Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 61):
Warszawa, 19.05.2004 r.
Pan
Longin PASTUSIAK
Marszałek Senatu RP
W nawiązaniu do pisma znak BPS/DSK-043-189-04 z dnia 21 kwietnia br. skierowanego do Prezesa Rady Ministrów pana Leszka Millera, przekazującego oświadczenie Pana Senatora Kazimierza Drożdża w sprawie zmian w zakresie kompetencji resortów gospodarczych, przedkładam stanowisko w przedmiotowej sprawie.
W oświadczeniu skierowanym na 60 posiedzeniu Senatu w dniu 16 kwietnia br. do Prezesa Rady Ministrów, Pan Senator Kazimierz Drożdż przedstawił m.in. następujące pr
opozycje i sugestie.Wskazując na znaczne ograniczenie zakresu oraz potencjału sektora państwowego w gospodarce, Pan Senator wyraził pogląd o celowości rozważenia daleko idących zmian w organizacji i funkcjonowaniu administracji rządowej w obszarze objętym działem Skarb Państwa.
Pan Senator stwierdza, że prowadzona w stosunkowo długim okresie prywatyzacja państwowych podmiotów gospodarczych, spowodowała zmniejszenie wartości majątku Skarbu Państwa. Zmniejszyła się liczba i wartość udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz liczba jednostek organizacyjnych, w których Skarb Państwa posiada udziały, w tym większościowe. W związku z tym bezzasadne jest dalsze funkcjonowanie urzędu Ministra Skarbu Państwa.
Zadania przypisane Ministrowi Skarbu Pastwa ustawą z dnia 8 sierpnia 1996 roku o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (z późniejszymi zmianami) mogą być, zdaniem Pana Senatora, z powodzeniem realizowane przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy, tym bardziej, że urząd ten, od dłuższego czasu
sprawuje nadzór właścicielski nad grupą spółek o szczególnym znaczeniu dla gospodarki. Natomiast niektóre funkcje odnoszące się do jednostek nadzorowanych przez innych ministrów, powinny być przekazane do realizacji przez tych ministrów. Sprawy zbiorczej ewidencji mienia Skarbu Państwa najkorzystniej byłoby przypisać resortowi finansów, który jest wyspecjalizowany i w kontroli danych bilansowych i w sposobie zbiorczego prowadzenia ewidencji tych danych. Ponadto Pan Senator proponuje racjonalizację zatrudnienia pracowników delegatur Ministra Skarbu Państwa, poprzez podporządkowanie ich właściwym terytorialnie urzędom wojewódzkim, a także przyspieszenie przekształceń własnościowych w jednostkach naukowo-badawczych.Sugerowane przez Pana Senatora rozwiązania zmierzają w intencji autora do likwidacji zbędnych struktur administracyjnych.
Podzielając wyrażoną w omawianym oświadczeniu troskę o jakość, efektywność i sprawność funkcjonowania administracji rządowej, a także identyfikując się z poglądem o potrzebie likwidacji przerostów administracyjnych tam, gdzie rzeczywiście one występują, trudno się jednak zgodzić z postawioną w oświadczeniu tezą o zasadności likwidacji urzędu Ministra Skarbu Państwa.
Odnośnie propozycji i sugestii Pana Senatora prezentuję następując
e stanowisko:1. Sformułowana przez Pana Senatora teza o ograniczeniu zadań Ministra Skarbu Państwa z uwagi na zmniejszenie się udziału sektora państwowego w gospodarce nie jest prawdziwa i świadczy o tym, że rola Ministra Skarbu Państwa w dalszym ciągu kojarzona jest wyłącznie z procesem prywatyzacji. Założenie takie odbiega w znaczący sposób od przyjętych w ramach reformy gospodarki i administracji państwowej regulacji prawnych oddzielających od regulacyjnych funkcji państwa, funkcje związane z zarządzan
