Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego
, złożonym na 46. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 48):Warszawa, 2003-11-17
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W związku ze złożonym podczas 46 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 9 października 2003 r. oświadczeniem Senatora RP Witolda Gładkowskiego dotyczącym połączeń kolejowych na terenie Pomorza Zachodniego uprzejmie informuję, że panu Senatorowi RP zostały udzielone przez spółkę PKP Intercity Sp. z o.o. szczegółowe wyjaśnienia w tej sprawie, które pozwolę sobie załączyć.
Jednocześnie wyjaśniam, że PKP Intercity jest spółką prawa handlowego świadczącą usługi przewozowe w pociągach kwalifikowanych, które z budżetu państwa otrzymują jedynie wyrównanie straty powstałej w wyniku wykonywania przewozów osób podróżujących ze zniżką ustawową. Decyzje dotyczące kur
sowania pociągów kwalifikowanych mają na celu zapewnienie zysku względnie co najmniej pokrycie kosztów. Decyzje w tym zakresie podejmowane są na podstawie szczegółowych analiz ekonomicznych i badań marketingowych. Spółka nie może z tych też względów utrzymywać nierentownych połączeń.Mając na uwadze to jak duże znaczenie dla regionu ma utrzymanie połączenia ze stolicą kraju, przez PKP Intercity sp. z o.o. przedstawione zostały propozycje rozwiązania przedmiotowego problemu. Oczekując na stanowisko władz regionu ww. przewoźnik kolejowy ze swej strony deklaruje gotowość do współpracy w celu wypracowania rozwiązania satysfakcjonującego lokalną społeczność.
Pragnę poinformować, iż z inicjatywy Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Grzegorza Niskiego w końcu miesiąca listopada br. przewidziane jest w powyższej sprawie spotkanie pomiędzy władzami miasta i regionu oraz przedstawicielami przewoźników Grupy PKP S.A., przy udziale zainteresowanych parlamentarzystów i przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury.
Ponadto informuję, że aktualnie prowadzone są prace mające na celu wypracowanie skutecznych rozwiązań umożliwiających przeprowadzenie dalszej reformy funkcjonowania kolejowych przewozów pasażerskich. Zmiana zasad finansowania tych przewozów, wynikająca z nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego uchwalonej przez Sejm RP w dniu 13 listopada br. powoduje, iż konieczne jest wypracowanie takie modelu funkcjonowania przewozów zgodnie, z którym samorządy województw będą miały decydujący wpływ na zakres wykonywanych przewozów i zaspokojenie podstawowych potrzeb społeczności lokalnych, przy jednoczesnym uwzględnieniu kosztów i możliwości współfinansowania tej działalności.
Z poważaniem
Maciej Leśny