Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senator Wiesławę Sadowską
oraz senatora Zbigniewa Gołąbka

Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra finansów Marka Belki oraz ministra pracy i polityki społecznej Jerzego Hausnera.

Pragniemy przedstawić Panu Premierowi problemy, z jakimi się spotykamy i z jakimi powiat zwoleński boryka się od dwóch lat.

Po pierwsze: niezapewnienie dostatecznej ilości środków z dotacji celowej z budżetu państwa na sfinansowanie zadania rządowego realizowanego na mocy ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym przez powiatowy urząd pracy dla bezrobotnych niemających prawa do zasiłku. Od początku 2000 r. było wiadomo, że przyznana dotacja nie pokrywa niezbędnych potrzeb w tym zakresie, a kierowane wystąpienia do wojewody, ministra pracy i polityki społecznej nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

Sytuacja ta doprowadziła w 2000 r. do zajęcia przez ZUS we wrześniu rachunku bankowego powiatowego urzędu pracy, komplikując jego funkcjonowanie, i pociągnęła za sobą dodatkowe wydatki w postaci odsetek za zwłokę oraz kosztów egzekucyjnych. Poniesienie tych dodatkowych wydatków zmniejszyło oczywiście ilość środków przeznaczonych na opłacenie składki zdrowotnej od bezrobotnych bez prawa do zasiłku. Tylko w 2000 r. dodatkowe zbędne koszty osiągnęły wysokość 20 tysięcy 660 zł i 34 gr, a w I kwartale 2001 r. - 99 tysięcy 657 zł.

W roku bieżącym sytuacja jest jeszcze trudniejsza. Zajęcie rachunku bankowego urzędu pracy wystąpiło już w II kwartale. Zaległości w opłaceniu tych składek sięgają obecnie pięciu miesięcy br., a przyznana kwota na ten rok pokrywa potrzeby na pięć miesięcy. Określona przez wojewodę wielkość dotacji na ten cel na rok 2002 w wysokości 501 tysięcy 100 zł dla urzędu nie pokryje przewidywanych zobowiązań z tego tytułu do końca br. Tak więc urząd nie będzie posiadał środków na opłacenie składki w roku przyszłym. Nierozwiązanie tego problemu przed wejściem w rok 2002 może doprowadzić do sparaliżowania działalności urzędu pracy i przerwania obsługi bezrobotnych, a to z kolei może wywołać niepokój społeczny.

Proponuję przyjąć rozwiązanie, które było stosowane w latach poprzednich: urząd pracy zgłasza potrzebną kwotę i liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku do centrali, która na tej podstawie reguluje zobowiązania urzędu wobec ZUS.

Po drugie: środki przyznawane na Fundusz Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu winny być w całości przekazywane do powiatu. Ich podział na poszczególne formy powinien odbywać się na posiedzeniu powiatowej rady zatrudnienia. W roku 2000 kwota środków przyznanych decyzją prezesa Krajowego Urzędu Pracy oraz zawartego kontraktu dla powiatu zwoleńskiego wyniosła 1 milion 879 tysięcy 787 zł. Powiatowy urząd pracy uregulował zobowiązania wobec pracodawców tylko w 63%, ponieważ w listopadzie prezes KUP wypowiedział zawarty kontrakt nie przekazując środków na pozostałe zobowiązania.

W roku 2001 decyzją prezesa KUP urzędowi pracy przyznano kwotę na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu w wysokości 910 tysięcy zł. Na 31 października 2001  r. zobowiązania z ubiegłego roku uregulowano w 58%, zaś w bieżącym roku nie zawierano żadnych umów zarówno na prace interwencyjne, jak i roboty publiczne. Ponadto urząd pracy ma zaległości w refundacji dla uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu. Z informacji otrzymanej od służb finansowych KUP w roku bieżącym zobowiązania te nie zostaną uregulowane. Tak więc w 2002 r., będą one wynosić około 600 tysięcy zł.

Po trzecie: środki przeznaczone przez wojewodę na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i samorządowej w urzędzie są tak niskie, że nie pokrywają podstawowych jego potrzeb. W roku bieżącym przyznano kwotę 409 tysięcy zł, natomiast na rok 2002 przewidziana jest kwota 376,3 tysiąca zł, która zapewnia tylko wypłaty wynagrodzeń dla pracowników. Liczba osób bezrobotnych na etat kalkulacyjny w urzędzie pracy wynosi na 31 października 2001 r. dwieście dziewięćdziesiąt jeden osób i jest jednym z największych wskaźników w kraju. Urząd wspomaga się zatrudniając pracowników do robót publicznych, ma to jednak negatywne odzwierciedlenie w dodatkowych kosztach, jak fundusz socjalny, trzynastka itp. Jest to również zjawisko negatywne, gdyż środki przyznane z Funduszu Pracy na roboty publiczne są "zjadane" na potrzeby utrzymania obsługi osób bezrobotnych.

Kierując się troską o dalsze funkcjonowanie tej jednostki samorządu terytorialnego, zwracamy się z prośbą o rozważenie zgłaszanych problemów w toku prac nad budżetem na rok 2002, ponieważ wszelkie wystąpienia w tych sprawach nie przyniosły dotychczas żadnych efektów.

Z wyrazami szacunku
Wiesława Sadowska
Zbigniew Gołąbek


Spis oświadczeń