iem mieniem Skarbu Państwa. Regulacje te wynikają z zasad nadzoru korporacyjnego OECD w zakresie odnoszącym się do sektora państwowego, głoszących koncentrację funkcji właścicielskich w jednym organie, w celu zapewnienia wykonywania tych funkcji w sposób niezależny, profesjonalny i efektywny, zabezpieczający przed częstą ingerencją ze strony ministrów sektorowych. Systemowa konstrukcja jednolitej reprezentacji interesów majątkowych Skarbu Państwa jest zgodna z doktryną prawa państwowego krajów o wysoko rozwiniętej gospodarce rynkowej. Rozwiązanie takie ma służyć wykonywaniu praw własności państwowej w sposób jednolity i spójny, a zarazem nie zakłócający działania zdrowych mechanizmów rynkowych. Rozdzielenie funkcji regulacyjnej od funkcji gospodarowania mieniem państwowym jest istotnym elementem zapewnienia odpowiednich warunków dla sprawowania jednolitego nadzoru nad sposobem wykonywania praw własności w jednoczesnej zgodzie z interesem państwa i regułami rynkowymi. Wykonywanie obu tych funkcji przez wiele organów administracji państwowej służyłoby natomiast tworzeniu warunków do powstawania nieprzejrzystych reguł gospodarowania własnością państwową oraz prywatyzacji - wskutek stosowania zróżnicowanych kryteriów podejmowania decyzji zarządczych i wielości standardów proceduralnych, wynikających z odmiennej kultury organizacyjnej poszczególnych urzędów oraz specyfiki realizowanych przez te urzędy zadań z zakresu administracji.2. Kurczenie się zasobów prywatyzacyjnych oraz finalizacja rządowych programów restrukturyzacyjnych, realizowanych - na zasadzie wyjątku od reguły - w zdominowanych jeszcze przez państwo dziedzinach gospodarki (górnictwie, hutnictwie, przemyśle zbrojeniowym) przez inne niż Minister Skarbu Państwa organy administracji rządowej, nie mogą być
w tych warunkach uznane za racjonalny i uzasadniony argument przemawiający za likwidacją urzędu Ministra Skarbu Państwa - organu, który zgodnie z wykonaną w podstawowym zakresie dyspozycją art. 218 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, jest obecnie głównym ogniwem organizacji Skarbu Państwa, odpowiedzialnym za jego jednolite reprezentowanie oraz za zarządzanie mieniem i realizację interesów państwa w obrocie gospodarczym z jednoczesnym poszanowaniem równoprawnej pozycji swoich partnerów - prywatnoprawnych przedsiębiorców krajowych i zagranicznych.3. Zakładane na koniec 2006 roku zmniejszenie przez prywatyzację udziału własności państwowej w majątku narodowym do poziomu 15-20% jest trudnym i skomplikowanym zadaniem, co potwierdzają doświadczenia Francji i Niemiec. Każdy przypadek prywatyzacji wymaga czasu oraz odpowiednich zabiegów modernizacyjnych, poprzedzających akt sprzedaży. Potrzebny jest do tego odpowiednio przygotowany, profesjonalny aparat umożliwiający realizację założonych celów, m.in. uzyskanie
zaplanowanych na najbliższe lata przychodów z prywatyzacji (w 2004 roku - 8,8 mld zł).4. O skali zadań realizowanych przez resort Skarbu Państwa mogą świadczyć następujące dane według stanu na koniec 2003 roku. Przede wszystkim w nadzorze właścicielskim Ministra Skarbu Państwa nadal pozostaje 1.660 spółek, w których wykonuje on prawa z akcji, w tym:
- 478 jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o wartości kapitału zakładowego ponad 26 mld zł,
- 1.181 spółek z częściowym udziałem Skarbu Państwa o wartości kapitału zakładowego ponad 42 mld zł, w tym udział Skarbu Państwa wynosi 10,8 mld zł.
Liczba spółek Skarbu Państwa nie ulega znacznemu obniżeniu, ponieważ w miejsce sprywatyzowanych przedsiębiorstw i spółek wchodzą kolejne skomercjalizowane przedsiębiorstwa, znajdujące się wcześniej w nadzorze założycielskim wojewodów.
Poza sferą nadzoru właścicielskiego do zadań Ministra Skarbu Państwa należy także:
- wykonywanie funkcji organu założycielskiego dla 38 przedsiębiorstw państwowych,
- gospodarowanie mieniem o łącznej wartości 200 mln zł po zlikwidowanych państwowych jednostkach organizacyjnych lub spółkach z udziałem Skarbu Państwa, bądź wygasłych umowach o oddanie przedsiębiorstwa w odpłatne korzystanie (leasing),
- nadzorowanie i egzekwowanie wykonania 2.240 umów prywatyzacyjnych, w tym 1.352 umów zawierających zobowiązania pozacenowe inwestorów na łączną kwotę 68 mld zł,
- reprezentowanie interesów majątkowych Skarbu Państwa w 4.500 procesach sądowych na łączną kwotę ponad 3 mld zł,
- ustawowe nadzorowanie Agencji Nieruchomości Rolnych i gospodarowanie powierzonym jej Zasobem nieruchomości rolnych Skarbu Państwa,
- prowadzenie ewidencji majątku Skarbu Państwa i sprawozdawczość w zakresie prywatyzacji i gospodarowania mieniem Skarbu Państwa.
