Oświadczenie 1, oświadczenie 2


Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenia senatorów Zbigniewa Gołąbka i Wiesławy Sadowskiej, złożone na 3. i 4. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3):

Warszawa, dnia 21.12.2001 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z przekazanymi przy pismach z dnia 21 listopada br. znak: LP/043/10/01/V oraz z dnia 5 grudnia br. znak: LP/043/42/01/V oświadczeniami złożonymi przez senatorów Zbigniewa Gołąbka i Wiesławę Sadowską podczas 3. posiedzenia Senatu RP w dniu 16 listopada 2001 r. oraz 4. posiedzenia Senatu w dniu 29 listopada 2001 r. dotyczącymi trudnej sytuacji finansowej Powiatowego Urzędu Pracy w Radomiu oraz Powiatowego Urzędu Pracy w Zwoleniu, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

W budżetach wojewodów zostały zaplanowane na 2001 r. dotacje celowe dla powiatów na finansowanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku, za dzieci, uczniów i słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli nie mających ubezpieczenia z innego tytułu, w kwocie 531.112 tys. zł w tym w budżecie województwa mazowieckiego 54.618 tys. zł.

Jedyną rezerwą celową, z której można było przyznać dodatkowe środki na zwiększenie tych dotacji w roku bieżącym była rezerwa celowa zaplanowana w ustawie budżetowej (w części 83 - Rezerwy celowe, poz. 11) na uzupełnienie środków na składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz za bezrobotnych bez prawa do zasiłku.

Środki z tej rezerwy były uruchamiane decyzjami Ministra Finansów zgodnie z propozycją podziału przedłożoną przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej na wnioski właściwych wojewodów. Powyższa rezerwa została w całości rozdysponowana.

Z przedmiotowej rezerwy celowej zwiększono dotacje w budżetach województw na finansowanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku łącznie o kwotę 141.717 tys. zł, w tym w województwie mazowieckim 18.012 tys. zł.

Wojewodowie samodzielnie dokonali podziału tych dotacji na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.

W ustawie budżetowej na rok 2001 nie zaplanowano innych rezerw celowych, z których można byłoby przyznać środki na dofinansowanie wydatków związanych z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne nie mające prawa do zasiłku.

Minister Finansów nie ma uprawnień do wstrzymania dokonywanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych egzekucji środków z rachunków powiatowych urzędów pracy.

Propozycja senator Wiesławy Sadowskiej oraz senatora Zbigniewa Gołąbka dotycząca zmiany zasad opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku wymagałaby zmiany obowiązujących przepisów. Obecnie zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153 z późn. zmianami) składki na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych nie pobierających zasiłku opłaca właściwy urząd pracy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w uchwalonej przez Sejm w dniu 13 grudnia br. ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2001, w budżetach województw na spłatę zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku przewidziano zwiększenie dotacji dla powiatów na finansowanie składek na ubezpieczenie zdrowotne o 473.054 tys. zł, w tym dla województwa mazowieckiego 60.000 tys. zł,

Po podpisaniu ustawy przez Prezydenta RP i ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw RP Minister Finansów przekaże środki wojewodom, a wojewodowie przekażą je poszczególnym powiatom na uregulowanie zaległych składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku.

W budżetach wojewodów na rok 2002 na działalność powiatowych urzędów pracy zaplanowano dotacje w wysokości 299.405 tys. zł, w tym w budżecie województwa mazowieckiego - 30.845 tys. zł.

Podziału tych dotacji na poszczególne powiaty dokonują samodzielnie wojewodowie. W projekcie ustawy budżetowej na 2002 r. nie została zaplanowana rezerwa celowa, z której można byłoby przeznaczyć dodatkowe środki na zwiększenie dotacji na działalność powiatowych urzędów pracy.

O wysokości środków jakie mogą być przeznaczone w danym roku na finansowanie zadań realizowanych ze środków Funduszu Pracy zadecydował Parlament RP przyjmując ustawę budżetową na 2001 r., której integralną część stanowi plan finansowy Funduszu Pracy.

