Oświadczenie


Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):

Warszawa, 2003-04-29

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 8 kwietnia 2003 roku znak: BPS/DSK-043-151-03, przy którym został przekazany tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Witolda Gładkowskiego podczas 37. posiedzenia Senatu RP w dniu 3 kwietnia 2003 roku w sprawie realizacji ustawy z dnia 8 czerwca 2001 roku o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (Dz.U. Nr 73, poz. 764 zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 46 poz. 392) - pozwalam sobie przedstawić następujące wyjaśnienia w tej sprawie.

Zgodnie ze znowelizowaną treścią przepisu art. 2 omawianej ustawy starosta, po zasięgnięciu opinii właściwego nadleśniczego oraz w uzgodnieniu z wójtami (burmistrzami, prezydentami miast), Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, określa ogólną powierzchnię gruntów rolnych - zwaną "rocznym limitem zalesienia" - które w następnym roku mogą być przeznaczone do zalesienia na obszarze powiatu.

Cytowany przepis w tym brzmieniu obowiązuje od dnia 1 kwietnia 2003 r. Nie było więc możliwości ustalenia limitu zalesienia na rok 2004 w terminie określonym w ustawie, ponieważ, brak było podstawy prawnej w tym zakresie.

Z tego względu ustalenie limitu zalesienia na 2004 rok nastąpi w terminie późniejszym. Przewiduje się, że będzie to możliwe w drugim półroczu br. po rozpoczęciu prac nad projektem budżetu Państwa na 2004 r.

Z kolei z treści przepisu art. 3 ust. 1 ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia wynika, że grunt rolny będący częścią gospodarstwa rolnego lub stanowiący jego całość może być przeznaczony do zalesienia, jeżeli jest m. innymi gruntem położonym na stoku o średnim nachyleniu powyżej 15% i jeżeli jest przewidziany do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Wniosek właściciela gruntu o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntu rolnego do zalesienia zgodnie z wymogami przepisu art. 3 ust. 6 musi zawierać wypis i wyrys z operatu ewidencji gruntów oraz przewidywane terminy rozpoczęcia i zakończenia zalesiania. Ustawa nie określa natomiast, kto powinien wykazać, że grunt wnioskowany do zalesienia położony jest na stoku o średnim nachyleniu powyżej 15%.

Uważam zatem, że w takim przypadku wnioskodawca na własny koszt powinien zlecić wykonanie pomiarów potwierdzających położenie gruntu na stoku o nachyleniu powyżej 15%.

Natomiast z treści przepisu art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 8 czerwca 2001 roku o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia wynika, że koszty wskazania w terenie granic gruntów klasy VIz, VI lub V, sprawdzenia zalesienia i wykonania pomiaru powierzchni zalesionej pokrywa starosta ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Wymieniony przepis nie wskazuje sposobu określenia tych kosztów. Nie można również w sposób jednolity dla całego kraju określić stawek jednostkowych na te prace. Wykonanie tych zadań przez starostę powinno zatem odbywać się na zasadach wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, najlepiej w trybie zapytania o cenę lub z wolnej ręki.

Z poważaniem

MINISTER

Z up.

Andrzej Chodkowski

PODSEKRETARZ STANU


Oświadczenie