Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 7. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 7), przekazał Minister Zdrowia:
Warszawa, dnia 8.03.2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego na 7 posiedzeniu Senatu w dniu 30 stycznia 2002 r. przesłanym przy piśmie z 5 lutego 2002 r. (LP/043/19/02/V w sprawie wdrożenia programu "Monitoring ordynacji leków w Zachodniej Regionalnej Kasie Chorych" przekazuję uprzejmie informacje w tej sprawie.
Sprawę zaopatrzenia w leki i materiały medyczne reguluje ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z dnia 6 lutego 1997 r. (Dz.U. Nr 28 z późn. zm.) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia, który na podstawie art. 37 i 39 ustala wykazy leków refundowanych.
Obecnie obowiązują rozporządzenia Ministra Zdrowia z 23 maja 2001 r. w sprawie wykazu leków podstawowych i uzupełniających oraz wysokości odpłatności za leki uzupełniające oraz w sprawie wykazu chorób oraz wykazu leków, preparatów diagnostycznych i sprzętu jednorazowego użytku, które ze względu na te choroby mogą być przepisywane bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością (Dz.U. Nr 54 z późn. zm.).
Ustawa przewiduje pokrywanie przez Kasy Chorych kosztów leczenia osobom ubezpieczonym za leki, preparaty diagnostyczne i sprzęt jednorazowego użytku określone wymienionymi rozporządzeniami.
Jednocześnie cytowana ustawa zobowiązała Ministra Zdrowia do ustalania limitów cen na leki znajdujące się w wykazach leków refundowanych.
Limity są ustalane dla leków o tej samej nazwie międzynarodowej oraz dla leków o analogicznym mechanizmie i zakresie działania terapeutycznego, na podstawie ceny najtańszego leku w danej grupie. Lek, który mieści się w limicie ceny pacjent otrzymuje bez dopłaty, do pozostałych leków z danej grupy, których ceny są wyższe od ustalonego limitu obowiązuje dopłata, którą
wnosi pacjent.Pomimo podjętych działań dyscyplinujących gospodarkę lekami, koszy ponoszone przez Kasy Chorych na refundację leków wzrastają, również dopłaty do leków pacjentów są zbyt wysokie. W związku z tym niektóre Kasy Chorych w ramach nadzoru nad budżetem podejmują działania mające na celu obniżanie kosztów refundacji. Działania polegające na wprowadzaniu odpowiednich systemów organizacyjnych, jak również nadzoru nad ordynacją lekarską są uzasadnione. Wybór leku, aby był racjonalny powinien uwzględni
ać obok skuteczności także koszt kuracji, nie uwzględnianie tych elementów prowadzi m.in. do stałego wzrostu wydatków na refundację.Do działań racjonalizujących gospodarkę lekami należy m.in. monitoring ordynacji leku oraz wprowadzanie receptariuszy lecznictwa ambulatoryjnego zawierających leki do stosowania w poszczególnych jednostkach chorobowych zalecane do przepisywania pacjentom przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Prawidłowo prowadzona farmakoterapia może być prowadzona przy zastosowaniu tańs
zych leków generycznych, które mogą stać się postawą do opracowania receptariuszy.Nie ma ustaleń prawnych określających zasady tworzenia receptariuszy. Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym nie nadaje obecnie Ministrowi uprawnień do wprowadzenia określonych i jednolitych procedur dla Kas Chorych. Minister Zdrowia działając w ramach posiadanych uprawnień określa wykazy leków refundowanych w ramach środków finansowych przeznaczonych przez Kasy Chorych na dopłaty do leków.
Uprzejmie informuję Pana Senatora że podjąłem działania mające na celu poprawę sytuacji w systemie opieki zdrowotnej. Zaproponowane zostały zmiany do dotychczasowych rozwiązań, które okazały się niekorzystne dla funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Najważniejsze zadania zostały ujęte w programie pt. "Narodowa Ochrona Zdrowia", który wskazuje strategiczne kierunki działań, jakie podejmować będzie Ministerstwo Zdrowia w latach 2002 - 2003. Zmiany dotyczą przekształceń w podstawowej opiece zdrowotnej i wprowadzeniu analizy ko
sztów do zakładów opieki zdrowotnej. Zostanie to zrealizowane poprzez wprowadzenie Rejestru Usług Medycznych polegającym na zbieraniu i przetwarzaniu danych o wykonanych usługach medycznych i wydanych lekach.W wyniku wprowadzenia tego programu będzie możliwe monitorowanie ordynacji lekarskich, przeprowadzanie analiz zapotrzebowania na leki i wydatków ponoszonych przez Kasy Chorych - w tym na dopłaty do leków.
Przewiduję, że efekty funkcjonowania systemu oraz widoczne korzystne skutki finansowe wynikające z jego wprowadzenia odczuwalne będą dopiero w roku 2003.
Jednakże, aby zawarte w programie zadania mogły być zrealizowane niezbędne jest przywrócenie Ministrowi Zdrowia uprawnień do prowadzenia określonej polityki zdrowotnej państwa.
Dziękuję Panu Senatorowi na nadesłane informacje w sprawie wdrożenia programu "Monitoring ordynacji leków w ZRKCh". Będę zobowiązany za nadesłanie bliższych informacji w tej sprawie. Uwagi i koncepcje zostaną przekazane do rozważenia i ewentualnego wykorzystania w dalszych praca
ch nad wdrożeniem programu "Narodowa Ochrona Zdrowia".Mariusz Łapiński