W planie finansowym Funduszu Pracy na rok 2001 na wypłaty zasiłków dla bezrobotnych wraz ze składką na ubezpieczenie społeczne zaplanowano 4.030.600 tys. zł, na wypłaty zasiłków i świadczeń przedemerytalnych - 2.911.400 tys. zł, a na finansowanie programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu przewidziana została kwota 1.190.000 tys. zł, w tym 390.000 tys. zł na refundację wynagrodzeń młodocianych pracowników.

Zgodnie z art. 57a ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - Prezes Krajowego Urzędu Pracy, który jest dysponentem Funduszu Pracy, przekazuje samorządom województw i powiatom na wyodrębniony rachunek bankowy środki Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych przez wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy.

Wysokość tych środków ustalana jest według algorytmu określonego przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia. W ramach tych środków powiatowe urzędy pracy wypłacają osobom uprawnionym zasiłki dla bezrobotnych, zasiłki i świadczenia przedemerytalne, a także realizują wydatki na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu np. szkolenia, roboty publiczne, refundację wynagrodzeń młodocianych pracowników.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 marca 2001 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów (Dz. U. Nr 27, poz. 299), w dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy mogą pozostać środki w wysokości 20% planowanych wydatków Funduszu Pracy na realizację zadań na rzecz aktywnego przeciwdziałania bezrobociu.

Kwota pozostawiona w dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy może być przeznaczona na:

- dofinansowanie lokalnych programów przeciwdziałania bezrobociu o wysokiej efektywności, obejmujących w szczególności osoby długotrwale bezrobotne oraz osoby zwalniane z restrukturyzowanych branż i sektorów gospodarki narodowej, a także dla powiatów, na terenie których miały miejsce klęski żywiołowe o znacznym zakresie i skutkach,

- sfinansowanie zobowiązań, których termin płatności upłynął 31 grudnia 2000 r., jeżeli kwota tych zobowiązań jest wyższa od kwoty ustalonej na 2001 r. według wzoru algorytmu.

Zgodnie z upoważnieniem ustawowym Funduszu Pracy w 2001 r. może zaciągnąć kredyty w wysokości 12,5% planowanych dochodów Funduszu z przeznaczeniem na uzupełnienie środków niezbędnych na wypłaty zasiłków dla bezrobotnych, zasiłków i świadczeń przedemerytalnych.

Terminowość i wysokość środków przekazywanych przez Krajowy Urząd Pracy poszczególnym powiatom zależy od wysokości środków zgromadzonych na rachunku Funduszu, w tym w głównej mierze od rytmiczności oraz wysokości przekazywanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek od pracodawców wnoszonych na Fundusz Pracy, a także dotacji z budżetu państwa.

W ustawie budżetowej na rok 2001 zaplanowano dotację z budżetu państwa dla Funduszu Pracy w wysokości 2.030 mln zł. Cała planowana z budżetu państwa dotacja dla Funduszu Pracy została przekazana do końca listopada br.

Decyzją Ministra Finansów z dnia 11 października 2001 r., znak: FS10-453-880/01 z rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2001 na współfinansowanie programu SAPARD - dotacja dla Funduszu Pracy została zwiększona o 20 mln zł z przeznaczeniem na zorganizowanie robót publicznych w związku z usuwaniem skutków powodzi. Kwota ta została przekazana na rachunek Funduszu na początku grudnia br.

W uchwalonej przez Sejm RP w dniu 13 grudnia br. ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2001, przewidziano zwiększenie dotacji z budżetu państwa dla Funduszu Pracy o 600 mln zł, z przeznaczeniem na spłatę zobowiązań Funduszu Pracy z tytułu refundacji pracodawcom zatrudniającym młodocianych pracowników wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne oraz z tytułu zawartych umów w zakresie szkolenia, prac interwencyjnych, robót publicznych, aktywizacji zawodowej absolwentów, programów specjalnych.

Przekazanie środków na powyższy cel możliwe będzie po podpisaniu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2001 przez Prezydenta RP i ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw RP.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Halina Wasilewska-Trenkner


Oświadczenie 1, oświadczenie 2