Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Jurgiela, złożone na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77):
Warszawa, dnia 20.01. 2005 r.
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Krzysztofa Jurgiela podczas 74 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 grudnia 2004 r., w sprawie interwencji dotyczącej rozkładu jazdy PKP w województwie podlaskim uprzejmie informuję, że oferta rozkładu jazdy pociągów regionalnych 2004/2005 opracowywana jest w oparciu o zgłaszane zapotrzebowanie i deklarowane środki finansowe zainteresowanych samorządów województw.
Samorząd Województwa Podlaskiego określił zakres oferty przewozowej i uzgodnił projekt rozkładu jazdy pociągów regionalnych na lata 2004/2005 dla obszaru województwa. Samorząd Województwa poprzez decyzje budżetowe zadecydował o wielkości środków finansowych jakie zaplanował przeznaczyć na dofinansowanie pociągów regionalnych. Określając wielkość środków na dofinansowanie przewozów o charakterze obowiązku służby publicznej Samorząd zdecydował o liczbie i relacjach uruchamianych pociągów. Rozkład jazdy pociągów regionalnych na terenie województwa podlaskiego był konsultowany przez upełnomocnionych przedstawicieli Samorządu Województwa Podlaskiego.
W ostatnim okresie jednak, Samorząd Województwa Podlaskiego zweryfikował stanowisko swoje, co do obowiązującej od dnia 12 grudnia 2004 r. oferty przewozowej i obniżył poziom dofinansowania kolejowych przewozów regionalnych do kwoty 9 mln zł.
Spółka PKP Przewozy Regionalne, na wniosek Samorządu Województwa Podlaskiego, dokonała korekty rozkładu jazdy pociągów 2004/2005 i od dnia 23 grudnia 2004 r. pociąg nr R-77220 relacji Białystok - Warszawa Wileńska odjeżdża ze stacji Białystok o godz. 630 i przyjeżdża do stacji Łapy o godzinie 657.
Ponadto, w wyniku prowadzonych z samorządem województwa negocjacji, spółka PKP Przewozy Regionalne od dnia 7 lutego 2005 r. tj. w ramach rocznej korekty rozkładu jazdy wprowadzi wnioskowane przez organizatora przewozów zmiany. Dotyczy to również zmiany godziny odjazdu pociągu nr 77326 relacji Białystok - Małkinia ze stacji Łapy na godzinę 1505.
Odnosząc się do kwestii braku połączeń w późnych godzinach wieczornych i nocnych Białegostoku ze Stolicą i dużymi aglomeracjami miejskimi uprzejmie wyjaśniam, że przewozy wykonywane w połączeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi zaliczane są do pasażerskich przewozów kwalifikowanych realizowanych przez przewoźnika kolejowego na własne ryzyko, na zasadach komercyjnych. Dlatego też oferta realizowanych przewozów międzywojewódzkich dostosowana została do zróżnicowanego potoku podróżnych oraz istniejącego popytu. Przewoźnik kolejowy, nie otrzymując do tych przewozów dofinansowania, nie może rozszerzać przedmiotowej oferty bez istnienia realnych źródeł jej finansowania.
Uruchomienie zatem, większej liczby pociągów niż jest to obecnie ustalone możliwe będzie pod warunkiem zagwarantowania przez organizatorów przewozów kwoty dofinansowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich większej od dotychczas zaplanowanej w budżetach samorządów.
Pomimo ograniczeń oferty przewozowej w obowiązującym rozkładzie jazdy pociągów Białystok ma bezpośrednie połączenia z większością dużych aglomeracji miejskich, m.in. Gdynią, Bielsko Białą, Szczecinem, Wrocławiem, czy Krakowem (sezonowo). Utrzymane są również skomunikowania w Warszawie pociągów w kierunku Białegostoku, z pociągami w kierunku Krakowa, Poznania, Wrocławia, Szczecina i Zielonej Góry.
Jednocześnie wyjaśniam, że ewentualne wykorzystanie przejazdu lokomotywy "luzem" z Warszawy do Białegostoku tj. przyłączenie na przykład dwuwagonowego składu pasażerskiego, to nowa oferta przewozowa, czy będzie ekonomicznie uzasadniona? W kontekście powyższych wyjaśnień, na pewno nie. Ponadto informuję, że gospodarka taborem trakcyjnym pozostaje w gestii spółki PKP Cargo S.A.
W uzupełnieniu uprzejmie wyjaśniam, że organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej, stosownie do przepisu art. 40 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, należy do zadań własnych samorządu województwa, który finansuje je z dochodów własnych. Zadanie to realizowane jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy organem jednostki samorządu terytorialnego, a przewoźnikiem kolejowym.
Z poważaniem
Krzysztof Opawski