Minister Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):
Warszawa, dnia 02.03.2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Odpowiadając na oświadczenie Senatora RP, Pana Witolda Gładkowskiego, złożone na 76. posiedzeniu Senatu w dniu 3 lutego 2005 r., przekazane przy piśmie Pana Marszałka Nr BPS/DSK-043-27/05 z dnia 10 lutego 2005 r., w sprawie podjęcia prac zmierzających do wypracowania instrumentów prawnych pozwalających na wsparcie osób dotkniętych szczególnymi zdarzeniami losowymi, przedstawiam następujące stanowisko:
Instrumenty prawne, zawarte w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) w stosunku do osób i rodzin, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego, zostały omówione w odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora złożone na 73. posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 2004 r. Rozwiązania te znane są Panu Senatorowi, co wynika z treści oświadczenia złożonego na 76. posiedzeniu Senatu.
Według propozycji zawartej w oświadczeniu, finansowanie szkód powstałych w wyniku szczególnie dotkliwych zdarzeń losowych (np. całkowite zniszczenie budynku mieszkalnego na skutek pożaru) w przypadku indywidualnych, nie spowodowanych klęską żywiołową lub ekologiczną, miałoby odbywać się ze środków budżetu państwa z udziałem budżetów gmin.
W dotychczasowej praktyce Rząd podejmował różne formy działania dla łagodzenia skutków nieprzewidzianych zjawisk, jak powodzie, ulewy, wichury, gradobicie, dostosowane do rozmiarów zjawiska i możliwości budżetu, łącznie z wykorzystaniem środków z rezerwy celowej budżetu państwa.
Jednakże celem rozwiązania zaproponowanego w oświadczeniu miałoby być nie tylko łagodzenie skutków powstałych strat, ale przede wszystkim ich wyrównywanie, i tym miałoby się różnić to rozwiązanie od dotychczas stosowanych.
Przyjęcie rozwiązania zaproponowanego przez Pana Senatora wiązałoby się z dodatkowymi kosztami dla budżetu. Przed podjęciem ewentualnych prac należałoby przeprowadzić rachunek ekonomiczny kosztów i znaleźć źródło ich sfinansowania. Dopiero wówczas, gdy okaże się, że w budżecie państwa są odpowiednie środki, można będzie rozpocząć prace nad założeniami koncepcji wspierania osób i rodzin dotkniętych w szczególny sposób zdarzeniami losowymi. Już z samego oświadczenia wynika, że "straty powstałe w wyniku zdarzeń losowych mają z reguły ogromne rozmiary", jednakże "pomoc państwa w likwidacji strat nie powinna nadmiernie obciążyć budżetu państwa".
Należałoby również zastanowić się, czy naprawienie przez budżet państwa powstałych szkód nie będzie prowadziło do nadużyć.
Nie wszystkie osoby poszkodowane w wyniku zdarzeń losowych wymagają pomocy finansowej ze strony państwa czy samorządu. Część osób posiada indywidualne ubezpieczenie mienia (budynków, mieszkań, ubezpieczenia rolnicze). Te osoby w przypadku wystąpienia zdarzenia mogą liczyć na zadośćuczynienie od firmy ubezpieczeniowej.
Zgłoszone przez Pana Senatora propozycje będą dyskutowane i brane pod uwagę przy najbliższej nowelizacji ustawy o pomocy społecznej.
MINISTER
z up.
Cezary Miżejewski
SEKRETARZ STANU