Oświadczenie


Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, 2003-08-06

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rz
eczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Zbigniewa Kulaka złożone podczas 43. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 10 lipca 2003 r. w sprawie ograniczeń strefy lotów dla lotnictwa szybowcowego, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Na wstępie niech mi wolno będzie poinformować, iż zarządzanie ruchem lotniczym w polskiej przestrzeni powietrznej realizowane jest przez cywilno-wojskowe organy służby ruchu lotniczego, zgodnie z przyjętą w 1997 r. Koncepcją Jednolitego Systemu Zarządzania Ruchem Lotniczym opracowaną przez Ministerstwo Infrastruktury w porozumieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej.

Jednym z głównych założeń koncepcji jest równy dostęp do przestrzeni powietrznej dla wszystkich jej użytkowników. Wydzielanie struktur polskiej przestrzeni powietrznej odbywa się w drodze procesu negocjacyjnego na podstawie zapotrzebowań składanych przez zainteresowane jednostki organizacyjne lotnictwa cywilnego i wojskowego. W procesie tym nadaje się priorytet przedsięwzięciom o skali międzynarodowej np. ćwiczeniom NATO, zawodom sportowym i innym ważnym lotom i przelotom, zgodnie z określoną procedurą. Na ogół udaje się spełnić wszystkie wymagania potencjalnych użytkowników przestrzeni powietrznej, jednakże w okresie letnim, kiedy intensywność operacji lotniczych gwałtownie wzrasta - ze względów bezpieczeństwa konieczne jest wprowadzenie okresowych ograniczeń w dostępie do niej.

Chciałbym zapewnić Pana Marszałka, że współpraca Ministerstwa Obrony Narodowej z Aeroklubem Polskim układa się harmonijnie i pojawiające się problemy organizacyjne są rozwiązywane na bieżąco.

Wykorzystywanie przestrzeni przez lotnictwo wojskowe odbywa się zgodnie z planem szkolenia wojsk oraz zobowiązaniami sojuszniczymi Polski. Pragnę nadmienić, że udział lotnictwa Sił Zbrojnych RP w wykorzystywaniu polskiej przestrzeni powietrznej stanowi tylko 10%.

Dodatkowym czynnikiem mającym wpływ na wykorzystanie jej jest interes ekonomiczny państwa. Udostępnianie siłom zbrojnym państw NATO poligonów wojskowych, co jest związane także z koniecznością rezerwowania przestrzeni powietrznej, przynosi wymierne korzyści dla budżetu Państwa oraz samorządów lokalnych.

Odnosząc się do spraw lotniska w Lesznie pragnę poinformować, iż w 2003 r. na bazie Aeroklubu Leszczyńskiego organizowane są cztery ważne imprezy sportowe, do których należą:

- XXVIII Szybowcowe Mistrzostwa Świata,

- 28 Międzynarodowe Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie Standard,

- XXX Międzynarodowe Szybowcowe Mistrzostwa Polski Juniorów,

- XIX Szybowcowe Mistrzostwa Polski Kobiet.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) funkcje wynikające ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej wykonuje, w zakresie niezwiązanym z umacnianiem obronności państwa, minister właściwy do spraw transportu, a w jego imieniu państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym - Agencja Ruchu Lotniczego.

To właśnie ARL uwzględniając potrzeby wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej odpowiada za jej wydzielanie na potrzeby lotnictwa sportowego.

Na potrzeby wyżej wymienionych zawodów w okresie od 28 czerwca do 26 sierpnia 2003 r. zostały wydzielone struktury przestrzeni powietrznej obejmujące znaczne rejony Polski. W przypadku XXVIII Szybowcowych Mistrzostw Świata jest to przestrzeń obejmująca ponad jedną trzecią terytorium kraju. We wszystkich przypadkach wyznaczono rejon lotów w czasie od godz. 11.00 do zachodu słońca, w przedziale wysokości od powierzchni ziemi do poziomu FL 095 tj. 2950 m. W okresie poprzedzającym zawody w południowo-zachodnim rejonie Polski wyznaczono wspólną polsko-czesko-niemiecką strefę przygotowań, która funkcjonowała od 15 kwietnia do 31 maja br.

Jednocześnie chciałbym poinformować, iż na podstawie ustawy Prawo lotnicze trwają prace nad powołaniem wspólnego cywilno-wojskowego organu doradczego (Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną), odpowiedzialnego za kształtowanie zasad zarządzania i wykorzystywania przestrzeni powietrznej przez wszystkich użytkowników.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia mam nadzieję, że dalsze, cywilno-wojskowe zarządzenie ruchem lotniczym w Polsce pozwoli na bezpieczne funkcjonowanie lotnictwa cywilnego i wojskowego, zgodnie ze standardami międzynarodowymi i wymogami NATO.

Łączę wyrazy szacunku

wz. Andrzej TOWPIK

Podsekretarz Stanu

do Spraw Polityki Obronnej


Oświadczenie