Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Apolonii Klepacz, złożonym na 57. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 58):
Warszawa, 2004.03.17
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa
Szanowny Panie Marszałku
W związku z przekazanym, przy piśmie z dnia 10 marca 2004 r. Nr BPS/DSK-043-115-04, oświadczeniem złożonym przez senator Apolonię Klepacz podczas 57. posiedzenia Senatu RP w dniu 4 marca 2004 r. dotyczącym sposobu rekompensowania gminom dochodów utraconych w wyniku udzielonych ulg ustawowych zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) - uprzejmie informuję:
W świetle ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966) - z dniem 1 stycznia 2004 r. gminy nie otrzymują części rekompensującej subwencji ogólnej z tytułu ulg i zwolnień ustawowych. Ubytek dochodów gmin z tego tytułu został wyrównany poprzez zwiększenie dochodów własnych.
W związku z powyższym, nie jest możliwe zrekompensowanie gminom ubytku dochodów z tytułu udzielonej w 2004 r. ulgi inwestycyjnej, o której mowa w art. 13 ustawy o podatku rolnym.
Jednocześnie zaznaczyć należy, iż w 2004 r. gminy otrzymają część rekompensującą subwencji ogólnej z tytułu ostatecznego rozliczenia części rekompensującej subwencji ogólnej za 2003 r., określonej w art. 24 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 r.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z ww. ustawą o dochodach jednostek samorządu - dla gmin, w których dochody podatkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca są niższe od 92% analogicznych dochodów w kraju, przyznawana jest część wyrównawcza subwencji ogólnej (dla przykładu - część wyrównawcza dla Miasta i Gminy Kietrz ustalona na 2004 r. wynosi 1.900.874 zł).
Podstawę ustalenia tej części subwencji na 2004 r. stanowią dane ze sprawozdań z wykonania dochodów podatkowych gminy za 2002 r., z uwzględnieniem korekt, złożonych do właściwych regionalnych izb obrachunkowych, w terminie do dnia 30 czerwca 2003 roku oraz dane o liczbie mieszkańców według stanu na dzień 31 grudnia 2002 r., ustalonej przez Główny Urząd Statystyczny.
Ubytek dochodów gminy z tytułu likwidacji od 2004 r. części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin (zaliczanej do końca 2003 r. do podstawowych dochodów podatkowych), może zostać zrekompensowany począwszy od 2006 r. w postaci kwoty podstawowej wchodzącej w skład części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin, o ile dochody podstawowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca będą niższe od 92% analogicznych dochodów w kraju.
Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, iż - oprócz części wyrównawczej subwencji ogólnej wymienionej w piśmie gminy - różnice w dochodach gminy mogą być wyrównywane również w postaci części równoważącej subwencji.
W 2004 r. - zgodnie z art. 76 ww. ustawy - część wyrównawczą subwencji ogólnej otrzymują gminy, w których dochody przeliczeniowe są niższe od dochodów bazowych. Dochody bazowe (tj. uzyskane w 2002 r. na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.) ustalane są na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach i wnioskach jednostek samorządu terytorialnego sporządzonych za rok 2002 oraz w informacjach sporządzonych za 2002 r. przez właściwych dysponentów, natomiast dochody przeliczeniowe - na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach sporządzonych za rok 2002 (dotyczących udziału w wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych) oraz części wyrównawczej subwencji ogólnej ustalonej na 2004 r.
Z analizy danych, o których mowa wyżej, wynika, że przywołane w oświadczeniu Pani Senator Miasto i Gmina Kietrz nie spełnia warunku otrzymania części równoważącej na 2004 r.
Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w dniu 2 lutego br. odbyło się posiedzenie Zespołu do Spraw Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, na którym ustalono:
- sposób monitorowania skutków wprowadzenia regulacji wynikających z ww. ustawy
Podstawą oceny wpływu rozwiązań zawartych w ww. ustawie na gospodarkę finansową samorządów będą kwartalne sprawozdania z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Dane zawarte w sprawozdaniach roku 2004 będą porównywalne z danymi ze sprawozdań sporządzonych w analogicznym okresie roku 2002 i 2003. Ustalono, że oprócz analizy danych statystycznych wskazane jest także monitorowanie wydajności poszc
zególnych źródeł dochodów, a także analiza wydatków ponoszonych na zadania, których sposób finansowania uległ zmianie z dniem 1 stycznia 2004 r.- sposób podziału 2% rezerwy subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 26 ust. 2 pk
t 1 ww. ustawyŚrodki rezerwy subwencji zostały w pierwszej kolejności uruchomione dla tych jednostek samorządu terytorialnego, które utraciły więcej niż 5% na rozwiązaniach systemowych wynikających z nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Kwota straty została ustalona jako różnica między dochodami wyszacowanymi na 2004 r. według ustawy, która obowiązywała do końca 2003 r., a planowanymi dochodami ustalonymi na podstawie ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. Wyrównaniu ze środków rezerwy
subwencji podlegała część straty powyżej 5%, przy czym kwota z rezerwy nie mogła być niższa niż 10 tys. zł.Dokonano porównania planowanych dochodów na 2004 rok ustalonych wg ustawy, która obowiązywała do końca 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Z porównania wynika, że Miasto i Gmina Kietrz, w oparciu o planowane dochody, nie spełnia przyjętego przez Zespół do Spraw Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, kryterium otrzymania w pierwszej kolejności śro
dków z części rezerwy subwencji ogólnej.Pozostała do podziału druga część rezerwy będzie uruchamiana sukcesywnie w trakcie roku. Sposób rozdysponowania tych środków będzie uzależniony od wyniku monitoringu skutków wprowadzenia regulacji wynikającej z ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego obowiązującej od 1 stycznia 2004 roku.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
Jacek Uczkiewicz
Podsekretarz Stanu