Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Gierka, złożone na 9. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8):
Warszawa, 2002-03-26
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając z upoważnienia Pana Marka Pola, Ministra Infrastruktury, na oświadczenie Pana Adama Gierka, Senatora RP, w sprawie wyjaśnienia problemu powiązania komunikacyjnego miast Jaworzna, Libiąża i Chełmka z autostradą A4 Kraków - Katowice, uprzejmie proszę o przyjęcie następującego stanowiska:
Rządowy program "Infrastruktura - klucz do rozwoju" zakłada zniesienie systemu poboru opłat w postaci myta za przejazd autostradami na rzecz opłat winietowych. Jednym z ważniejszych motywów rezygnacji z myta na rzecz winiet było związane z tym zwiększenie dostępności autostrad.
W związku z powyższym ograniczenia we włączaniu się mieszkańców Jaworzna i pobliskich rejonów do ruchu na autostradzie zostaną zlikwidowane z chwilą wprowadzenia winiet. Dotyczy to zarówno węzła Jeleń, zamkniętego przez koncesjonariusza ze względu na możliwość omijania przez lokalnych użytkowników pobliskiego punktu poboru opłat, jak i pozostałych węzłów na autostradzie A4 (Katowice - Kraków).
Informuję, że wspomniany w oświadczeniu Pana Senatora brak podstawowych elementów infrastruktury na autostradzie A4 - między innymi barier ochronnych, ekranów akustycznych i parkingów - jest konsekwencją niezgromadzenia do tej pory przez koncesjonariusza odpowiednich środków na realizację drugiego etapu robót. Pierwszy etap objął przede wszystkim montaż urządzeń do poboru opłat.
W ramach drugiego etapu planuje się, między innymi, montaż i budowę powyższych elementów infrastruktury oraz remont mostów. Dopiero w następnym etapie robót - którego termin rozpoczęcia uwarunkowano wielkością środków z poboru opłat za przejazd - przewidziano przebudowę węzła w Byczynie.
Pragnę zapewnić Pana Marszałka, że aktualnie trwają w resorcie intensywne prace nad ostatecznym kształtem systemu winietowego oraz nad dokonaniem kierunkowych rozwiązań dotyczących koncesji udzielonych AWSA, GTC i Stalexportowi.
W krótkim czasie po podjęciu decyzji odnośnie powyższych kwestii, będą możliwe jednoznaczne rozstrzygnięcia w zakresie połączenia komunikacyjnego Jaworzna i okolic z autostradą A4 oraz uzupełnienia infrastruktury autostradowej.
Z wyrazami szacunku
Mieczysław Muszyński