Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Jurgiela, złożone na 51. posiedzeniu Senatu ("D
iariusz Senatu RP" nr 52):Warszawa, 2004.01.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Krzysztofa Jurgiela podczas 51.
posiedzenia Senatu RP w dniu 11 grudnia 2003 r., skierowane do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Infrastruktury Pana Marka Pola w sprawie przebiegu transeuropejskiej trasy szybkiego ruchu Via Baltica.Przebieg autostrad i dróg ekspresowych ustalony został w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 2003 r. (Dz.U. 174/2003, poz. 1683), zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustalenia sieci autostrad, dróg ekspresowych i dróg o znaczeniu obronnym i dla drogi ekspresowej S-8, na odcinku Warszawa - granica państwa z Litwą, przedstawia się następująco: Warszawa-Ostrów Mazowiecka-Zambrów-Choroszcz-Knyszyn-Korycin-Augustów-Budzisko-granica państwa (Kowno).
Przebieg taki ustalono w wyniku prac międzyresortowego zespołu do spraw przeanalizowania przebiegu drogi ekspresowej S-8. Powołanie zespołu zlecił Ministrowi Infrastruktury Komitet Rady Ministrów w trakcie prac na kształtem w/w rozporządzenia. W skład zespołu weszli przedstawiciele resortów infrastruktury, środowiska, spraw wewnętrznych i administracji oraz Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, Komitetu Rady Ministrów i Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Zespół zakończył pracę w dn. 25 lipca 2003 r. i wnioskował o przyjęcie takiego przebiegu drogi ekspresowej S-8, jaki ostatecznie wprowadzony został do rozporządzenia RM. Zespół kierował się faktem, iż w dotychczasowych opracowaniach wariant "łomżyński" oceniany jest jako mniej korzystny niż "białostocki" (np. w "Ocenie strategicznej wariantów przebiegu drogi ekspresowej S-8 przez obszar województwa podlaskiego na odcinku Zambrów - Augustów", wykonanej jako prognoza do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Podlaskiego).
Ponadto ze względu na wagę problemu zespół przyjął postanowienie (po konsultacjach m.in. z pozarządowymi organizacjami ekologicznymi), aby zlecić wykonanie tzw. "strategicznej oceny oddziaływania na środowisko" wszystkich możliwych wariantów przebiegu drogi "Via Baltica".
Powyższym stwierdzeniem chciałbym rozwiać niepokój Pana Senatora, że wykonanie oceny strategicznej narzucone zostało Polsce przez Radę Europy. Rada Europy nie miała wpływu na podjęcie decyzji o potrzebie wykonania oceny strategicznej, jedynie uznała ją za właściwą.
Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko nie może być wykonana "sama dla siebie". Jej wykonanie związane jest z opracowaniem planu, programu lub polityki działania w danej dziedzinie. GDDKiA zaproponowała, aby ocenę tę sporządzić w ramach "Strategii Rozwoju Infrastruktury Transportu na lata 2004-2006 i lata dalsze".
Ocena może stać się podstawą do ewentualnego wniosku o zmianę rozporządzenia w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych. Środki finansowe, przeznaczone na przebudowę dróg krajowych w województwie podlaskim nie zostaną przez to utracone. Najbliższe zamierzenia, dotyczące
drogi krajowej nr 8 na terenie województwa, koncentrować się będą na pracach remontowych i wzmocnieniu nawierzchni, do czego zobowiązuje Polskę traktat akcesyjny. Realizacja drogi ekspresowej S-8 w pierwszym okresie planowana jest na odcinkach nie budzących kontrowersji w sprawie przebiegu. Od Warszawy w kierunku północno-wschodnim do roku 2008 przewidywana jest realizacja odcinka Radzymin-Wyszków z obwodnicą Wyszkowa, a dopiero w następnym okresie przedłużenie drogi "S" do Ostrowi Mazowieckiej. Taki program nie zamyka możliwości zmian przebiegu trasy Via Baltica, jeżeli będzie to wskazane w wyniku oceny strategicznej.Z wyrazami szacunku
Dariusz Skowroński