Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):
Warszawa, 12.01.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszał
W odpowiedzi na pismo znak pisma BPS/DSK-043-553/03 z dnia 16 grudnia 2003 roku przekazujące oświadczenie złożone przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego na posiedzeniu Senatu w dniu 11 grudnia 2003 r. proszę przyjąć następujące wyjaśnienia:
Stan zdrowia ludności w każdym kraju, jest efektem oddziaływania wielu czynników, nie zawsze bezpośrednio, czy nawet pośrednio, zależnych od samego człowieka. Wśród nich wyróżnia się: styl życia, uwarunkowania biologiczne, uwarunkowania środowiskowe oraz jakość systemu ochrony zdrowia. Celem polityki zdrowotnej jest utrzymanie i poprawa zdrowia społeczeństwa. Podstawą do podejmowania działań jest analiza sytuacji zdrowotnej ludności. Wskaźniki stanu zdrowia wykorzystywane są także d
la ewaluacji tych działań. Należy zaznaczyć, że w państwach o zdecentralizowanym systemie zarządzania, do którego dąży także Polska, polityka zdrowotna prowadzona jest na wielu poziomach. Jest to podejście zgodne z aktualnymi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), zawartymi w strategii "Zdrowie dla wszystkich w XXI wieku".Wynikiem wdrożenia powyższej strategii WHO w naszym kraju jest przyjęty przez Radę Ministrów dnia 3 września 1996 roku Narodowy Program Zdrowia (NPZ). Realizatorami NPZ są 23 resorty i urzędy centralne oraz podległe im instytucje. Program określa osiemnaście celów operacyjnych, których realizacja powinna osiągnąć nadrzędny cel strategiczny "Poprawę zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności".
Efektem prac Międzyresortowego Zespołu Koordynacyjnego Narodowego Programu Zdrowia (powołanego Zarządzeniem nr 26 Prezesa Rady Ministrów z 1998 roku) są kolejne coroczne sprawozdania. Dane, będące rezultatem corocznego monitorowania, odniesione do wskaźników z lat poprzednich, wykazują
efekty wdrożenia programu.Sprawozdanie z realizacji zadań wykonanych w ramach celu nr 15 "Usprawnienia wczesnej diagnostyki i zwiększenia efektywności leczenia nowotworów złośliwych" określa uzyskane wyniki w zakresie następujących zadań:
1. Zwiększenia świadomości potrzeby i upowszechnienia umiejętności wykonywania badań umożliwiających wczesne wykrycie raka sutka oraz chorób prowadzących do jego wystąpienia.
2. Spowodowania wzrostu udziału rozpoznań przedinwazyjnego raka sutka o 2% rocznie.
3. Zwiększenie częstości badań cytologicznych wymazów z szyjki macicy u kobiet do 60 roku życia. Roczny przyrost częstości wymazów powinien co najmniej 2%.
4. Stworzenie ośrodków wykonujących przesiew w kierunku sutka przy filiach Instytutu Onkologii oraz większości innych makroregionów oraz zaopatrzenia ich w niezbędną aparaturę diagnostyczną.
5. Upowszechnienie badań cytologicznych u kobiet w wieku 18-60 lat.
Choroby nowotworowe niezmiennie od wielu lat są drugą co do częstości przyczyną zgonów. W 2001 roku z powodu nowotworów zmarło w Polsce 86 431 osób, w tym 48 928 mężczyzn i 37 503 kobiety. Od początku lat 90 trend wzrostu umieralności z powodu nowotworów złośliwych wykazuje zahamowanie. Współczynniki umieralności z powodu nowotworów zarówno u mężczyzn jak i kobie
t pozostają na tym samym poziomie. Wzrost bezwzględnej liczby zgonów wynika ze zmian w strukturze wieku polskiej populacji, a wzrost odsetka zgonów nowotworowych jest wynikiem zmniejszającego się udziału zgonów z powodu chorób układu krążenia.Zadawalające efekty uzyskano w zakresie doskonalenia metod rozpoznawania i wykrywania trudno rozpoznawalnych nowotworów np. trzustki, mózgu, jak również wdrożenia skuteczniejszego ich leczenia. Wynikiem coraz lepszej wykrywalności nowotworów we wczesnych stadiach ich
rozwoju, obserwuje się wzrost liczby nowych zachorowań jak i liczby zgonów. Wczesne rozpoznawanie umożliwia jednak poprawą wyników leczenia tj. uzyskania lepszych wyników leczenia w postaci 5-letnich przeżyć bez objawów choroby nowotworowej. Wzrost zachorowań na nowotwory złośliwe w Polsce uwarunkowany jest wciąż niekorzystnymi postawami prozdrowotnymi społeczeństwa polskiego m. in.: paleniem papierosów, piciem alkoholu oraz niewłaściwym odżywianiem. Postępująca urbanizacja sprzyja wzrostowi czynników kancerogennych.W podsumowaniu realizacji zadań w latach 1996-2001 wykonanych w celu "Usprawnienia wczesnej diagnostyki i zwiększenia efektywności leczenia nowotworów złośliwych" stwierdzono poprawę w wielu wskaźnikach, które uznano, jako najważniejsze do monito
rowania realizacji Narodowego Programu zdrowia.Ponadto uprzejmie informuję, że w Polsce od 1952 roku istnieje obowiązek zgłaszania zachorowań na nowotwory złośliwe. Lekarz rozpoznający lub stwierdzający podejrzenie nowotworu złośliwego na karcie MZ/N-1A przekazuje sprawozdanie do wojewódzkiego rejestru nowotworów złośliwych. Wojewódzki rejestr nowotworów w ciągu 35 dni po zakończeniu kwartału przekazuje kwartalne sprawozdanie do Krajowego Rejestru Nowotworów - Centrum Onkologii Instytut im. Marii Skłodows
kiej-Curie.Nadzór merytoryczny nad jakością usług medycznych sprawuje Zespół Konsultantów Krajowych i Wojewódzkich z zakresu onkologii klinicznej i chemioterapii. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 25 października 2002 roku w sprawie konsultantów krajowych i wojewódzkich (Dz.U. Nr 188, poz. 1582) do zadań konsultanta krajowego należy m.in. "wydawanie opinii o stosowanym postępowaniu diagnostycznym, leczniczym i pielęgnacyjnym w zakresie jego zgodności z aktualnym stanem wiedzy, z uwzględnien
iem metod i środków". Rejestr nowotworów oraz statystyka chorobowości szpitalnej Mz/Szp-11 stanowią jedno z ważnych narzędzi wykorzystywanych do ceny efektów leczenia w poszczególnych ośrodkach.Sytuacja epidemiologiczna w zakresie umieralności z powodu now
otworów jest nadal bardzo niekorzystna w porównaniu z krajami Unii Europejskiej.Uzyskanie dotychczasowych wyników nie jest jednak zasługą wyłącznie specjalistycznych ośrodków. Uzyskane efekty są zasługą środowisk medycznych, które świadczą usługi na wszystkich poziomach organizacji ochrony zdrowia. Cenny wkład pracy w tym zakresie należy do promotorów zdrowia, inicjatyw społecznych podejmowanych na szczeblu lokalnym w zakresie programów profilaktycznych, organizacji pozarządowych i in. Wyniki w zakresie p
oprawy stanu zdrowia społeczeństwa zależą od działań wielosektorowych i nie ograniczają się wyłącznie do resortu ochrony zdrowia.Z poważaniem
Leszek Sikorski