej uchwały Rady Ministrów poręczeniem spłaty kredytu przeznaczonego na sfinansowanie budowy statku B 588-III/2 wyniesie 503 mln zł. Jednocześnie, Stocznia ubiega się o udzielenie kolejnego poręczenia Skarbu Państwa spłaty kredytu zaciąganego w Banku Pekao S.A. w wysokości 21.100.000 USD przeznaczonego na finansowanie budowy statku 178-I/7,
aktualne zaangażowanie z tytułu udzielonych na zlecenie Stoczni przez KUKE S.A. gwarancji zwrotu zaliczki armatorskiej wynosi 6,5 mln USD, a łącznie z gwarancjami których udzielenie zostało już zatwierdzone przez Komitet Polityki Ubezpieczeń Eksportowych 11,4 mln USD. Stocznia złożyła także wnioski o udzielenie kolejnych gwarancji zwrotu zaliczek armatorskich w łącznej wysokości 51,8 mln USD.
- Odnośnie do Sytuacji Stoczni Gdynia S.A.:
- w dniu 24 września 2002 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia PKO Bankowi Polskiemu S.A. oraz Bankowi Przemysłowo-Handlowemu PBK S.A. poręczeń spłaty kredytów zaciągniętych przez Stocznię Gdynia S.A. na częściowe sfinansowanie budowy statków 8228/3 oraz 8234/2. Łączna kwota poręczenia dla Stoczni Gdynia S.A. wynosiła 52.189.605 USD. Na podstawie podjętej uchw
ały, w dniu 12 listopada 2002 r. podpisano umowę poręczenia spłaty kredytu przeznaczonego na częściowe sfinansowanie budowy statku 8228/3. W przypadku statku 8234/2 Bank Przemysłowo-Handlowy PBK S.A. wycofał się z finansowania jego budowy. Z informacji uzyskanych od Banku wynika, iż główną przyczyną wygaśnięcia umowy był brak uzyskania przez projekt zamknięcia finansowego, co w konsekwencji groziłoby nie wywiązaniem się Stoczni z zobowiązań wobec Armatora, Banku i Poręczyciela,
równocześnie Spółka korzysta z gwarancji i regwarancji KUKE S.A. w wysokości 19,5 mln USD a łącznie z gwarancjami zwrotu zaliczek armatorskich, których udzielenie zostało już zatwierdzone przez Komitet Polityki Ubezpieczeń Eksportowych zaangażowanie Korporacji wyniesie 89,9 mln USD. Ponadto, Stocznia wnioskuje o przyznanie kolejnych gwarancji w łącznej kwocie 74 mln USD.
Przedstawiając powyższe, pragnę podkreślić, iż Ministerstwo Finansów rozpatrując wnioski stoczni o udzielenie poręczeń Skarbu Państwa, działa w przyspieszonym trybie i nadal gotowe jest w bardzo krótki czasie sfinalizować procedury zmierzające do podpisania stosownych umów. Poręczenia Skarbu Państwa nie mogą być dotacjami. W związku z powyższym szczególne znaczenie ma konieczność odpowiedniego zabezpieczenia przyszłych
ewentualnych roszczeń Skarbu Państwa jako Poręczyciela.
Jednocześnie, w najbliższym czasie Rada Ministrów rozpatrzy, przygotowywany przez Ministerstwo Finansów, dokument p.n. "Średniookresowa strategia udzielania poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa do 2010 roku", w której przewidziana zostanie kwota uwzględniająca udzielanie poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa za podmioty sektora stoczniowego w kilkuletniej perspektywie.
Odnośnie do pomocy udzielanej przez KUKE S.A. w postaci gwarancji i regwarancji należy mieć na uwadze fakt, iż uzyskanie zgody na ich udzielenie nie jest tożsame z uzyskaniem przez stocznie środków z tytułu zaliczki, gdyż zaliczka może zostać przekazana na rachunek stoczni jedynie w przypadku wystąpienia zdarzenia określonego w kontrakcie na
budowę statku (np. położenie stępki, wodowanie).
Pragnę ponadto poinformować, iż w Ministerstwie Gospodarki odbywają się cykliczne posiedzenia międzyresortowego Zespołu, którego celem jest wypracowanie kompleksowych rozwiązań dotyczących przemysłu stoczniowego. Wynikiem prac tego Zespołu jest koncepcja systemowego podejścia do kredytowania stoczni przez banki, z częściowym uczestnictwem państwa oraz jego agend w ryzyku finansowym (poręczenia, gwarancje, ubezpieczenia). Koncepcja ta spotkała się z zainteres
owaniem banków, które przygotowują oparte o nią propozycje.
Oceniając zaangażowanie państwa we wspieranie przemysłu stoczniowego należy mieć na uwadze, że Stocznia Gdynia S.A. jest spółką, w której przewagę ma kapitał niepaństwowy. Od decyzji właścicielskich jej akcjonariuszy oraz od kompetentnych działań Zarządu zależy w głównej mierze los tej Spółki.
Łączę wyrazy szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu
Piotr Sawicki
Oświadczenie