5. Znaczną część zadań Minister Skarbu Państwa wykonuje przy pomocy 13 delegatur terenowych, które zatrudniając średnio po 7-10 osób nadzorują wykonanie zobowiązań inwestycyjnych w stopniu do 2.264 umów prywatyzacyjnych, wykonują również prawa Skarbu Państwa z 811 umów prywatyzacji bezpośredniej, zarządzają majątkiem rzeczowym w postaci 98 dużych obiektów przemysłowych o wartości 212 mln zł, reprezentują Skarb Państwa w postępowaniach układowych i upadłościowych oraz prowadzą postępowania egzekucyjne należności Skarbu Państwa. Propozycja przeniesienia tych zadań do urzędów wojewódzkich jest nierealna.
6. Sprawozdawczość związana z mieniem Skarbu Państwa jest finalnym produktem, związanym z prowadzoną przez Ministra Skarbu Państwa ewidencją majątku Skarbu Państwa i zmianami zachodzącymi w tym majątku. Aktualizacja stanu i wartości tego majątku jest koniecznym elementem zachowania bezpieczeństwa finansowego państwa w związku z udzielaniem poręczeń i gwarancji oraz realizacją szeregu zadań finansowanych dzięki gospodarczemu wykorzystaniu majątku państwowego. Oderwanie informacji o zasobie (przeniesienie ewidencji mienia Skarbu Państwa do Ministerstwa Finansów) od gospodarowania mieniem, wydaje się być pociągnięciem ryzykownym, pozbawiającym organ podejmujący decyzje gospodarcze bieżącej wiedzy o tym, czym dysponuje.
7. Nietrafnie przytoczony w wystąpieniu został przykład jednostek badawczo-rozwojowych, jako niechętnie poddający się przekształceniom w spółki handlowe rzekomo ze względu na nadzór właścicielski Skarbu Państwa. Prawdziwą przyczyną tego stanu rzeczy jest brak zadowalających rozwiązań strukturalnych, dostosowujących funkcjonowanie jednostek badawczo-rozwojowych do warunków gospodarki rynkowej, umożliwiających m.in. zespołom pracowniczym partycypację we własności prywatnej.
Reasumując uważam, iż postulat Pana Senatora obarczony jest zasadniczym błędem merytorycznym polegającym na próbie połączenia funkcji właścicielskich państwa, realizowanych dotąd w ramach instytucji Skarbu Państwa (sfera prawa cywilnego i handlowego) z funkcjami regulacyjnymi polegającymi na sprawowaniu określonej polityki gospodarczej (sfera publiczno-prawna). Realizacja postulatów Pana Senatora prowadziłaby do zburzenia instytucji Skarbu Państwa, ukształtowanej zgodnie z art. 218 Konstytucji jako jednego z istotnych składników systemu prawno-ustrojowego, uregulowanego i funkcjonującego zgodnie z ustawą o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa oraz ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji. Tymczasem koncentracja, zgodnie z zaleceniami OECD funkcji właścicielskich państwa w ramach jednego resortu, a także wzbierająca fala roszczeń kierowanych do Skarbu Państwa skłaniają do rozważenia objęcia koncentracją w ramach jednego resortu nie tylko kwestii wykonywania uprawnień właścicielskich Skarbu Państwa, ale również sprawy ochrony interesów majątkowych państwa i jednolitej reprezentacji Skarbu Państwa przed krajowymi i zagranicznymi sądami. Prokuratoria Generalna integralnie związana z funkcjami resortu Skarbu Państwa swoimi działaniami mogłaby nawet znacząco ograniczyć nieuzasadniony wypływ środków budżetowych, przyczyniając się do poprawy finansów publicznych państwa.
Pragnę jednocześnie poinformować, iż Premier Marek Belka w expose wygłoszonym w dniu 14 maja br. w Sejmie RP zapowiedział podjęcie m.in. następujących działań w dziedzinie zarządzania majątkiem Skarbu Państwa oraz polityce prywatyzacyjnej:
1. Preferowaną formą prywatyzacji będzie oferta publiczna. Chodzi o to, aby wzmocnić warszawską giełdę papierów wartościowych, a tym samym dać możliwość atrakcyjnych inwestycji dla otwartych funduszy emerytalnych, od czego zależy wysokość świadczeń milionów Polaków w przyszłości.
2. Podjęte zostaną prace nad ustawą o Skarbie Państwa, a w jej ramach o skutecznych instrumentach jego ochrony, między innymi poprzez powołanie Prokuratorii Generalnej, jako instytucji zastępstwa procesowego, instancji nie będącej jednak kolejnym organem kontroli procesów prywatyzacyjnych.
3. Zadaniem Rządu jest ukształtowanie jednolitych zasad nadzoru właścicielskiego nad podmiotami z udziałem Skarbu Państwa, które zapewnią kompetentne, efektywne zarządzanie, wyeliminują klientelizm polityczny i prywatę.
Z poważaniem
Jerzy Hausner