Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Gerarda Czai, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):
Warszawa, dnia 24 marca 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszał
W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 14 stycznia 2004 r., znak: BPS/DSK-043-13-04 przekazującego oświadczenie Pana Senatora Gerarda Czai z dnia 9 stycznia 2004 r., w sprawie kontraktowania przez Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeń zdrowotnych z zakresu lecznictwa szpitalnego w Szpitalu w Bytowie, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Narodowy Fundusz Zdrowia zgodnie z ustawą z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 ze zm.) zwaną dalej "ustawą o NFZ" rozpoczął działalność od dnia 1 kwietnia 2003 r.
W celu optymalnego zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych oraz możliwości monitorowania przepływu środków finansowych na te świadczenia Fundusz wprowadził nowe zasady kontraktowania świadczeń zdrowotnych całkowicie odmienne od tych, które obowiązywały w latach poprzednich, zarówno w sferze opisu jak i wyceny tych świadczeń.
Wprowadzenie nowych zasad kontraktowania aktualnie nie pozwala na dokonanie analizy porównawczej liczby zakontraktowanych świadczeń na 2004 r. do liczby świadczeń wykonanych w latach ubiegłych.
W ocenie Centrali Funduszu taka analiza będzie możliwa do wykonania w połowie roku. Obecnie Fundusz na podstawie informacji od świadczeniodawców ocenia, że w 2004 r. w ramach kontraktów możliwe będzie wykonanie większej liczby świadczeń, między innymi w oddziałach zabiegowych, pediatrycznych, neurologicznych, internistycznych i psychiatrycznych.
Wojewódzki plan zdrowotny dla województwa pomorskiego określił potrzeby zabezpieczenia dodatkowych świadczeń między innymi w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej, rehabilitacji szpitalnych oddziałach ratunkowych i opiece długoterminowej.
Realizacja wytycznych zawartych w opisywanym planie tylko w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej wymagałaby w ocenie Funduszu budżetu w wysokości 200 mln zł, a w planie finansowym na ten cel przeznaczono 138 223 tys. zł. Łączna propozycja oferentów z województwa pomorskiego przystępujących do konkursu ofert na lecznictwo szpitalne wynosiła 1 125 657 630,00 zł, natomiast Pomorski OW NFZ na ten zakres świadczeń dysponował budżetem w wysokości 617 404 000,00 zł. Zatwierdzenie planu finansowego dla Pomorskiego NFZ na 2004 r. nastąpiło na podstawie danych finansowych z wykonania poszczególnych rodzajów świadczeń w 20003 r.
Wprowadzone przez Fundusz nowe zasady kontraktowania świadczeń zdrowotnych w 2004 r. spowodowały konieczność przesunięcia środków finansowych między rodzajami świadczeń zdrowotnych, a to z kolei doprowadziło do wprowadzenia do katalogu nowych zakresów świadczeń zdrowotnych zwłaszcza w lecznictwie szpitalnym, m.in. świadczeń wykonywanych w szpitalnych oddziałach ratunkowych, czy lekowych procedur terapeutycznych.
Zmianie uległa także wycena procedur onkologicznych - radioterapii i chemioterapii. Wszystkie te działania spowodowały konieczność dokonania korekty w rozdysponowaniu środków finansowych w zakresie lecznictwa szpitalnego w tym także dla Szpitala w
Bytowie.Kolejnym zadaniem dla Pomorskiego OW NFZ było wyrównanie kontraktu dla Szpitala Specjalistycznego w Chojnicach, który rozpoczął działalność pod koniec 2002 r. W związku z nie przeprowadzeniem konkursu ofert na 2003 r., a jedynie aneksowaniem na 2003 r. umów zawartych w 2002 r. Opisywany Szpital posiadał kontrakt odpowiadający 50% możliwości.
Wszystkie powyżej wymienione zadania nałożone na Pomorski OW NFZ zostały wykonane w ramach posiadanych przez Oddział środków finansowych. Dlatego też Fundusz, aby zmieścić się w planie finansowym obniżył poziom kontraktów z wieloma świadczeniodawcami w tym także ze Szpitalem w Bytowie.
Kontraktowanie świadczeń na 2004 r. było zgodne z wojewódzkim planem zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych dla województwa pomorskiego, który odnosi się do zabezpieczenia świadczeń dla danego powiatu, a nie poszczególnych jednostek. Z tego względu Szpital w Bytowie otrzymał propozycję obniżonego kontraktu.
Zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 ze zm.) oddziały wojewódzkie Funduszu kontraktują świadczenia zdrowotne, a nie budżetują szpitali.
Na terenie powiatu bytowskiego, jako jedynego w województwie pomorskim, znajdują się dwa szpitale w Bytowie i w Miastku. W postępowaniu konkursowym wyżej oceniony został Szpital w Miastku, który w ofercie zaproponował niższą cenę (10 zł) za punkt rozliczeniowy dotyczący procedur z katalogu świadczeń szpitalnych, niż Szpital w Bytowie (12 zł). Oferta Szpitala w Miastku została oceniona wyżej w zakresie kwalifikacji personelu medycznego.
Ponadto przy określeniu wartości kontraktu brano pod uwagę stan bazy technicznej obu szpitali. Szpital w Bytowie mieści się w 70-letnim budynku, który nie spełnia warunków technicznych i sanitarnych.
W ocenie Funduszu sytuacja Szpitala w Bytowie jest problemem także dla jego właściciela czyli, dla starostwa powiatowego. Na Funduszu jako płatniku ciąży obowiązek finansowania świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych. Fundusz nie może przyjąć na siebie obowiązku utrzymania szpitala zwłaszcza, gdy posiadane środki finansowe pochodzące ze składek na ubezpieczenie zdrowotne nie dają takiej możliwości.
Jednocześnie po upływie pierwszego kwartału Fundusz dokona szczegółowej analizy danych ze sprawozdań przekazywanych przez świadczeniodawców, która w przypadku wykazania różnic, co do wykonania w poszczególnych rodzajach świadczeń może spowodować korektę wysokości kontraktu. Ponadto należy wskazać, że Narodowy Fundusz Zdrowia, zgodnie
z przepisami ustawy NFZ - art. 136, działa w oparciu o plan finansowy zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów. Natomiast zgodnie z art. 72 ust. 1 cytowanej ustawy podstawą do udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Fundusz jest umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawarta pomiędzy Funduszem a świadczeniodawcą oraz to, że zgodnie z ust. 3 ww. artykułu suma kwot zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawców nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.Z poważaniem
Leszek Sikorski