Oświadczenie


Minister Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 64. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 65):

Warszawa, dn. 12.07.2004 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 30 czerwca br., BPS/DSK-043-296-04, dotyczącym oświadczenia złożonego przez senatora Witolda Gładkowskiego podczas 64. posiedzenia Senatu w dniu 24 czerwca br., uprzejmie informuję, że nie uważam za wskazane popieranie a tym bardziej inicjowanie propozycji ingerowania w poselski projekt ustawy (druk nr 2964) w kierunku skrócenia czasu przeprowadzania akcji likwidacji zróżnicowania wskaźników kwot bazowych zastosowanych do obliczenia emerytur i rent przyznawanych w latach 1993-1998.

Likwidacja zróżnicowania kwot bazowych i dysproporcji w świadczeniach przyznawanych przed 1999 r. jest przedsięwzięciem kosztownym i w chwili obecnej państwa nie stać na przeprowadzenie takiej operacji w okresie krótszym niż zaproponowany w poselskim projekcie. Propozycja, aby podwyższanie wskaźnika kwoty bazowej i przeliczanie świadczeń odbywało się etapami, świadczy o racjonalnym podejściu autorów projektu do tego trudnego problemu. Za rozłożeniem w czasie tej operacji przemawiają też szacunkowe koszty przeliczania świadczeń przedstawione w uzasadnieniu projektu ustawy.

Uważam, że na akceptację zasługuje też kryterium, według którego określono terminy przeliczenia świadczeń. Decydować ma wiek świadczeniobiorcy a nie wysokość kwoty bazowej przyjętej do obliczenia jego emerytury lub renty. Dzięki temu najszybciej, bo już od dnia 1 marca 2005 r. zostałyby więc przeliczone emerytury i renty najstarszych świadczeniobiorców, którzy urodzili się przed 1919 r. Te osoby miałyby od razu przeliczone świadczenia od 100% kwoty bazowej.

Osoby młodsze, które urodziły się w latach 1919-1929, miałyby podwyższaną kwotę bazową stopniowo. Ich świadczenia byłyby więc przeliczane co roku od dnia 1 marca, poczynając od dnia 1 marca 2005 r. aż do dnia 1 marca 2008 r. od kwoty bazowej podwyższanej w każdym terminie o 2 punkty procentowe.

Osoby najmłodsze, które urodziły się po 1929 r., także miałyby stopniowo podwyższaną kwotę bazową, od której obliczono ich świadczenie z tym, że nastąpiłoby to w latach 2009-2011 (corocznie o dwa punkty procentowe).

Przedstawiona w poselskim projekcie metoda przeliczania świadczeń spowodowałaby, że przeciętna miesięczna podwyżka na osobę wyniosłaby:

Ogółem

Z tego w wieku (w styczniu 2005 r.)

86 lat i więcej

75-85 lat

74 lata i mniej

I etap - 2005 r. około 19,31 zł

około 78,55 zł

około 11,73 zł

-

II etap - 2006 r. - około 23,45 zł

-

około 23,45 zł

-

III etap - 2007 r. - około 23,47 zł

-

około 23,47 zł

-

IV etap - 2008 r. - około 13,62 zł

-

około 23,49 zł

około 10,88 zł

V etap - 2009 r. - około 21,39 zł

-

-

około 21,39 zł

VI etap - 2010 r. - około 21,56 zł

-

-

21,56 zł

VII etap - 2011 r. - około 21,86 zł

-

-

około 21,86 zł

Z powyższego zestawienia wynika, że dla najstarszych osób (w wieku co najmniej 86 lat), które pełną podwyżkę otrzymałyby już od 1 marca 2005 r., przeciętna miesięczna podwyżka świadczenia wyniosłaby około 78,55 zł. W przypadku osób w wieku 75-85 lat, w I etapie (tj. od dnia 1 marca 2005 r.) podwyżka wyniosłaby średnio 11,73 zł, a w ostatnim IV etapie (tj. od dnia 1 marca 2007 r.) - 23,49 zł. Osoby mające mniej niż 75 lat, w I etapie podwyżki (tj. od dnia 1 marca 2008 r.) otrzymałyby przeciętnie podwyżkę o około 10,88 zł miesięcznie, a w ostatnim etapie (od dnia 1 marca 2011 r.) o około 21,86 zł.

Z uwagi na przewidywany, znaczny koszt operacji wyrównania kwoty bazowej, warunkiem pomyślnego jej przeprowadzenia, bez niebezpieczeństwa nadmiernego obciążenia Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zagrażającego płynności finansowej, jest wcześniejsza zmiana mechanizmu waloryzacji, umożliwiająca uzyskanie oszczędności, które mogłyby być przeznaczone na sfinansowanie wyrównania kwoty bazowej.

Uważam zatem, że rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy (druk nr 2964) powinno nastąpić po uprzednim rozpatrzeniu przez Sejm RP rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 2492), w którym została przedstawiona nowa formuła waloryzacji, albo oba projekty powinny być rozpatrywane łącznie.

Z poważaniem

Krzysztof Pater


Oświadczenie