Minister Edukacji i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Bernarda Drzęźli, złożonym na 20. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 18):
Warszawa, 24 lipca 2002 r.
Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na Pana pismo z dnia 10 lipca br., znak LP/043/250/02/V, przesyłające oświadczenie złożone przez Pana Senatora Bernarda Drzęźlę podczas 20. Posiedzenia Senatu RP w dniu 5 lipca 2002 r. przedstawiam stanowisko dotyczące treści tego oświadczenia.
Podzielam pogląd Pana Senatora Drzęźli o korzystnym wpływie odpowiednich ofert stypendialnych na promocję kraju i rozwój stosunków międzynarodowych w innych dziedzinach. Z pewnością stypendia rządowe są niezwykle atrakcyjną, ale też i bardzo kosztowną ofertą współpracy, co w obecnych uwarunkowaniach budżetowych państwa należy szczególnie uwzględniać i na co zwraca także uwagę Pan Senator Drzęźla.
Resort edukacji przykłada i przykładał w przeszłości dużą wagę do współpracy z wymienionymi w oświadczeniu Pana Senatora krajami, prowadząc wobec nich aktywną politykę stypendialną stosownie do posiadanych możliwości finansowych.
Współpraca ta prowadzona jest od lat na podstawie umów rządowych o współpracy kulturalno-naukowej, programów wykonawczych do ich bądź porozumień i bezpośrednich uzgodnień między ministerstwami edukacji. Obecnie przygotowywane jest w tej sprawie Porozumienie o współpracy z Ministerstwem Edukacji Federacji Rosyjskiej.
W załączeniu przekazuję szczegółowe dane statystyczne obrazujące aktualną skalę wymiany z Federacją Rosyjską, Chińską Republiką Ludową, Socjalistyczną Republiką Wietnamu i Ukrainą. Jak wynika z nich, wielkość wymiany - jak na możliwości budżetowe naszego kraju - jest znaczna. Zwraca przy tym uwagę występująca w tym zakresie asymetria i zdecydowanie większa liczba przyjazdów do Polski niż wyjazdów do wymienionych wyżej krajów w celach kształcenia.
Ponadto, dane te nie obejmują całej wymiany akademickiej prowadzonej w ramach współpracy międzyuczelnianej na podstawie bezpośrednich uzgodnień, umów i porozumień. jest to szczególnie perspektywiczny i pożądany kierunek działań ze względu na autonomię szkół wyższych, pozwalającą w sposób najbardziej adekwatny
do potrzeb dydaktycznych, naukowych i badawczych uczelni dostosować zakres i formy współpracy.Pragnę zapewnić, że resort edukacji będzie dokładał starań, by stosownie do możliwości budżetowych państwa, współpracę z powyższymi krajami w dziedzinie oświaty i szkolnictwa wyższego ożywić i z korzyścią dla każdej ze stron rozszerzyć.
Z poważaniem
wz. MINISTRA
SEKRETARZ STANU
Tomasz Goban-Klas