Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88):
Warszawa, dn. 06 lipca 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na pismo z dnia 8 czerwca 2005 roku, znak: BPS/DSK-043-278/05 dotyczące oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Zbigniewa Kulaka związane z działalnością firmy Integra Direct, wysyłającej do konsumentów informacje wprowadzające w błąd, co do wygrania wysokiej nagrody, uprzejmie informuję, że w przedstawianej przez Pana Marszałka sprawie zostały podjęte działania mające na celu wyeliminowanie nieprawidłowości na rynku.
Na podstawie art. 43 ust 1 i ust 2 pkt. 1a ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (test jedn. Dz.U. z 2003 r. Nr 86 poz. 804 ze zm.) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające, którego celem jest ustalenie zakresu ewentualnych działań administracji rządowej w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz podmiotu odpowiedzialnego za te naruszenia. W dniu 24 listopada 2004 r. Prezes urzędu wszczął z urzędu wobec Alan Sp. z o.o. z siedzibą w Otwocku, zarejestrowaną pod nr KRS 0000159023 w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie, XXI Wydział Gospodarczy KRS, postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 23 a ust. 2 ustawy, polegających na
- wysyłaniu do konsumentów informacji sugerujących bardzo duże prawdopodobieństwo otrzymania nagrody,
które mogą stanowić naruszenie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji oraz mogą spełniać przesłanki reklamy wprowadzającej konsumentów w błąd, co do otrzymania, wygrania nagrody, a tym samym mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji określony w art. 16 ust. 1 pkt 2 oraz art. 17b uznk.
Oferty wysłane przez Alan sp. z o.o. stwarzały wrażenie oficjalnych pism i informowały o wygraniu przez konsumenta wysokiej nagrody. Konsument otrzymuje imiennie skierowany "dokument" stwarzający mu pewność wygrania, jeżeli zadzwoni pod wskazany numer telefonu np. 0701 87 44 67, 0701 87 44 30, 0701 87 44 65, bądź też dokona wysyłki znaczków pocztowych i uiści opłatę za przesłanie paczki i wygraną, dokona na poczcie wpłaty 79,90 zł za pomocą załączonego do korespondencji przekazu pocztowego. W korespondencji do konsumentów w celu uprawdopodobnienia wygranej powołuje się na "Potwierdzony tytuł zwycięski", "Pismo administracyjne do wielkich zwycięzców", "Oficjalne potwierdzenie zdobycia nagrody", "Oficjalny akt wezwania" itp. Dokumenty, pisma wysyłane do konsumentów opatrzone są pieczątkami np. "Wydziału nagród i wygranych Integra Direct", "Dyrektora naczelnego Integra Direct", "Wysyłka kontrolowana przez komitet Dyrekcji", "Dział przekazywania wygranych". Prezentowane w ten sposób oferty wywołują u konsumentów pewność otrzymania wygranej. Wrażenie oficjalnych dokumentów, jakie wywołują pisma kierowane do konsumentów sprawia, że konsumenci wprowadzeni w błąd, kierując się pewnością "wygranej" przyjmują je. W szczególności wrażenie takie wywołuje posługiwanie się wyżej wskazanymi określeniami wysyłanych pism oraz osób podpisujących się pod wygraną np. Kierownika ds. Przekazywania Wygranych, Dyrektora Finansowego, Dyrektora Naczelnego.
Podstawę wszczęcia postępowania stanowiły skargi konsumentów nadsyłane do Prezesa Urzędu oraz ustalenia dokonane w trakcie postępowania wyjaśniającego. Z dokonanej przez Inspekcję Handlową kontroli wynika, iż Alan sp. z o.o. (reprezentowana przez Prezesa Andrzeja Szatyńskiego) jest wykonawcą zlecenia od firmy Integra Direct Corp. W tym zakresie została zawarta umowa z dnia 19 sierpnia 2003 roku w Otwocku pomiędzy Integra Direct Corp z siedzibą w USA, State of Delaware a Alan Sp. z o.o. , na podstawie której Alan Sp. z o.o. wykonuje następujące czynności:
I. obsługa informatyczna oraz przetwarzanie danych osobowych (...),
II. personalizacja dokumentów wyprodukowanych przez Zleceniobiorcę lub powierzonych przez Zleceniobiorcę,
III. konfekcjonowanie i przygotowywanie do wysyłki mailingów wg wzorów Zleceniodawcy,
IV. konfekcjonowanie wg wzorów Zleceniodawcy paczek, w tym:
1. pakowanie zestawów wysyłkowych
2. ekspedycja zapakowanych zestawów do wskazanego UP
V. Organizacja i prowadzenie archiwum zbiorów danych osobowych (korespondencja, zamówienia itp.), gromadzonych na nośnikach papierowych (...),
VI. Wysyłka innych towarów określonych przez Zleceniodawcę.
Umowa nie używa określenia wysyłka, jednakże Alan Sp. z o.o. dostarcza zaadresowane przez nią i zapakowane zestawy wysyłkowe do Urzędu Pocztowego. Ze względu na fakt, iż Alan Sp. z o.o. nie jest autorem druków ofert, korespondencji itp. wysyłanych do konsumentów, w tym zakresie odpowiada ona jako pomocnik, na zasadach określonych w art. 422 kodeksu cywilnego.
Obecnie postępowanie zostało zakończone i Prezes Urzędu wydał decyzję wobec Alan Sp. z o.o., w której stwierdził praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w art. 23a ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i nakazał zaniechanie jej stosowania.
Kopię przedmiotowej decyzji przekazuję w załączeniu.
Wyrażam nadzieję, iż powyższe wyjaśnienia są dla Pana Marszałka satysfakcjonujące.
Z poważaniem
Cezary Banasiński