Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 24.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W nawiązaniu do Oświadczenia złożonego przez Senatora Witolda Gładkowskiego podczas 55 posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 2004 roku, przesłanego pismem Marszałka Senatu - znak: BPS/DSK-043-54/04 z dnia 3 lutego br., uprzejmie informuję;

Zgodnie z przepisami ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 25 lipca 2001 r. (Dz. U. Nr 113, poz. 1207 z późniejszymi zmianami) pogotowie ratunkowe realizuje świadczenia w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poprzez które należy rozumieć stan wywołany czynnikiem zewnętrznym lub przyczyną wewnętrzną prowadzącą do szybkiego pogarszania się zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być zagrożenie życia.

Jednocześnie zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późniejszymi zmianami), pogotowie ratunkowe udziela świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodujących zagrożenie życia.

Ponadto ustawa z dnia 6 grudnia 2002 roku o świadczeniu usług ratownictwa medycznego (Dz. U. Nr 241, poz. 2073) oraz akty wykonawcze mające zastosowanie do przepisów obowiązujących, określają zasady ich finansowania (jednostka rozliczeniowa, sposób kalkulacji cen itp.) oraz jednostki świadczące usługi medyczne.

W myśl art. 39 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391) obowiązkiem Narodowego Funduszu Zdrowia jest m.in. zabezpieczenie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, udzielanych w przypadku choroby, urazu, ciąży, połogu.

W związku z powyższym na Funduszu ciąży obowiązek zabezpieczenia świadczeń udzielanych przez zespoły ratownictwa medycznego oraz szpitalne oddziały ratunkowe. Tym samym w prowadzonym przez Fundusz postępowaniu konkursowym na rok 2004 pośród materiałów konkursowych udostępnione zostały świadczeniodawcom szczegółowe materiały informacyjne w rodzaju świadczeń zdrowotnych w zakresie zespołów ratownictwa medycznego, transportu noworodkowego karetką "N", umożliwiające złożenie oferty zainteresowanym świadczeniodawcom na danym terenie kraju.

Ponadto, zgodnie z Uchwałą nr 29/2004 z dnia 3 lutego 2004 roku Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie upoważnienia dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia do przeprowadzenia postępowań w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku oraz określenia przedmiotu postępowania, warunków wymaganych od świadczeniodawców oraz kryteriów oceny spełniania tych warunków, dyrektorzy poszczególnych Oddziałów Wojewódzkich Funduszu upoważnieni zostali do przeprowadzenia postępowania konkursowego i zawarcia umów w następujących zakresach:

Zabezpieczenie świadczeń w tychże zakresach pozwoli na realizację usług lekarskich o charakterze wizyt ambulatoryjnych i w domu chorego z wyłączeniem stanów nagłych i stanów bezpośredniego zagrożenia życia, a w szczególności w sytuacjach: utraty przytomności, upadków z wysokości, złamań, wypadków komunikacyjnych, nagłych zaburzeń świadomości, urazów wypadkowych powstałych w nagłych sytuacjach, nagłej duszności, porażenia prądem elektrycznym, porodu, dolegliwości związanych z ciążą, nagłych zachorowań w miejscu publicznym. W przypadku stwierdzenia podczas wizyty w ambulatoryjnym punkcie opieki, bądź podczas wizyty domowej o konieczności wezwania zespołu Ratownictwa medycznego lub kwalifikacji pacjenta do transportu sanitarnego wymagającego obecności lekarza, lekarz pozostaje w miejscu udzielania świadczenia do czasu przyjazdu zespołu. Jednocześnie należy podkreślić, że w podobnej sytuacji niedopuszczalne jest obciążenie pacjenta lub jego bliskich koniecznością uiszczenia opłat związanych z realizacją ww. świadczeń zdrowotnych.

Świadczenia udzielane w zakresie nocnej i świątecznej wyjazdowej oraz ambulatoryjnej opieki lekarskiej mogą być realizowane przez świadczeniodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391, z późn. zm.).

Ponadto uprzejmie informuję, że w wyniku interwencji Pana Senatora w sprawie zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w omawianych zakresach, zwróciłem się do Oddziałów Wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia w celu uzyskania danych związanych z aktualną sytuacją na terenie województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego, których to terenów dotyczą Pana zapytania zawarte w Oświadczeniu złożonym na 55 posiedzeniu Senatu.

Niniejszym informuję, że na terenie województwa zachodniopomorskiego świadczenia zdrowotne z zakresu nocnej i świątecznej opieki ambulatoryjnej i wyjazdowej oraz transportu sanitarnego w chwili obecnej realizowane są przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i od początku roku 2004 Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki Funduszu nie odnotował żadnych pisemnych skarg dotyczących ograniczenia dostępności do powyższych świadczeń.

W związku z inicjatywą Porozumienia Zielonogórskiego oraz uchwałą nr 29/2004 z dnia 3 lutego 2004 roku Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia, Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki prowadzi działania prowadzące do zabezpieczenia świadczeń w powyższym zakresie. Tym samym Oddział przekazał świadczeniodawcom stosowne aneksy do umów wprowadzone uchwałą nr 23/2004 z dnia 27 stycznia 2004 r. Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia. Jednocześnie po zakończeniu czynności związanych z podpisaniem ww. aneksów Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki Funduszu zobowiązuje się do niezwłocznego przedstawienia Ministrowi Zdrowia informacji o aktualnej formie zabezpieczenia świadczeń poza godzinami podstawowej działalności oraz transportu sanitarnego - realizowanych przez podmioty na terenie objętym właściwością Oddziału.

Natomiast z informacji przekazanych przez Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w chwili obecnej realizowane jest zabezpieczenie świadczeń zdrowotnych z zakresu całodobowej opieki ambulatoryjnej, wyjazdowej i transportu sanitarnego na zasadach określonych w Porozumieniu Zielonogórskim. Obecny etap prac Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Funduszu polega na rozsyłaniu aneksów do świadczeniodawców i w późniejszym etapie analizowaniu powziętych decyzji przez poszczególne podmioty realizujące świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Ponadto, Oddział przewiduje w drodze rokowań zabezpieczyć tereny, które pozostaną bez opieki całodobowej świadczonej przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.

Mając na uwadze powyższe pragnę podkreślić, że oczekuję na informacje Funduszu dotyczące sposobu zabezpieczenia w zakresie nocnej i świątecznej ambulatoryjnej opieki lekarskiej, nocnej i świątecznej wyjazdowej opieki lekarskiej oraz transportu sanitarnego w poszczególnych Oddziałach Wojewódzkich Funduszu wg stanu na dzień 16 lutego 2004 roku oraz podobnej informacji dotyczącej stanu na 14 dni po rozstrzygnięciu konkursu ofert na te świadczenia.

Jednocześnie dziękuję za zainteresowanie powyższym problemem oraz przedstawione przez Pana Senatora uwagi i postulaty w przedmiotowej sprawie.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie