Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 27 sierpnia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Ustosunkowując się do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, pragnę poinformować, że patriotyczne wychowanie młodego pokolenia jest jednym z najważniejszych zasad polskiego systemu oświaty.

W pełni zgadzam się z twierdzeniem, że ważnym elementem kształtowania postaw patriotycznych jest znajomość godła, barw i hymnu Rzeczypospolitej. Realizacji tego zadania służy umieszczenie w Podstawie programowej kształcenia ogólnego obowiązku zapoznawania uczniów z symbolami państwowymi.

Już w nauczaniu zintegrowanym w klasach I - III szkoły podstawowej zapisany został obowiązek zapoznania dzieci z tematem Ojczyzna, jej symbole i święta narodowe. Ten sam temat, w nieco innej redakcji znajduje się w treściach kształcenia klas IV - VI szkoły podstawowej, przed którą postawione zostało zadanie zapoznanie z symbolami narodowymi i państwowymi oraz kształtowanie szacunku wobec nich. W gimnazjum poza zapoznaniem uczniów z historią Legionów Polskich we Włoszech i genezą Mazurka Dąbrowskiego, przed szkołą postawiono zadanie: stawianie wymagań w zakresie właściwej postawy uczniów wobec godła i hymnu państwowego.

Przedstawione zadania realizowane przez szkołę w celu zapoznania z hymnem państwowym i kształtowaniem szacunku dla niego składają się z dwóch rodzajów działań:

- jednym z nich jest nauczenie tekstu i melodii Mazurka Dąbrowskiego,

- drugi, nie mniej ważny z punktu widzenia wychowawczego, zapoznanie uczniów z genezą i historią naszego hymnu.

Załączony przez Pana Senatora Gładkowskiego do oświadczenia raport z sondażu, mimo tego, że jak stwierdzają jego autorzy nie spełnia wszystkich wymagań pogłębionego badania problemu, zmusza do refleksji. Uzasadnia wysuniętą w oświadczeniu tezę, że uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum znają tekst hymnu państwowego w stopniu niezadowalającym, jednocześnie pokazuje, że zaledwie nieco ponad 4% uczniów nie zna genezy Mazurka Dąbrowskiego.

Dziękuję Panu Senatorowi za zwrócenie uwagi na problemy znajomości hymnu i wiedzy o jego genezie wśród naszych uczniów. Obecnie upowszechniany jest we wszystkich szkołach multimedialny pakiet edukacyjny Moja Polska opracowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i opublikowany przy wsparciu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zestaw ten zawiera materiały dydaktyczne i informacje związane z wychowaniem obywatelskim i patriotycznym. Wśród nich znajduje się również tekst hymnu państwowego oraz Krótka historia symboli narodowych. Ponadto we wszystkich kontaktach z kuratorami oświaty jest podnoszony problem nadzoru pedagogicznego nad realizacją zadań wychowawczych szkoły, w tym związanych ze znajomością godła, barw i hymnu Rzeczypospolitej Polskiej oraz dumy z bycia Polakiem.

Z poważaniem

wz. Ministra

Sekretarz Stanu

Franciszek Potulski


Oświadczenie