Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Zbigniewa Kruszewskiego

Oświadczenie skierowane do ministra edukacji narodowej i sportu Mirosława Sawickiego

Rozporządzeniem z dnia 7 września 2004 r., opublikowanym w dniu 22 września 2004 r. w "Dzienniku Ustaw" (DzU nr 207, poz. 2110) minister edukacji narodowej i sportu wprowadził nowe standardy kształcenia nauczycieli na studiach wyższych zawodowych, uzupełniających studiach magisterskich, jednolitych studiach magisterskich oraz studiach podyplomowych. Rozporządzenie weszło w życie w dniu 1 października 2004 r., a więc po upływie zaledwie dziewięciu dni od dnia ogłoszenia, bez niezbędnego w tej sytuacji vacatio legis, a ma zastosowanie do studiów i studiów podyplomowych rozpoczynających się od roku akademickiego 2004/2005.

Z rozdziału IV lit. B nowych standardów wynika obowiązek zwiększenia liczby godzin dydaktycznych na studiach dziennych o czterysta, a na studiach zaocznych - o 60% tej liczby, czyli co najmniej o dwieście czterdzieści godzin dydaktycznych. Wdrożenie tych standardów oznacza w praktyce podniesienie kosztów kształcenia i wydłużenie okresu studiów co najmniej o jeden semestr.

Nie wdając się w ocenę merytoryczną tego rozwiązania, należy rozważyć skutki, jakie powoduje wejście w życie tego rozporządzenia dla finansów publicznych oraz budżetów studentów kształcących się na odpłatnych studiach na uczelniach państwowych i niepaństwowych. Należy przy tym zwrócić uwagę, że studenci, którzy rozpoczęli naukę z dniem 1 października 2004 r., ale dokumenty na studia składali w maju, czerwcu czy nawet we wrześniu 2004 r., byli informowani, że wyższe studia zawodowe trwają sześć semestrów. Rozpoczynając naukę w dniu 1 października bieżącego roku, dowiadywali się jednak, że wskutek wprowadzenia nowych standardów studia zostają przedłużone co najmniej o jeden semestr. Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu, działające w istocie wstecz, powoduje więc nie tylko duże niezadowolenie studentów, ale może również rodzić określone komplikacje prawne i finansowe.

W związku z tym proszę o odpowiedzi na następujące pytania.

1. Jakie skutki dla budżetu państwa będzie miało wydłużenie studiów o czterysta godzin dydaktycznych na studiach dziennych prowadzonych przez uczelnie państwowe?

2. Jakie środki zabezpieczono w budżecie państwa na rok 2005 na ten cel, ponieważ na etapie prac nad budżetem w Senacie nie zauważyłem, żeby zaplanowano takie środki, nie wskazali ich również przedstawiciele MENiS?

3. Czy należy domniemywać, że wprowadza się obligatoryjnie wydłużony okres studiów na kierunkach pedagogicznych i pokrewnych co najmniej o jeden semestr, niezależnie od typu i poziomu studiów?

4. Czy w demokratycznym państwie prawnym możliwe jest wprowadzanie przepisów wykonawczych działających wstecz, mających w dodatku brzemienne skutki zarówno merytoryczne, jak i finansowe dla budżetu państwa i indywidualnych osób?

Zbigniew Kruszewski


Spis oświadczeń